Гумите за офроуд не са подходящи за използване на нормален път, а при някои условия отстъпват на конвенционалните дори при по-тежък терен. Това установиха тестове на списанието auto-illustrierte.ch, които бяха проведени с помощта на експерти по безопасност от швейцарския TÜV SÜD.
На тестови полигон бяха изпробвани четири вида гуми Goodyear с размер 265/60 R18. Това бяха летните EfficientGrip 2 SUV, всесезонните Vector 4Seasons Gen-3, гумите за тежък терен Wrangler Adventure AT (All-Terrain) и Wrangler Duratrac RT (Rugged Terrain).
„Гуми за офроуд класове AT или RT са само частично подходящи за използване по нормални пътища“, коментира Михаел Стам от TÜV SÜD. Причините за това са по-дългият спирачен път, по-високото съпротивление при търкаляне, повишеният разход на гориво и по-силният шум в салона.
Експертът е категоричен, че ако един шофьор на SUV смята, че офроуд гумите са крайно необходими за колата му, той трябва да е наясно, че използването им води до намаляване на безопасността. Освен това стилът на шофиране трябва да бъде адаптиран специално към тях.
Резултатът от тестове при спиране със 100 км/ч на сух път показват, че конвенционалните гуми превъзхождат значително тези за офрод. С летните EfficientGrip използваният в теста Jeep Grand Cherokee 4XE с мощност от 380 к.с. спира след 36,4 метра, докато с всесезонните Vector 4Seasons спирачният път е 40,4 метра. Резултатът на гумите RT е 42,4 метра, а на AT - 42,9 метра.
Стандартните гуми показват подобни добри резултати и при спиране на мокро, докато тези за офроуд се справят много по-зле - гумата RT спира след 50,4 метра, а AT - след 53 метра.
Друг недостатък е по-голямото тегло на офроуд гумите. По-здравите флангове и високите издатини карат Wrangler RT да тежи почти 30 килограма. „Допълнителните килограми оказват влияние върху резултатите от теста при спиране, както и върху разхода на гориво и нивата на шум“, казва Стам.
Изненадващо, гумите за офроуд имат по-малко предимства от очакваното дори извън павирани пътища. В случая тестовете включваха ускоряване до 30 км/ч, спиране от 40 до 0 км/ч и потегляне по хълм с 32% наклон на дължина от 120 метра. Резултатите - за да ускори, лятната гума се нуждае от почти 16 метра, гумата за всякакви атмосферни условия - 14,6 метра, AT - 14,1 метра и RT - 14,4 метра.
При спиране последователността е същата: лятната гума се нуждае от 14 метра при скорост 40 км/ч, всесезонната гума - от 13,6 метра, AllTerrain 11,7 метра и RT 14,4 метра. Разликите при катерене на хълм също не са огромни, въпреки че там летните гуми значително изостават - 32,1 секунди. Да сравнение тези за всякакви атмосферни условия се нуждаят от 25,7 секунди, All-Terrain - от 22,2 секунди, а Rugged Terrain - от 24,8 секунди.
След резултатите от тестовете експертите са категорични, че гумите за всякакъв терен Goodyear Wrangler Adventure са много подходящи за теглене на ремарке през поляна или дори през кална земя. Там те са напред по отношение на сцепление и спиране в теста. На пътя обаче те показват слаби резултати, особено при спиране.
В същото време всесезонните гуми се представят изненадващо добре дори на лош терен. На свой ред летните гуми се представят отлично - както на спиране, така и управление на мокро и сухо, а също така на съпротивление и вътрешен шум. При тях обаче рискът от повреда по страничната стена при движение извън пътя е по-голям.
Снимки: auto-illustrierte.ch