Закупуването на спортен автомобил втора ръка става невъзможно, когато имате ограничен бюджет. Цените скочиха до небесата, особено за специалните версии. Говори се за „балон“, но в действителност „това е пазарът, приятелю“. За да разберете защо достъпните по-рано спортни автомобили втора употреба сега поскъпват, трябва да погледнете новите, анализират експертите на Motorpasion.
Върнете се мислено в 2009 г. - искате да си купите забавна кола, но имате ограничени финанси. Няма проблем, налице бяха много достъпни, спортни опции.
Без значение кой сегмент разглеждате, тогава можехте да изберете чисто ново Renault Twingo Sport със 130 к.с. от около 15 000 евро, SEAT Ibiza Cupra със 180 к.с. от около 21 000 евро, Volkswagen Golf GTI с 210 к.с. от приблизително 29 000 евро, горе-долу същата цена от който тръгваше Opel Astra OPC с 240 к.с. или Honda Civic Type R с 201 к.с. За около 23 000 евро можехте да си купите и Mazda MX-5 1.8 със 126 HP (NC).
Бяха други времена. Имаше не само коли (много) по-евтини от сега, но и доста по-широка гама от „специални“ модели. Като започнем от обикновен Twingo Sport до по-сериозни, но относително достъпни спортни автомобили, като Nissan 370Z, Mazda RX-8 или Audi TT. 15 години по-късно пазарът на нови автомобили е напълно различен. Вече няма Renault Sport, нито спортни коли от Opel, Peugeot или Citroën, нито дори CUPRA версии на SEAT, защото CUPRA се превърна в независима марка и вече има премиум фокус. Така че някой, който иска да купи първата си специална кола и тя да е нова, е направо невъзможно! За нормални пари, де.
Все още има спортни коли, но достъпните на практика са изчезнали, защото почти всички общи марки са спрели да ги произвеждат; В A сегмента няма такива, в B сегмента са малко и скъпи (Volkswagen Polo GTI, Hyundai i20 N, Mini Cooper S и Toyota GR Yaris).
Спортните компакти са всичко друго, но не и достъпни. Вярно е, че настоящите спортни автомобили от C-сегмента са по-бързи от всякога, но Volkswagen Golf GTI има начална цена от 49 160 евро средно на европйския пазар, CUPRA León VZ 2.0 TSI с 300 HP започва от 50 880 евро, а Honda Civic Type R от 55 000 евро. Налице е Ford Focus ST с 280 к.с., който от няколко седмици се продава срещу 32 500 евро, но скоро ще бъде спрян. Също и Hyundai i30 N.
Без да напускат C сегмента, най-мощните спортни компактни автомобили излитат директно в небесата като пари. R версията на новия Volkswagen Golf все още не е в продажба, но преди няколко месеца старата вървеше за почти 70 000 евро! Далеч по джоба на клиента не са новото Audi S3 с 333 к.с, да не говорим за Audi RS 3 с 400 к.с., който току-що се появи в представителствата на Европа срещу почти 84 000 евро! Абсурд да си го позволи среден купувач, а дори не е най-скъпата кола в своя клас.
Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ с 421 к.с. започва от няколко хиляди евро нагоре. Да, това е бързо чудовище, но за близо 90 000 евро! За сравнение с времето, за което говорихме - преди 15 години култовият 485 HP Nissan GT-R можеше да бъде намерен чисто нов за под 85 000 евро. Не е запазена дори Mazda MX-5, която винаги е била достъпната спортна кола за фенаpar excellence. Базовата версия на японския роудстър има цена от 32 550 на европейския пазар с двигател 1.5 Skyactiv-G 132 HP, а 2.0 Skyactiv-G 184 HP започва от 42 050 евро с покритие Homura.
Трябва да е ясно, че всичко е по-скъпо от 2009 г. - не само колите, но и животът като цяло - от храната в магазина до жилищата. В цяла Европа! Но да дадеш 90 000 евро за компактна спортна кола (надхвърля 100 000 евро с няколко опции), това е лудост. Проблемът с тази ситуация е, че тъй като няма нови, които могат да бъдат закупени на разумна цена, мнозина се насочват към пазара втора ръка. Тъй като търсенето там нарасна, цените се повишиха. И това е нещо, което продължава.
През последните няколко години много пъти се говореше за „балона“ на употребяваните спортни автомобили, но такъв просто няма. Ако използваме този термин, трябва да говорим за нещо, което се изкачва, застива на място, а после рязко отива надолу. Спортните коли втора употреба вървят само нагоре. Колкото по-специална е колата, толкова повече цената й расте и в най-добрия случай някои модели достигат тавана си и остават там.
Ако сте свикнали да разглеждате обявите втора употреба, много примери ще ви дойдат на ум - като Volkswagen Golf GTI mk1 и mk2, Mazda MX-5 NA и NB, BMW Серия 3 E30 (и все по-често E36 и E46, особено M3), или всеки Ford с фамилното име Cosworth. Без да отиваме към класиката, има много други примери. Volkswagen Golf GTI mk5 струва около 10 000 евро от доста време, Nissan 370 Z рязко скочи през последните години, Honda Civic Type R FK2 се продава втора употреба за около 30 000 евро, а като нова струваше под 35 000 евро през 2017 г.
Друг пример е BMW M2 . Първото му поколение се продаваше от 62 900 евро през 2015 г. Не беше евтино, но разумна цена за класата. Сегашното BMW M2 тръгва от 94 500 евро, така че много хора не могат да си го позволят и решават да закупят от предишното поколение. Както става обичайно, първото поколение M2 е по-скъпо от преди на пазара на употребявани автомобили и цената му не пада. 2011 BMW Серия 1 M е още по-фрапантен случай. През 2011 г. можеше да е ваш, чисто нов, за 56 500 евро, а сега почти всички продавани втора ръка са по-скъпи, въпреки че са на повече от 10 години и на няколко десетки хиляди километра.
Въпросът не е само в това, че новите коли са по-скъпи и затова хората се насочват към употребявани. Това говори и какви са сегашните коли. Често те са много бързи, но създават по-малко усещания от предишните. Това не е правило, разбира се, има изключения. Просто погледнете Toyota GR 86..
Въпрос и на еволюция. Новите коли са по-безопасни, като цяло по-надеждни, по-удобни и по-ефективни. Въпреки това, много от тези, които търсят кола за забавление, поставят усещанията пред всичко останало. А в това отношение колите от миналото са непобедими.
Очевидно е, че BMW M3 E46 е много по-бавно от настоящото BMW M3 G80, но беше достатъчно бърза кола, а по отношение на усещанията е в друга лига. На пазара втора употреба M3 E46 е много по-скъпо, отколкото беше преди години. До такава степен, че една добра бройка (с изключение на CSL) струва около 40 000 евро (при около 15 000 евро преди няколко години).
Тъй като това не е балон, много вероятно, ако искате да си купите BMW M3 E46, но изчакате, след година ще се бръкнете дори с повече. Не, цената му няма да падне! И картинката едва ли ще се промени скоро, особено при прехода към електрически коли, който никак не може да убеди феновете на добрия стар ДВГ.