fallback

Трябва ли да се сменя филтъра на автоматичната скоростна кутия

Някои производители твърдят, че това не е нужно, но дали е така?

Голяма част от автомобилни производители твърдят, че автоматичните скоростни кутия са необслужваеми, като трябва да издържат през целия жизнен цикъл на превозното средство. Това е записано в инструкциите за експлоатация на автомобила, където е посочено, че течността (или, както се казва в англоезичната литература, ATF - Automatic Transition Fluid) се поставя в автоматичната трансмисия за целия експлоатационен живот на агрегата и не може да бъде заменена.

Много експерти обаче поставят под съмнение подобни твърдения. Те посочват, че срокът на експлоатация на скоростната кутия без обслужване е максимум 5 години и не повече от 100 000-150 000 километра. И тогава самата автоматичната скоростна кутия просто трябва да бъде сменена. Като производителите предпочитат това да стане с покупка на нова кола.

В повечето случаи при много внимателна и спокойна работа агрегатът издържа такъв пробег без смяна на течността. Но ако автомобилът е подложен на по-големи натоварвания, с движение в постоянни задръствания и т.н., тогава собственикът на превозното средство не трябва да разчита такъв безпроблемен пробег на автоматичната скоростна кутия без смяна на течността.

В резултат на продължителна работа при високи температури течността в автоматичната скоростна кутия губи свойствата си, замърсява се с остатъци от износване на метални и неметални елементи и следователно не може да има безкраен ресурс.

При висока температура на работния флуид, самият той бързо се разгражда и елементите на автоматичната трансмисия служат по-малко. Затова и трябва да се наблюдава температурата на устройството, да се сменя течността по-често и да помисли за инсталирането на допълнителен радиатор, особено ако автомобилът се подлага на по-сериозни натоварвания.

През последните 10-15 години се появиха много автоматични трансмисии, при които смяната на филтъра е много трудна заради конструкцията на самото устройство. Затова и се налага скоростната кутия да бъде разглобена, за да се смени филтъра, а за това е нужно оборудване, с каквото разполагат специализирани сервизи.

При такива кутии е необходимо ATF да се сменя възможно най-често. При леки условия на работа това трябва да става на всеки 60 000 км, но при тежки условия на работа - поне веднъж на всеки 30 000-40 000 км.

fallback
  • #4
    Д-р Исня ( преди 1 месец )
    "Жизнен цикъл" означава докато е в гаранция. След това се рекламира покупката на новия модел. Конструкторите и най-вече управата са много далече от мисълта, че пускат на пазара нещо, което ще се търкаля 20 години.
  • #3
    анонимен ( преди 1 месец )
    Няма такова нещо, има си сервизни интервали в които се проверява и само ако има нужда се сменя.
  • #2
    Enzo ( преди 1 месец )
    Една от най-добрите автоматични кутии на пазара в последните 10 години, както и в момента, е 8 степенният конвертор на въртящия момент на ZF. Слага се в голяма част от премиум моделите, като се започне от БМВ (само по-високия клас, а в по-ниските само с по-мощни мотори), Ленд Роувър, Мазерати, Ягуар, Алфа Ромео и др. БМВ твърдят, че кутията е необслужваема, но ZF препоръчват смяна на масло и филтър на 80 хил. км.
  • #1
    анонимен ( преди 1 месец )
    Понятието "целият жизнен цикъл" е с много различни значения в зависимост от това, кого питаш.
fallback
Последни