Само преди дни Stellantis обяви това, което се очакваше от известно време.Концернът е готов да закрие всяка от марките, които носят загуби. А две от тях, при това премиум, са под най-сериозна заплаха, като вината за това не е на пазара, а на шефа на Stellantis - Карлос Таварес, категорични са експерти..
Португалецът е един от най-великите хора в автомобилната индустрия, но дори и те правят грешки. Таварес ръководи консорциума Stellantis, като почти непрекъснато изказва мнения по различни въпроси - от настъплението на китайските марки при електромобилите до спора му с италианското правителство, които достигна най-високото си ниво.
Наскоро Таварес заяви категорично, че марките в Stellantis, които нямат добри търговски резултати, ще бъдат закрити, като предстои вътрешна оценка на всяка една от тях. Топ-мениджърът е доказал, че няма колебания при взимането на подобни решения, особено когато става въпрос за брандовете от Франция и Италия. В същото време обаче именно прилаганата от него стратегия е причината да се стигне до сегашната ситуация.
В най-тежко положение са намира DS, чието превръщане в производител само на електрически автомобили се оказва сериозен проблем, тъй като пазарът на тези превозни средства отчита забавяне. Френската премиум марка направи няколко огромни грешки през последните години и не успява да се справи с конкуренцията на германците. А тя беше създадена именно с тази цел - да се конкурира с BMW, Mercedes и Audi.
Следващата грешка на DS наднича зад ъгъла и тя се казва DS 8. Продажбата на този модел само като електрически ще бъде истинско самоубийство, въпреки като външен вид той има всички предпоставки да постигне успехи на пазара. В DS и Stellantis обаче не го виждат по този начин.
Другият бранд, който се движи по ръба, е Maserati и това стана ясно от изявлението на Натали Найт, главен финансов директор на Stellantis. Тя потвърди лошото представяне на марката с тризъбец като емблема, която е продала едва 6500 автомобила през първата половина на годината. Това по-малко от половината от доставените през същия период на миналата година. Спадът в продажбите се дължи на спирането на Ghibli, Quattroporte и Levante, като носи загуби от 82 млн евро само за първите 6 месеца от годината.
И тук вината е на сгрешената политика на Maserati, което означава и на Stellantis. Беше похарчена огромна сума за разработка на електрически версии, които не са нужни на никого и не се продават. Таварес явно не е разбрал, че престижът не се измерва с наличието или липсата на електрически версии, и вместо това можеше парите да отидат за наследници на двата седана и на спортния SUV.
Сега се говори, че Maserati може да се върне под шапката Ferrari, както беше в миналото, но това е малко вероятно, тъй като производителят от Маранело изживява най-добрия период в историята си. Така че единственият вариант си остава продажба на китайски производител, което обаче едва ли ще бъде прието добре.
Самият Таварес даде 10-годишна времева марка на всеки един от брандовете в концерна, за да докаже, че може да съществува и да носи приходи. Нишови производители като Maserati и DS обаче може и да не изкарат толкова.