Уврежда ли се турбината на двигател с вътрешно горене, докато той работи на празен ход? Този въпрос си задават много шофьори, които се притесняват от евентуално увреждане на агрегата. Отговор дават автомобилни механици, цитирани от Autonews.
Наистина работното колело на турбината се завърта веднага след стартирането на двигателя, тъй като през него преминават изгорелите газова, които задвижват вала. В този момент обаче турбокомпресорът се развърта минимално и не стига до работния си режим. Следователно не може да се говори за износване.
Ефективният режим на работа на турбината, в зависимост от типа на двигателя и настройката, е приблизително 2000–2500 оборота на двигателя. Турбината показва пикови стойности на усилване в диапазона 3000–4000 об./мин. Когато двигателят с вътрешно горене работи на празен ход, той всъщност просто работи без натоварване.
Защо обаче продължителната работа на турбо двигател на празен ход е нежелателна, след като турбината не страда? Бензиновите и дизеловите двигатели, оборудвани с турбина, имат повишена консумация на масло при работа на празен ход за дълго време. Например при продължително загряване на автомобила в студено време или при охлаждане на купето през лятото с помощта на климатик.
Факт е, че когато двигателят работи дълго време без натоварване, консумацията на масло през уплътнението на вала на турбината се увеличава. На празен ход турбината генерира ниско налягане и маслените пари могат да проникнат през различни връзки в катализатора, който се намира след турбокомпресора.
Когато натиснете педала на газта или започнете да шофирате, ще забележите, че от изпускателната тръба ще започне да излиза син дим. Точно това е ефектът от изгаряне на масло, изтекло през турбокомпресора. В този момент турбината не страда по никакъв начин, но истинските щети са по главата на цилиндъра, клапаните и всмукателния колектор на двигателя.
За да се предотврати това, автомобилните производители препоръчват да не оставяте кола с турбо двигател на празен ход повече от 20-30 минути. В същото време обаче трябва да бъдете наясно, че на много места в Европа паркирането в жилищна зона с включен двигател е разрешено за не повече от 5 минути. В противен случай водачът може да бъде глобен.