От пет години насам електрическите скутери са неразделна част от уличния живот в германските градове. Особено в мегаполиси като Берлин те могат да бъдат намерени на всяка крачка - превърнали са се в надеждна и евтина алтернатива за придвижване от точка А до точка Б в условията на постоянните задръствания. Досега обаче за тях имаше относително малко правила. Сега обаче, Федералното министерство на транспорта на Германия реши да ги допълни и засили, във връзка с което беше изготвен нов проектозакон. Предвижда се промените да влязат в сила през април 2025-а.
Какво ще е новото в новия закон
Като цяло правилата за използване на електрически тротинетки ще бъдат практически същите като за велосипедистите. Например, в бъдеще шофьорите на скутери, както сега велосипедистите, ще могат да завиват надясно дори на червен светофар, ако до тях има специален указател със зелена стрелка. Друго ново условие ще бъде задължителното оборудване на електрическите скутери с мигачи - това изискване ще важи от 2027 година. Досега беше достатъчно да посочите промяната в посоката на движение с ръка.
Освен това представеният законопроект съдържа предложение електрическите тротинетки да могат да се движат по тротоарите и в пешеходните зони, където е разрешено движението на велосипеди, но със скоростта на пешеходец. В момента можете да карате електрически скутер само по специални велосипедни алеи, а ако няма такива, тогава по пътя за автомобили, като се придържате максимално вдясно. Освен това водачите на електрически скутери вече няма да трябва да спазват дистанция: днес те трябва да поддържат дистанция от метър и половина, когато изпреварват пешеходец. Новите предложения предвиждат да е достатъчно пешеходците да бъдат предупреждавани със сигнал и да ги заобикалят със по-ниска скорост, съобразявайки се с обстановката на пътя.
Какво ще остане непроменено
Според изискванията на законодателството е разрешено използването на електрически скутери от 14-годишна възраст, но само ако е лично превозно средство, тъй като компаниите, отдаващи електрически скутери под наем, са определили минимална възраст на потребителите - 18 години. Не е необходимо да посещавате специални курсове или да получавате шофьорска книжка, за да управлявате електрически скутер.
Както и сега, ще бъде забранено карането на един и същи скутер по двойки. Ако група, състояща се от няколко скутера, се движи едновременно, то те трябва да се движат само един след друг. Това е необходимо, за да не се пречат на другите участници в движението. При каране на скутер не е необходима каска, за разлика от велосипеда. Има и определени правила за паркиране – електрическите тротинетки не могат да се хвърлят навсякъде, но също като велосипедите могат да се оставят на тротоарите. Трябва обаче да се внимава да не се пречи на пешеходците, както и на движението на мобилни устройства, използвани от хора с увреждания.
Глоби за нарушителите
Липсата на работещ клаксон или осветление - 15-20 евро; шофиране на непозволено място, например на тротоара, - 20 евро, а ако в същото време се създаде пречка за други участници в движението или е нанесена повреда на имущество - 20-30 евро (без обезщетение за щети); каране за двама на един електрически скутер, както и каране, когато водачът не държи волана, - 10 евро. По-сериозни глоби са предвидени за преминаване на червен светофар: от 60 до 100 евро, а ако освен това има опасност за други участници в движението или щети на имущество - 100-180 евро.
Най-строги са наказанията за управление на електрически скутер в нетрезво състояние и за начинаещи шофьори. Що се отнася до алкохола, водачите на електрически скутери се подчиняват на същите правила като водачите на автомобили. Следователно максимално допустимото съдържание на алкохол в кръвта е 0,5 ppm. При 0,5 ppm алкохол в кръвта може да бъде наложена глоба от 500 евро. Ако това нарушение е за втори и трети път - 1000-1500 евро и забрана за шофиране за три месеца.
Критиците наричат законопроекта "атака срещу пешеходците"
Новите разпоредби на Министерството на транспорта относно електрическите скутери са необходима стъпка към по-безопасно и надеждно използване на тези превозни средства. Досега те бяха широко критикувани, по-специално от германския автомобилен клуб ADAC и асоциациите на пешеходците. Те обръщат внимание на факта, че много проблеми не са отработени. На първо място става въпрос за безопасността на пешеходците. Да, ако електрическите скутери могат да се движат по тротоарите, това ще увеличи риска за движението на хора, особено възрастни хора или хора с увредено зрение и слух.
И сега, и в новия законопроект не е уреден въпросът с отговорността на водачите на електрически скутери, ако наранят пешеходец. Днес, за да получи застрахователни плащания, жертвата трябва да докаже, че сблъсъкът е причинен по вина на водача на скутера, който има право да ускорява до 20 километра в час. Често пешеходците не могат да осигурят необходимите доказателства в конфликтна ситуация. И новите правила не улесняват ситуацията.
Хаос при паркиране се случва и по градските улици. Не може да се изключи и конфликт на интереси с велосипедисти. Критиците казват, че са необходими цялостни мерки за подобряване на безопасността при използване на електрически скутери: подобрения на инфраструктурата, по-строг контрол и по-ясни правила. Но все още не е ясно как нововъведенията ще се проявят на практика и дали новият проектозакон се нуждае от допълнителни корекции.