fallback

Добър на квадрат: тестваме новия Hyundai Santa Fe

Дизайн като от Lego, рекордно пространство и неочаквана цена: корейският SUV се е променил из основи

От много години Hyundai Santa Fe e един от разумните избори, ако ви трябва голям семеен SUV: комфортен, практичен, доста надежден. Но външният му вид винаги е предизвиквал прозявки. С новото поколение обаче случаят очевидно не е такъв.       

          От стария конвенционален вид не е останал и помен. Вместо това Santa Fe изглежда като герой от онези новаторски филми, в които към игралното действие е добавено и анимационно. Ефектните светлини се харесаха толкова, че някои конкуренти ги изкопираха за бъдещите си нови гами. Изчистената задна част на колата изглежда едновременно футуристична и като намигване към 60-те години.                     Все пак този дизайн, който изглежда, сякаш е създаден от тухлички Lego, изисква малко време за привикване. Отначало на мен ми изглеждаше, сякаш дизайнерите са излезли в обедна почивка и после са забравили да се върнат. Но с течение на времето започвате да го харесвате. До степен в момента това да ми изглежда като най-интересната кола в своя сегмент.                  Другото впечатляващо предимство е, че правоъгълните очертания дават необикновено изобилие от вътрешно пространство. Santa Fe е 4.83 метра дълъг, с междуосие 2.82. Това значи безукорен комфорт на втория ред седалки и напълно годен дори за възрастни хора трети ред, който, когато не се използва, е спретнато прибран в пода на багажника. Въпреки това самият багажник побира цели 704 литра, или поне три трупа, както се казваше в една мафиотска комедия. Но преди да се отплеснем за удобствата на този интериор, нека първо обърнем внимание на задвижването и динамиката.                     Сигурно бихте си казали, че кола с такива очертания има аеродинамиката на тухла. Но не е точно така. Новият Santa Fe има коефициент на въздушно съпротивление 0.298, ако е с по-малките джанти, и 0.303, ако с 20-цолови като на нашата тестова кола. Което пак е по-добре от аеродинамиката на Pagani Huayra.                       В Америка могат да имат Santa Fe с 2.5-литров мотор, но в Европа, благодарение на по-задълбочената ни грижа за природата, таванът е 1.6 турбо. Което в такава грамада изглежда малко като Арнолд Шварценегер по балетни пантофки.                    За щастие обаче корейците не разчитат само на бензиновия двигател, а ни го дават или в комбинация с пълна хибридна система с 215 коня, или като плъг-ин хибрид с 253 коня - колата, която караме в момента.       

Hyundai Santa Fe PHEV

253 к. с. максимална мощност

9.3 секунди 0-100 км/ч

180 км/ч максимална скорост

Електромоторът с мощност 90 конски сили е комбиниран с литиево-йонна батерия с капацитет почти 14 киловатчаса - достатъчно да изпълнявате ежедневния си градски преход само на ток. Ускорението от място до 100 км/ч отнема над 9 секунди, което няма да впечатли собствениците на BMW X5 M. Но електрическото задвижване прави Santa Fe необикновено пъргав при старт, и улеснява много изпреварванията. Средният разход в комбиниран цикъл е 7.6 литра на 100 км - доста повече от повечето плъг-ин хибридни конкуренти, но причината е, че Hyundai го измерва честно, а не само за първите 100 километра със заредена батерия. Всички версии на големия SUV ползват 6-степенна автоматична трансмисия.                       Santa Fe има пълноценна система за задвижване на четирите колела, която се казва H-Trac и която си е собствена разработка на Hyundai, заменила използваната в миналото система на BorgWarner. Имате eлектронно разпределение на въртящия момент между двете оси, имате и възможност за заключване на диференциала, но не мислете за това като за офроуд машина. При минимален просвет 177 мм, Santa Fe няма амбициите да вози ловци, риболовци и прочие. Целта е по-скоро да имате повече спокойствие по нормалните пътища.                    На пръв поглед тази кола може и да изглежда като дошъл от бъдещето Land Rover. В този случай опаковката лъже. Мъжественият и грубоват  външен вид по никакъв начин не съвпада с характера на този автомобил, който е настроен изцяло с мисълта за удобството. Santa Fe има една от най-добре звукоизолираните кабини не само в своя сегмент, но и изобщо на пазара - ако не смятаме коли като Rolls-Royce. При движение по междуградски път със скорост 90 км/ч, средното ниво на шума е 65-67 децибела - което е нивото на нормален разговор между двама души.                     Същото усещане дава и воланът: не бърз и директен, а, напротив, бавен и лек, като в стар Rolls-Royce. При нужда Santa Fe може да се кара бързо, както се убедихме на магистралата, и тогава управлението внушава достатъчно увереност и спокойствие. Спирачките са способни да спрат тази грамада от 100 км/ч само за 35 метра. Но целта е друга: да преодолявате километрите в добро разположение на духа и без ускорявания на пулса, които според лекарите съкращават живота. Тогава ще ви остане време и да си поиграете с безбройните глезотии в интериора.                    Базовото ниво се казва Exclusive, което може би вече ви подсказва, че тук оборудването започва оттам, където при повечето конкуренти то свършва. Даже в него има неща като отопление на седалките, акустично предно стъкло, релси на покрива, всички възможни системи за сигурност, естествено, и LED светлини с проекционни възможности.                      Твърдите, евтини пластмаси от ранните поколения на Santa Fe са изчезнали безследно. Тук материалите са меки и скъпи, като в премиум сегмента. Два големи сензорни екрана обслужват приборите и мултимедията. Имате двойно безжично зарядно устройство за смартфон, и даже жабка със система за ултравиолетова дезинфекция.                          Santa Fe идва също с паркинг сензори не само отпред и отзад, но и отстрани, и с видеокамери с 360-градусов обзор. Има и асистент за дистанционно паркиране, който работи дори когато не сте вътре в колата. Камери в огледалата ви показват сляпата точка зад вас при всяко подаване на мигач.Предните седалки имат отопление и вентилация, задните - само отопление.                          Всъщност преди малко сгрешихме: тази кола не е "като в премиум сегмента": тя си е в премиум сегмента. За съжаление обаче това важи и за цената. Даже най-базовото Santa Fe с предно предаване е почти 100,000 лева. За хибрида ще ви трябват минимум 111 хиляди.                          Нашата тестова кола е в най.-високото ниво на оборудване - Caligraphy - и цената тук тръгва от почти 130,000 хиляди, а з допълнителните екстри стига 137 800 лева. За онези от нас със спомени и отпреди 2020 година, това звучи като страшно много пари за един корейски SUV. От друга страна, Hyundai отдавна вече не е това, което беше. Тази кола го доказва категорично.           Още снимки от теста на Hyundai Santa Fe вижте в ГАЛЕРИЯТА:

          

fallback
  • #7
    до 7 ( преди 1 месец )
    Х3 и Q5 са доста по-малки все пак. А дизелово Х5 започва от 160,000. Иначе да, ако човек кара повечко, дизелът си остава по-разумен избор от всякакви хибриди.
  • #6
    Радев ( преди 1 месец )
    За тези пари Х3 или Q5 с нормален двулитров дизел.
  • #5
    Иван ( преди 1 месец )
    137 800лв за 1.6 двигател, ще ме извиняват, но не е редно. В щатите с 2,5 литра да започва от 33к долара, тук с моторчето от прахосмукачата да започва от 100к лева(*да знам че там нямат такива изисквания за емисии, системи и тн., но те не струват чак толкова). Иначе колата сигурно е много добра като комфорт и пространство, но не мисля че много хора биха си я купили.
  • #4
    анонимен ( преди 1 месец )
    ако го пуснат с три цилиндъра един литър ще бие по продажби тухличката на мерседес на кой днешно време му трябва V8 две турбини и хардуер който издържа един мегават
  • #3
    до 2 ( преди 1 месец )
    с турбо, с батерия и с ЕЛЕКТРОМОТОР :)
  • #2
    анонимен ( преди 1 месец )
    Доста се поамериканчил дизайна, особено отвън. И да направо е смешно като прочетеш, че двигателят е цели 1600 кубика, макар и с турбо и батерия.
  • #1
    анонимен ( преди 1 месец )
    Голям батал, със сигурност някой с крадени пари вече я е поръчал.
fallback
Последни