Продажбите на електрически превозни средства (EV) и plug-in хибриди (PHEV) в Европа остават стабилни, но данните от юли показват, че все повече купувачи на премиум автомобили се ориентират към електрифицирани модели. Сред тях, например, е Volvo EX30, който помага за увеличението на EV с цели 23%.
Като цяло забавянето на продажбите на изцяло електрически и хибридни автомобили все още е факт, но новите данни показват значителна разлика между премиум и масовия сегмент. Ръстът при EV е само 0,7% за първите 7 месеца на годината, докато при PHEV се отчита спад от 0,7%, сочи статистиката на Dataforce.
Въпреки това, в премиум сегментите увеличението на продажбите на тези автомобили значително надвишава пазара като цяло. В масовия ЕV сегмент спадът е 6,9%, а при PHEV - цели 18%. В същото време продажбите на премиум електрически превозни средства са нараснали с 23%, а на премиум PHEV с 14%.
Тъй като електрическите превозни средства и plug-in хибридите все още заемат по-малък пазарен дял, значителните успехи или неуспехи на един модел могат да окажат значително влияние върху резултатите. Така например в масовия сегмент на електромобилите продажбите на лидера Tesla Model Y са паднали с 25%, или с 36 662 коли. Продажбите на четвъртия по популярност Volkswagen ID.4 са намалели с 32%, или с 16 212 броя. Именно на тези два модела се дължи по-голямата част от дефицита в сравнение с 2023 г.
В масовия PHEV сегмент само един модел - Kia Sportage, показа ръст или спад в рамките на един процент, докато при всички останали модели в топ 10 има значителни промени в двете посоки. Например, продажбите на Cupra Formentor са се увеличили с 68%, докато тези Mazda CX-60 са паднали с 45%.
Продажбите на премиум електромобили са нараснали с 23%, главно благодарение на новото Volvo EX30, което добави 47 172 автомобила към общия брой. Сегментът обаче щеше да расте и без този модел, тъй като ключови играчи като BMW iX1 и Mercedes-Benz EQB записват съответно ръст от 54 и 46%
Plug-in хибридите продължават да бъдат популярни сред купувачите на премиум автомобили, много от които преди това са избирали дизели. Сегментът е нараснал с 14%, като всеки модел в топ 10 показа значителен ръст. Най-успешни са Mercedes-Benz E-Class (ръст от 297%) и Audi A3/S3 (ръст от 175%).
Ръстът във втория по големина сегмент в Европа - този на компактните SUV и кросоувъри, се забавя, като продажбите намаляха с 0,8% за седем месеца. По-голямата част от този спад се дължи на два модела - Peugeot 3008 и Ford Kuga. Продажбите на деветия най-популярен (3008) и шестия по популярност (Kuga) са паднали с около 11%. Единственият модел, който показва двуцифрен ръст на продажбите, е Kia Sportage, чиито продажби са нараснали с 14%.