Франция, един от най-големите производители на коли, вече стартира нов план за помощ за електрически автомобили. Той е насочен срещу тези, които не се правят в Европа. Сега французите отиват още по-далеч - искат единна програма за помощ на европейско ниво. Всички членки на ЕС, естествено и България, да прилагат унифицирани стимули въз основа на модел.
Тази мярка, подобно на митата за китайските електрически автомобили, ще бъде насочена към защита на европейската индустрия. В Париж виждат колите от КНР като изкуствено евтини точно заради държавната помощ.
През последните години няколко европейски страни прилагат помощи за електричкески коли, за да насърчат закупуването им. Размерите и методите са различни, като Германия и Норвегия дори бяха принудени да спрат своите и да ги пуснат отново.
Във Франция беше определена нова мярка от януари 2024 г. Тя се базира върху емисиите в цялата производствена верига, но пропусна изрично тези, които не се правят в Европа. И сега в Париж искат стратегията им да бъде разширена и унифицирана в ЕС.
Уникална помощ е при закупуване за всеки - от фирми до физически лица. Това е предложено от френския министър на индустрията Марк Ферачи, твърдят медии като EV Magazine. Това ще бъде програма за стимулиране, която ще се прилага еднакво от всяка от страните членки на ЕС. Тоест, ще стигне и до нас, ако бъде приета.
Френската програма за помощ оценява кои автомобили могат да се възползват от помощта, като взема предвид производствените материали, емисиите, генерирани при производството им или произхода на батериите и на самата кола. Само онези, които имат резултат от 60 от 80 по скалата, могат да се възползват.
На практика това означава, че автомобилите с нулеви емисии, произведени извън ЕС, са изключени от списъка. Това засяга предимно китайските модели, които са най-много на европейския пазар. Макар и не само. Би ударило, например, Dacia Spring, който се произвежда в Хубей (Китай). Също така и най-евтиния Tesla Model 3 - той също се внася от КНР. Същото важи и за MG4, един от любимите електрически автомобили на европейския пазар поради конкурентната цена.
Това е в полза на Франция, разбира се, тъй като във въпросните точки попадат произвежданите в местни заводи Renault Zoe, Renault Mégane E-Tech, Renault 5 E-Tech , Citroën ëC4 или Peugeot e-2008. Разбира се, ще е бонус и за фабрики в Германия или Испания. Например, в Сарагоса се правят Peugeot e-208, Opel Corsa-e и електрическата Lancia Ypsilon. Много от тези модели се изнасят в други европейски страни.
Тази унифицирана помощ за закупуване ще бъде насочена не само към физически лица, но и към фирмени автопаркове. Това е ключов момент в предложението. Фирмените коли формират голям процент от пазара и следователно допринасят значително за емисиите.
„Имаме проблем с конкурентоспособността, търсенето и нечестните търговски практики на Китай. Бъдещето на нашата автомобилна индустрия зависи от това дали ще намерим отговор на тези колосални предизвикателства“, защитава плана си Ферачи.
Засега планът на Европа е да наложи електрическата кола изцяло до 2035 г. Нещо, което изглежда невъзможно на този етап. Във всеки случай това е предложение, които тепърва ще бъде внесено в Европейския парламент и трябва да бъде гласувано от страните членки. Европа в момента е разделена между страни, които избират протекционизма, и такива, които се страхуват от ответната реакция на Китай. Като добавим и обещанията на Тръмп за мито от 10 процента към всички европейски стоки, кашата тепърва ще става пълна.