Изкуственият интелект (AI) се появи уж да направи революция в света, но явно не непременно в добрата посока. Фалшивите новини вече са ежедневие, но още по-сериозна опасност е тук - deepfake. Технологията позволява фалшиви видеоклипове и изображения на хора, които са толкова добри понякога, че е трудно да се разбере дали са истински. Плюс уникално клониране на гласове.
Последната жертва на тази техника не беше никой друг, а старши мениджър на Ferrari , който започна да получава предполагаеми съобщения и обаждания от шефа на компанията Бенедето Виня. Очевидно, някой искаше да проникне в тайната на италианската фирма. Но „жертвата“ се оказа подготвена.
Високопоставеният служител на Ferrari започна да получава твърде много съобщения с настоятелен тон от Бенедето Виня : „Хей, чух ли за голямото придобиване, което планираме? Може да ми е необходима помощта ти ", гласеше едно обаждане. Друго поиска спешно споразумение за поверителност, което изпълнителната част от компанията ще трябва да подпише „възможно най-скоро“.
Съобщенията идваха през номер, който не беше на Виня, но босът позираше на профилната снимка. „Италианският пазарен регулатор и Миланската фондова борса вече са информирани. Бъдете подготвени и, моля, бъдете изключително дискретни“, уточняваше друго гласово съобщение в WhatsApp, уж идващо от големия шеф.
Телефонно обаждане от друг мобилен телефон и с глас, идентичен с този на главния изпълнителен директор на Ferrari, стана причината висшият мениджър да стане подозрителен Той беше помолен да извърши търговска транзакция във връзка със споразумение, включващо Китай, като всичко е строго поверително.
Обаждането приключи незабавно, когато директорът разкри опита за измама с въпрос: „Съжалявам, Бенедето, но трябва да те идентифицирам: какво беше заглавието на книгата, която ми препоръча онзи ден?“. Очевидно, въпрос, на който авторът на фалшивия запис не можа да отговори. След инцидента Ferrari започна вътрешно разследване.
За съжаление, все повече компании се поддават на измама и губят стотици милиони долари или отварят вратата за чувствителна информация. Наскоро служител на мултинационална компания в Хонконг беше измамен да плати 25 милиона долара на мошеници, които използваха същата технология. Те се представиха за финансов директор на компанията във видеоконференция.
Експертите смятат, че положението тепърва ще се влошава. Ето защо все повече и повече големи компании започват да тестват софтуер, който може да разпознае deepfake.