fallback

Абсолютната власт: тестваме Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid

Със 739 коня и до 24 сантиметра пътен просвет, това е спортната кола на XXI век (ВИДЕО)

Не е лесно да се каже коя е първата спортна кола в историята. Някои сочат Rennzweier на бъдещата Тatra от 1900, някои казват Sweepstakes на Хенри Форд, или пък Mercedes 35 HP от 1901 година.        Вижте видео от теста ни на Cayenne Turbo E-Hybrid:                Това, което знаем със сигурност, е, че още от онази епоха досега представата ни за спортна кола се състои от три задължителни компонента: тя трябва да е бърза, трябва да е лека и трябва да е ниска. Ето обаче какво си представя Porsche като спортна кола през 2024 година.

Cayenne, първият SUV модел на Porsche, беше посрещнат на нож навремето. За критиците той олицетворяваше всичко онова, което едно Porsche не трябва да бъде. Но за следващите две десетилетия този автомобил не само преобърна съдбата на компанията, извеждайки я от ръба на фалита до рекордни печалби, но и спечели дори някои от пуританите. Само едно си остава без промяна: дори и днес, когато Cayenne вече е във фейслифта на третото си поколение, той все така по нищо не прилича на спортна кола.                    Конкретно този Cayenne е с 40 см по-висок от оригиналното Porsche 911, със 70 см по-дълъг, и с 1500 кг по-тежък. Но ако двете коли се срещнат на някои планински път, Cayenne няма да даде на старото 911 никакви шансове.

Разбира се, това, което тестваме, не е обикновеният Cayenne, а Turbo E-Hybrid - върхът в актуалната гама на модела. Размерите далеч не са единственото, в което той категорично превъзхожда далечните си предци. Споменатото първо 911 развиваше 130 коня, 210 км/ч максимална скорост и ускоряваше от 0 до 100 км/ч за 9.1 секунди. Днешният плъг-ин хибрид може само да се изсмее на такива показатели.                        В последните години свикнахме думата "хибрид" да е леко срамежливо извинение за компании като AMG, които са принудени да се откажат от големите двигатели и да ги заменят с четилицилиндрови агрегати с електрическа система. Тук обаче случаят не е точно такъв. Под капака си е пълноценен 4-литров V8, който сам по себе си развива 599 конски сили.                    Електрическата система помага тези конски сили да се увеличат до 739, което прави тази кола най-мощния Cayenne в историята. И й позволява да ускорява от 0 до 100 км/ч за 3.7 секунди - което е по-бързо от Ferrari F50.     

Porsche Cayenne Turbo E-hybrid

739 к.с. максимална мощност

950 Нм макс. въртящ момент

3.7 секунди 0-100 км/ч

295 км/ч максимална скорост

Максималната скорост е 295 км/ч: съществено предимство пред конкурентите от BMW M и Mercedes AMG, ограничени електронно на 250 км/ч. Но не мислете, че Cayenne е бърз само по права линия. Този хипопотам завива с прецизност и пъргавина, каквато не бихте очаквали от двата и половина тона тегло.

Двукамерното пневматично окачване се грижи да имате сцепление във всякакви случаи от живота. Това е съчетано с изключително директен волан и с една 8-степенна скоростна кутия от ZF, която сякаш има ясновидски способности и нито веднъж не сбърка кога трябва да смени.                   Пневматичното окачване е серийно оборудване, както и системата за векторно разпределение на въртящия момент. По желание можете да си поръчате и завиващи задни колела, които още повече увеличават пъргавината.

Тук е моментът да кажем няколко думи и за хибридната система. Тя вече разчита на по-голяма батерия, с използваем капацитет 22 кВтч, и е достатъчна за изминаването на до 82 км само на ток в градски условия. На базата на това от Porsche деклалират среден разход под 2 литра на 100 км. Но това важи само в града, за първите сто километра и при напълно заредена батерия. Иначе на извънградско каране ние постигнахме разход от над 14 на сто - което си е съвсем в реда на нещата при над 700 коня мощност.                 Тази кола има пет режима на движение. Стандартният се нарича Е-Power и малко напомня на лъв, затворен в клетка: имате цялата мощност, но не можете да я използвате. Едно бързо завъртане на специалния бутон на волана обаче сменя режима на хибриден - и открехва вратите на клетката. Тук отново основното задвижване е електрическо, но при първото по-отчетливо натискане на газта се намесва и могъщият V8. После идват режимите Sport и Sport+, в които вече можете да използвате пълните способности на този автомобил.                Ако по някаква причина те не ви стигат, можете да поръчате купе варианта и с допълнителния GT пакет, който снижава колата с цял сантиметър, подменя шарнирите и наклона на колелата, разширява предната следа и добавя керамични спирачки. Това обаче малко обезсмисля петия режим на движение при Cayenne, който се нарича "офроуд".

Естествено, нито един собственик на Cayenne, който е с всичкия си, няма да вкара колата си по черни пътища през нивите. Ние обаче, от друга страна, не сме собственици.                    Даже в стандартния си вид този Cayenne не е лоша офроуд машина, със 198 мм минимален просвет. Но когато включите специалния офроуд режим, колата се повдига и просветът става 243 милиметра.

Искрено бихме се изумили, ако видим подобен автомобил да се ползва за лов или риболов. Но самата мисъл, че при нужда можете да се справите и с по-труден терен, приятно успокоява. И още веднъж рязко отличава тази машина от класическите спортни коли.                  Ако в началото пропуснахме да уточним какви са промените в дизайна при този фейслифт, то е, защото те са доста скромни: леки корекции по капака, броните и калниците. Матричните LED светлини вече са серийно оборудване, а като допълнителна екстра можете да имате варианта им с висока дефиниция, който дава 32 000 управляеми светодиода и може буквално да прожектира филмчета на асфалта пред вас.                  Доста по-видими са новостите в интериора. Обновеният Cayenne получава изцяло нова информационна система с 12-инчов сензорен дисплей, с вградени приложения като Spotify и Apple Music. За пътника отдясно има собствен 11-инчов дисплей, който поддържа стрийминг платформи. Специално разработено фолио върху този екран гарантира, че светлината от него не достига до шофьора и не го разсейва.                    Изцяло дигитални са и приборите пред шофьора. Сами можете да настроите какво да ви показват - дали само най-основните данни за скоростта и обхвата, дали пълна навигационна карта. Повечето бутони за управление на различните функции вече са изнесени върху волана и са много лесни за употреба. Вдясно до волана е и селекторът на автоматичната скоростна кутия - решение, което освобождава място върху централната конзола за контролите на климатика. Само ни се иска те да не бяха облицовани с толкова заслепяващ в слънчево време пиано лак.                   Приятна новост е и системата за поддържане на качеството на въздуха, която сама разпознава кога наближавате тунел или зона с повече замърсяване, и автоматично задейства рециркулацията. Специален сензор следи за количеството фини прахови частици в автомобила.

Естествено, всички тези плюсове съвсем не идват безплатно. Базовият, обикновен Cayenne струва 202,000 лева по актуалната ценова листа. Този Cayenne струва 372,000 лева. И то преди допълнителните екстри.                     Серийното оборудване е извънредно богато: 21-цолови джанти, спортни седалки с отопление, панорамен покрив с електрическа щора, двузонов климатроник с дистанционно задействане, аудиосистема Bose със 710 вата мощност. Но после идва един безкраен списък с приятни глезотии. Избор на специален цвят за 7000 лева. По-интересни джанти, от 1000 до 5000 лева.                   После 2000 лева за вентилация на предните седалки, и още 3700, ако искате седалките и да ви масажират. 9100 лева за аудиосистема Burmester с триизмерен звук. Близо хиляда лева, за да имате червен колан вместо черен, и умопомрачителните 6800 лева за декоративни шевове в контрастен цвят по таблото. На този фон завиващите задни колела изглеждат направо евтини - 3380 лева. Ако неудържимо ви се иска да харчите пари, тази кола спокойно може да ви глътне и половин милион. Но повечето от тези екстри само излишно отклоняват вниманието от истински важното: осъзването какво инженерно постижение е този Cayenne.                   Както стана дума в началото, този автомобил няма две от основните три черти на класическия спортен автомобил, какъвто сме свикнали да си го представяме. Но има пълните му способности, и даже отгоре. И може би ни подсказва, че вече е време да се откажем от представите, базирани на неща от 1901 година.        Още снимки от теста на Cayenne Turbo E-Hybrid вижте в ГАЛЕРИЯТА:

       

fallback
  • #5
    до 3 ( преди 3 месеца )
    говориш, колкото да не заспиш. Оригиналното 911 тежеше 1039 кг. Сегашното тежи между 1490 и 1740. Колите станаха тежки, защото са много по-сложни и безопасни.
  • #4
    Striker ( преди 3 месеца )
    Е..остана си недоразумение и срам за Порше. Но, под шапката на Соцваген е нормално. След като Ламбо направиха Туарег с италианска емблема, хахахах!
  • #3
    До две ( преди 3 месеца )
    Хибридите и автомобилите с ДВГ са леки. Не са като електромобилите по два тона.
  • #2
    анонимен ( преди 3 месеца )
    коя кола е лека в наши дни, само ми подскажи
  • #1
    Антиелектрик ( преди 3 месеца )
    "може би ни подсказва, че вече е време да се откажем от представите, базирани на неща от 1901 година." Твърдо не! Не е важно една кола да е мощна важното е да е лека. На кой му трябва бързо ускорение за спортен автомобил, важен е пробегът с едно зареждане.
fallback
Последни