Повече от десетилетие след представянето на LaFerrari, италианският производител Ferrari има нов флагман, наречен F80. И точно като LaFerrari, този модел се надява да пренапише историята на хиперавтомобилите.
Голямата новина е какво има под капака - хибриден V-6. В случая Ferrari разполовява своя емблематичен V12 и добавя три електрически мотора в задвижването. Само 3,0-литровият двигател дава 900 к.с., а в комбинация в комбинация с електрическите мотори F80 има съвкупна мощност от 1200 к.с. Това е най-мощното Ferrari, създавано някога. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 2,15 секунди, а до 200 км/ч - 5,75 секунди. Максималната скорост на F80 е 350 км/ч.
Инженерите на Ferrari са променили момента на запалване и впръскване, като са увеличили налягането в горивната камера с 20% в сравнение с модела 296, който използва същия мотор (той се поставя и на състезателното 499P, използвано в сериите „Льо Ман“.
Осемстепенната трансмисия с двоен съединител е специално калибрирана, за да отчете това допълнително налягане, а електрическите турбокомпресори на практика елиминират забавянето. С тези надстройки V6 се развърта до 9000 об/мин., като има ограничител при 9200 об/мин.
Във Ferrari са разработили и собствени електрически двигатели. Предната ос разполага с два плюс инвертор и интегрирана охладителна система, докато третият мотор е разположен отзад. Двата двигателя отпред позволяват векторизиране на въртящия момент и могат да изпращат до 210 кВт обратно към предната ос чрез регенеративно спиране.
Електрическият мотор отзад изпълнява три основни функции - стартиране на бензиновия двигател, възстановяване на енергия и добавяне на допълнителен въртящ момент, когато е необходимо. Той добавя допълнителни 80 к.с. към общата мощност и може да възстанови 70 кВт енергия в режим на регенерация. И трите електромотора са свързани към 800-волтов пакет от литиево-клетъчни батерии с общ капацитет от 2,3 кВт/ч, осигурявайки обща мощност от 325 к.с.
F80 използва асиметрично монококово шаси, изработено от въглеродни влакна и композитни материали. Покривът е изработен изцяло от карбон, а предната и задната подрама са алуминиеви. Асиметричният дизайн на шасито означава, че седалката на водача е регулируема, докато вратите тип пеперуда на F80 позволяват по-лесно влизане и излизане .
Нована хиперкола има традиционен двуместен интериор с фокусиран върху водача кокпит - Ferrari го нарича конфигурация „1+“. Контролният панел е наклонен към водача, чиято седалка е яркочервена регулируема, за разлика от тази на пътника, която е фиксирана към шасито.
Напълно очаквано повечето аеродинамични елементи са взаимствани от Формула 1. Заостреният нос осигурява 450 кг притискателна сила отпред. С активно крило и масивен дифузьор, F80 произвежда 590 кг притискателна сила отзад. Общо това прави 1000 кг при 250 км/ч.
Ferrari F80 има три различни режима на задвижване: Hybrid, Performance и Qualify. Няма обаче изцяло електрически режим на задвижване като W1 (или други хибриди на Ferrari), но режимът Hybrid по подразбиране дава приоритет на възстановяването на енергията и зареждането на батерията.
В същото време режимът Performance осигурява повече мощност, като същевременно поддържа батерията в състояние на зареждане от около 70 процента. Режимът Qualify отприщва пълната мощност на F80.
Ferrari представи и нова технология, наречена Boost Optimization, до която шофьорите имат достъп в режим Performance и Qualify. След бърза опознавателна обиколка на предпочитаната писта, Boost Optimization ще разпознае специфични зони от трасето, където може да осигури допълнителен тласък – на дълга права, например, и ще разпредели мощността, както намери за добре.
За да постигане на максимална скорост на дълги прави, Ferrari работи директно с Brembo, за да представи новата спирачна технология CCM-R Plus. Усъвършенстваните карбонови спирачки използват по-дълги влакна, които подобряват механичната якост в сравнение с традиционните спирачки от въглеродни влакна със 100%, като същевременно подобряват термичната свързаност с 300%.
Подобно на Purosangue, F80 също получава система за активно окачване, базирана на амортисьори Multimatic. Всеки амортисьор има двигател, който може да спира или ускорява буталото, елиминирайки необходимостта от стабилизиращи щанги и позволявайки огромна разлика между качеството на возене и ефективността на управление.
Купувачите могат да избират от две отлични опции за гуми - Michelin Pilot Sport Cup 2s или Pilot Sport Cup 2Rs, с размери 285/30 отпред и 345/30 отзад. Ferrari предлага и оборудване за активна безопасност - автоматично аварийно спиране, предупреждение за напускане на лентата, асистент за поддържане на лентата, автоматичен асистент за дълги светлини и разпознаване на пътни знаци.
Ferrari F80 струва 3,6 милиона евро, което го прави най-скъпото ново Ferrari за всички времена. Ще бъдат направени само 799 бройки, като производството започва в края на 2025 г. и ще продължи до 2027 г.
Още снимки на най-новия модел на Ferrari - вижте в галерията: