fallback

Търговете за регистрационни номера се превръщат в златен бизнес

Рекордът на Острова е 440 000 лири, платени за табела „25 O“, но той е далеч от този в Дубай – 12 милиона

Агенцията за лицензиране на шофьори и превозни средства на Великобритания (DVLA) спечели £260 милиона годишно (311,06 милиона евро) от продажба и прехвърляне на персонализирани номера на автомобили миналата година. Новината е на This is Money. Приходите от този златен поток се утроиха за едно десетилетие.

 

През 2012-13 г. DVLA направи £100,2 милиона от персонализирани продажби на регистрация, скъпи прехвърляния на номера и такси за това. Най-новите данни показват, че агенцията е спечелила £260,1 милиона през 2022-23 г. Около £150,5 милиона от тях са от продажби на регистрационни номера, което представлява 58 процента от приходите. Други £72,4 милиона (28 процента) идват от административни такси за прехвърляне, тоест, премахването на старата и оставянето на новата табела. Останалите 37,2 милиона британски лири (14 процента) са от други такси, казаха от DLVA.

Но определено приходите са понамалели след впечатляващите £302,9 милиона през предходната финансова година. Като цяло обаче си е истински Клондайк. DVLA е спечелила около £2,09 милиарда от шофьори, купуващи и прехвърлящи номера за последното десетилетие. В момента агенцията разполага с около 60 милиона частни комбинации от табели в своята база данни с възможност за търсене.

Цените започват от £250 всяка, което включва ДДС и такса за прехвърляне от £80. Агенцията също така организира няколко онлайн търга всяка година. Най-популярни обикновено са номера, изписващи имена и думи, използвайки и цифри за възрастта. Наддаването се провежда в продължение на седем дни от провеждането на търговете.

„Независимо дали е любимо име за колата („AH21 PET“ - ваше за £399) или вашите собствени инициали („LO07 DFT“ - £599), има много голям избор. Ясно е, че това се е превърнало в голям бизнес за DVLA и всички дистрибутори, които са се появили. За Министерството на финансите определено носи добър доход от номера като „LL17 TLE“, съобщиха от фирмата, поръчала изследването. 

„Но правилната персонализирана табела също може да се окаже добра инвестиция за шофьорите. Стойността на колите обикновено пада в момента, в който напуснат шоурума. И това може да е единствената част от колата, която всъщност струва повече след време“, казват още от компанията..

 

Всички пари, събрани от продажбата на регистрационни номера, се предават на Министерството на финансите, като част се задържат от Министерството на транспорта. DVLA за първи път започна да продава частни регистрационни табели през 1989 г. и търговете стават все по-популярни. Невероятно, но един номер, продаден в първата година на бизнеса, все още е сред 10-те най-скъпи в историята на Великобритания. „1 A“ смени собственика си през декември 1989 г. за £160 000, което е достатъчно висока сума за десето място във вечната класация.

Най-скъпият от всички на Острова е „25 O", който достигна £400 000 (без такси и данъци) на 27 ноември 2014 г. Води доста  пред втория '1 D', който смени собственика си срещу £285 000 през март 2009 г. Последният голям удар дойде през декември 2021 г., когато „DEV 1L” беше спечелен на търг за £240 000 или около £308 000 след такси и данъци.    

Всички те обаче бледнеят в сравнение с най-голямата сума, платена за регистрационен номер на кола в световен мащаб. Чудото стана  април миналата година, когато  шейх пръсна невероятните 12 милиона британски лири (14,36 милиона евро) за много специален номер в Дубай. Става въпрос за регистрационен номер „7“. Той би с £5 милиона предишния рекорд от 2008 г., паднал за табелата „1“

Кои са причините, поради които се харчат толкова пари:

Имена, инициали и думи

Номерата, които изписват (или почти) имена, инициали и думи, са най-честата причина. Хората или искат да изразят своята индивидуалност, или инвеститорът знае, че определени думи ще продължат да раста като стойност.

Пример са принцът и принцесата на Уелс, които отпътуваха от сватбата си с „JU5T WED“ на задния номер на Aston Martin Volante, собственост на крал Чарлз III. Бизнесменът Афзал Хан отказа 10 милиона паунда за табелата "F1", която купи за 440 000 паунда през 2008 г.

Инвестиция

С по-висока възвръщаемост от вино, часовници, бижута и класически автомобили, картин, не е изненадващо, че за персонализираните номера се водят истински войни. Табела може да удвои стойността си за 12 месеца. А за разлика от други неща – няма никакви разходи за съхранение. Дори можете да карата колата си с номера, нищо не губите.

Прикриване на възрастта на автомобила

Вярно, не можете да персонализирате номер, за да изглежда колата ви по-нова, отколкото е. Но може да прикрие истинската възраст на автомобила.

Символи на сила

Шофьори с лични номера, наподобяващи статус като успех, пари или влияние (като „BO55“), използват кратки думи или акроними. Но няма нужда да го обясняваме на българите, свикнали с мутренските изпълнения. 

Сантименталност

Някои хора носят медальон със снимка, другита туировка. Но за някои шофьори личният номер е най-доброто средство за запомняне и отбелязване на специални дати, събития или препратки към любими хора. И тъй като те събуждат лични спомени, мнозина смятат, че си струва да платят много пари за персонализираните комбинации от номера.    

fallback
  • #4
    Анонимен ( преди 2 месеца )
    Номерът на тротинетката е ЕА ТЕСЛЬО, адреналинка електричка Тесьо.
  • #3
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Да, но все още не искат да ми регистрират "*** the king"
  • #2
    анонимен ( преди 2 месеца )
    На тротинетката дизеловия СУВ е регистрационен номер ТЕСЛЬО.
  • #1
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Понякога наистина се изумявам от комплексарщината на някой хора и желанието им постоянно да показват на всички своите "възможности" и "уникалност".
fallback
Последни