Когато човек си купува скъп нов артикул - като кола, например, вярва, че компанията, която му продава този продукт, защитава интересите на клиентите си и прави всичко възможно, за да защити всяка предоставена от тях лична информация. В последно време обаче се оказва, че някои от големите автомобилни компании правят точно обратното.
Още през март се появи информация, че много марки автомобили в САЩ продават данни за шофиране на застрахователи. Само преди няколко седмици двама сенатори призоваха Федералната търговска комисия да разследва тези практики. Бързо последваха две съдебни дела, в които се твърдеше, че Hyundai и Kia, както и GM, са продавали незаконно данни за шофиране.
Сега колективен иск със същите обвинения е повдигнат и срещу Jaguar Land Rover North America, въпреки че автомобилният производител отрича обвиненията. Делото е заведена в Окръжния съд на Масачузетс, като в него се посочва, че JLR записва и споделя лични данни, събрани чрез няколко софтуерни функции, включително InControl, който се използва от 2014 г.
Според собствениците, участващи в груповия иск, тази система може да проследява местоположението на превозно средство, да събира данни за ускорение, рязко спиране и високоскоростни събития, като дори предава подробности за Bluetooth разговори и музика, възпроизвеждана в колата. След това JLR е обвинен в предоставяне и/или продажба на част или всички тези данни на кредитни агенции и/или компании за събиране на данни, като всичко това е без знанието на собствениците.
След като кредитните агенции получат достъп до тези данни, те могат да се обърнат и да ги продадат на автомобилни застрахователни компании. След това застрахователите използват данните, за да коригират и увеличат своите оценки и премии, често в ущърб на собствениците на автомобили.
В резултат на това всеки субект в тази поредица от транзакции печели от продажбата на данни на водачи, докато самите шофьори не само не виждат нито стотинка от продажбата на собствените си данни, но често техните застрахователни оценки или премии поскъпват, се посочва в иска.
Ищци по делото са Гейл Хъпър и Уилям Ууд. Те са закупили Land Rover Defender 110 през април 2023 г. и няколко месеца по-късно получават софтуерна актуализация, която показва, че колата им е свързана с интернет. Двамата твърдят, че непрекъснатите софтуерни връзки не са били адекватно разкрити в маркетинговите материали на JLR и са се свързали с компанията.
На свой ред, JLR отрича, че неговите превозни средства събират клиентски данни или че участват в събирането на данни и предполагаемите практики за споделяне и/или продажба.