fallback

Добър на квадрат: тестваме новия Hyundai Santa Fe

Дизайн като от Lego, рекордно пространство и неочаквана цена: корейският SUV се е променил из основи

От много години Hyundai Santa Fe e един от разумните избори, ако ви трябва голям семеен SUV: комфортен, практичен, доста надежден. Но външният му вид винаги е предизвиквал прозявки. С новото поколение обаче случаят очевидно не е такъв.       

          От стария конвенционален вид не е останал и помен. Вместо това Santa Fe изглежда като герой от онези новаторски филми, в които към игралното действие е добавено и анимационно. Ефектните светлини се харесаха толкова, че някои конкуренти ги изкопираха за бъдещите си нови гами. Изчистената задна част на колата изглежда едновременно футуристична и като намигване към 60-те години.                     Все пак този дизайн, който изглежда, сякаш е създаден от тухлички Lego, изисква малко време за привикване. Отначало на мен ми изглеждаше, сякаш дизайнерите са излезли в обедна почивка и после са забравили да се върнат. Но с течение на времето започвате да го харесвате. До степен в момента това да ми изглежда като най-интересната кола в своя сегмент.                  Другото впечатляващо предимство е, че правоъгълните очертания дават необикновено изобилие от вътрешно пространство. Santa Fe е 4.83 метра дълъг, с междуосие 2.82. Това значи безукорен комфорт на втория ред седалки и напълно годен дори за възрастни хора трети ред, който, когато не се използва, е спретнато прибран в пода на багажника. Въпреки това самият багажник побира цели 704 литра, или поне три трупа, както се казваше в една мафиотска комедия. Но преди да се отплеснем за удобствата на този интериор, нека първо обърнем внимание на задвижването и динамиката.                     Сигурно бихте си казали, че кола с такива очертания има аеродинамиката на тухла. Но не е точно така. Новият Santa Fe има коефициент на въздушно съпротивление 0.298, ако е с по-малките джанти, и 0.303, ако с 20-цолови като на нашата тестова кола. Което пак е по-добре от аеродинамиката на Pagani Huayra.                       В Америка могат да имат Santa Fe с 2.5-литров мотор, но в Европа, благодарение на по-задълбочената ни грижа за природата, таванът е 1.6 турбо. Което в такава грамада изглежда малко като Арнолд Шварценегер по балетни пантофки.                    За щастие обаче корейците не разчитат само на бензиновия двигател, а ни го дават или в комбинация с пълна хибридна система с 215 коня, или като плъг-ин хибрид с 253 коня - колата, която караме в момента.       

Hyundai Santa Fe PHEV

253 к. с. максимална мощност

9.3 секунди 0-100 км/ч

180 км/ч максимална скорост

Електромоторът с мощност 90 конски сили е комбиниран с литиево-йонна батерия с капацитет почти 14 киловатчаса - достатъчно да изпълнявате ежедневния си градски преход само на ток. Ускорението от място до 100 км/ч отнема над 9 секунди, което няма да впечатли собствениците на BMW X5 M. Но електрическото задвижване прави Santa Fe необикновено пъргав при старт, и улеснява много изпреварванията. Средният разход в комбиниран цикъл е 7.6 литра на 100 км - доста повече от повечето плъг-ин хибридни конкуренти, но причината е, че Hyundai го измерва честно, а не само за първите 100 километра със заредена батерия. Всички версии на големия SUV ползват 6-степенна автоматична трансмисия.                       Santa Fe има пълноценна система за задвижване на четирите колела, която се казва H-Trac и която си е собствена разработка на Hyundai, заменила използваната в миналото система на BorgWarner. Имате eлектронно разпределение на въртящия момент между двете оси, имате и възможност за заключване на диференциала, но не мислете за това като за офроуд машина. При минимален просвет 177 мм, Santa Fe няма амбициите да вози ловци, риболовци и прочие. Целта е по-скоро да имате повече спокойствие по нормалните пътища.                    На пръв поглед тази кола може и да изглежда като дошъл от бъдещето Land Rover. В този случай опаковката лъже. Мъжественият и грубоват  външен вид по никакъв начин не съвпада с характера на този автомобил, който е настроен изцяло с мисълта за удобството. Santa Fe има една от най-добре звукоизолираните кабини не само в своя сегмент, но и изобщо на пазара - ако не смятаме коли като Rolls-Royce. При движение по междуградски път със скорост 90 км/ч, средното ниво на шума е 65-67 децибела - което е нивото на нормален разговор между двама души.                     Същото усещане дава и воланът: не бърз и директен, а, напротив, бавен и лек, като в стар Rolls-Royce. При нужда Santa Fe може да се кара бързо, както се убедихме на магистралата, и тогава управлението внушава достатъчно увереност и спокойствие. Спирачките са способни да спрат тази грамада от 100 км/ч само за 35 метра. Но целта е друга: да преодолявате километрите в добро разположение на духа и без ускорявания на пулса, които според лекарите съкращават живота. Тогава ще ви остане време и да си поиграете с безбройните глезотии в интериора.                    Базовото ниво се казва Exclusive, което може би вече ви подсказва, че тук оборудването започва оттам, където при повечето конкуренти то свършва. Даже в него има неща като отопление на седалките, акустично предно стъкло, релси на покрива, всички възможни системи за сигурност, естествено, и LED светлини с проекционни възможности.                      Твърдите, евтини пластмаси от ранните поколения на Santa Fe са изчезнали безследно. Тук материалите са меки и скъпи, като в премиум сегмента. Два големи сензорни екрана обслужват приборите и мултимедията. Имате двойно безжично зарядно устройство за смартфон, и даже жабка със система за ултравиолетова дезинфекция.                          Santa Fe идва също с паркинг сензори не само отпред и отзад, но и отстрани, и с видеокамери с 360-градусов обзор. Има и асистент за дистанционно паркиране, който работи дори когато не сте вътре в колата. Камери в огледалата ви показват сляпата точка зад вас при всяко подаване на мигач.Предните седалки имат отопление и вентилация, задните - само отопление.                          Всъщност преди малко сгрешихме: тази кола не е "като в премиум сегмента": тя си е в премиум сегмента. За съжаление обаче това важи и за цената. Даже най-базовото Santa Fe с предно предаване е почти 100,000 лева. За хибрида ще ви трябват минимум 111 хиляди.                          Нашата тестова кола е в най.-високото ниво на оборудване - Caligraphy - и цената тук тръгва от почти 130,000 хиляди, а з допълнителните екстри стига 137 800 лева. За онези от нас със спомени и отпреди 2020 година, това звучи като страшно много пари за един корейски SUV. От друга страна, Hyundai отдавна вече не е това, което беше. Тази кола го доказва категорично.           Още снимки от теста на Hyundai Santa Fe вижте в ГАЛЕРИЯТА:

          

fallback
  • #27
    анонимен ( преди 4 седмици )
    колата е страхотна, особено на живо. В Европа обаче го няма "големия" 280 коня мотор за съжаление.
  • #26
    Име ( преди 1 месец )
    Господа дизайнери, отпред добре, вътре добре, ама отзад бяхте изморени ли вече? Каква е тази грозна изсипана задница? И намалете ги тия цени вече инфлацията отдавна отмина
  • #25
    Маймун ( преди 1 месец )
    Правят консуматорите на маймуни.
  • #24
    Непознат ( преди 1 месец )
    Абе ти като пишеш и хвалиш хюндай,карал ли си нова кола?Най-чупливата и отвратителна кола е хюндай,имам нов i10-2024 33.000 лв.Под всякаква критика,електрониката постоянно отказва ,*** на съединителя скърца,постоянни проблеми-да прав си за едно.Хюндай не е това което беше,сега е кола която без пари да ти я подарят да не я вземеш.За изминали 5000 км,и престой в Хюндай общо 2 месеца за всякакви проблеми.
  • #23
    До 21 професора по ш ( преди 1 месец )
    Я кажи професор че колко обиколки или километра издържа един двигател от Формула 1. Като казваш А, кажи и Б!
  • #22
    анонимен ( преди 1 месец )
    Грозна щайга. Отпред ала Ленд Ровър, отзад исипано по корейски от времената когато сами опитваха да правят дизайн и се получаваха катафалки. Не знам как японците винаги успяват с дизайна, докато корейците са тотално скарани с него. Но имат късмет, че има доста хора, които нищо не вдяват от дизайн и се хвалят с клюндая си с емблема наполовина емблемата на Форд, наполовина на Хонда.
  • #21
    Професорите с анцузи ( преди 1 месец )
    Само да ви напомня, че актуалният двигател във формула 1 е 1.6, и развива 1000 коня :D
  • #20
    до 18 ( преди 1 месец )
    Не е за малко. Прочети как работи един PHEV
  • #19
    Johnny Bravo ( преди 1 месец )
    Чак сега разбрах защо нямаше снимки отзад и отвътре, много грозно за тия пари май а, 1.6?!
  • #18
    До 17 ( преди 1 месец )
    Въртящият момент на ел. мотора е повече, ама за малко.
fallback
Последни