fallback

Как „грозникът“ Zastava Yugo стана №1 в САЩ

Мъникът от Крагуевац е копиран от Fiat и още се среща по пътищата на Балканите

Произвеждан в продължение на почти двадесет години, Yugo има изключителна история, превръщайки се в първия автомобил от Източния блок, който има добър успех в продажбите в чужбина и също така постига спортни резултати. И всичко това въпреки политечески сътресения, икономически блокади и трагедията на войните при разпада на Югославия.Zastava Yugo е първата кола от Източния блок, изнесена в голям мащаб за Съединените щати. Отбелзява успех в продажбите благодарение на изключително конкурентна цена.

 

По време на  Желязната завеса  автомобилното производство в Източния блок е запазено предимно за вътрешните клиенти, сред които и ние, българите, които обикновено затварят очи за многото проблеми с производителността и надеждността на различните модели от СССР, Чехословакия, Полша и Румъния. Друго няма или е за малцина избрани. Започвайки от 1981 година, обаче, един автомобил от Югославия  се опитва да направи големия скок на западните пазари : това е Zastava Yugo. Скромна кола, която има запомняща се история.    

Yugo е представена на автомобилното изложение в Белград през 1980 г. като „евтин  автомобил, за да замени вече остарялата Zastava 750  - модел, „клониран“ от историческия Fiat 600. Прави се във фабриката в Крагуевац , днешна Сърбия. Проектът Yugo също има италиански основи. Тръгва от рестайлинг на култовия Fiat 127 , който не получава зелена светлина от  торинската компания заради липса на иновативност.  

Така проектът остава в чекмеджетата за няколко години, докато не бива придобит от Zastava. Това дава началото на една малка автомобилна легенда.  Маркетингът на Yugo започна през първите месеци на 1981 г. Линиите на тази малка кола са много ъгловати и напомнят версията 130 TC на Fiat Ritmo . Механиката е базирана на 127.     

Продажбите веднага достигнат много високи нива както в Югославия , така и в Унгария. Старите поколения помнят със сигурност тези мъници и по нашите пътища, макар и да не са толкова масови. Компанията от Крагуевац скоро след това решав да направи „ голямата стъпка “, която други източноевропейски производители никога не са опитвали: да пуснат Yugo в САЩ. И то насред Студената война!

Югославия обаче е страна със собствена визия за социализма. За разлика от други страни отсам Стената, Тито отваря пазара за марки от западния свят, макар и в ограничена форма. Пускането на Yugo в Съединените щати е придружено от добра рекламна кампания и най-вече от наистина атрактивни продажни цени в сравнение с местните конкуренти в сектора на "супер малките автомобили". Резултатът изненадва дори шефовете в Крагуевац : Yugo става лидер в своя сегмент на американския пазар за известен период от време.

 

Е, после почват проблемите.  Много от югославските машинки, продавани в САЩ,  започнат да дават сериозни технически проблеми. За капак има хроничен недостиг на резервни части . Yugo скоро става обект на яростни критики и майтапи, но продължава да се продава в Северна Америка до 1992 г.

От 1991 до 1993 г. Yugo се пласира и в Италия под името Koral. Това е и първата чужда кола, преименувана от Fiat за местния пазар под марката Innocenti. По-късно идва ред на бразилския Fiat Uno, продаван като Elba и Mille.

Югославия се разпада с гръм и трясък, първо се отцепва Словения, после и Хърватия. Започват войни. Те се разпалват допълнително от отделянето на Босна и Хрцеговина. Кланетата там водят до международна изолация на югославската федерация, съставена реално вече само от Сърбия и Черна гора. Прекратен е износът в САЩ. 

 

Това обаче не е краят на този автомобил. Както споменахме, Yugo атакува италианските пазари с името Innocenti Koral. Това е първият от няколко модела, произведени в чужбина, които групата Fiat внася в Италия, „кръщавайки ги отново“ с историческата марка Lambrate , чиято фабрика междувременно е затворена през пролетта на 1993 г. 

Ембаргото, наложено от Западния блок на правителството в Белград, води до бързото пенсиониране на преименуваното „югославче“. Въпреки това, Yugo продължава да има голям успех на местния пазар: той също се произвежда във версия Cabriolet и в спортната Gvx. Малки естетически промени също водят до създаването на вариантите „Tempo“ и „Ciao“, които също се предлагат на пазарите в съседните страни.     

Всичко рискува да свърши окончателно през 1999 г. Бомбардировките на НАТО над Сърбия, произтичащи от поредния конфликт - в Косово, не пощадяват фабриката в Крагуевац, която е сериозно повредена . Работниците от Zastava дори предлагат да застанат като живи щитове, за да спасят своя хляб. После не губят време.Те изправят фабриката на крака и тя отново функционира през 2000 г. 

Обновяването на завода води е и до обновяването на Yugo. От 2000 г. започва производство на нов модел, базиран на историческия суперкомпактен Koral. Произведен както във версии седан, така и в кабрио с двигатели 1,1 и 1,3 литра, той продължава да постига добър успех в продажбите . Падането на режима на Милошевич и подобряването на външните отношения позволяват възобновяването на износа за САЩ, а също и за Китай.

През 2008 г. Fiat поема пълен контрол над фабриката в Крагуевац, слагайки край на „местното“ производство. Но между Yugo и Koral оттам са излезли впечатляващите 795 000 единици.    

Въпреки че няколко специализирани автомобилни списания го определят като един от най-грозните автомобили в историята , Yugo все пак остава в сърцата на мнозина не само на Балканите. Все още има много коли Zastava, които могат да бъдат намерени по пътищата на бивша Югославия, може би малко очукани, но все пак вършещи работа.

Много балкански шофьори ги използват за автомобилни състезания, както на писти, а и в ралита . В Словения Yugo Cup все още е на мода днес в местния рали-шампионат, високо ценен от феновете. Нищо че е изключително крехък в случай на инцидент, особено отпред. Yugo 65 е определян като един от най-влиятелните спортни автомобили изобщо.    

Yugo също добива популярност на екрана от няколко филма, включително хита „Умирай трудно 3”,  в който Брус Уилис кара точно машина от Крагуевац. Разбира се, мъникът е герой в много ленти с тъжен сценарий, случили се наистина на размирните Балкани.  

fallback
  • #13
    пламен ( преди 2 месеца )
    10 години ми е служил вярно. Минал съм много километри и не ми е правил проблеми
  • #12
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Мяза на поло и фиеста но не може да бие мултиплата по грозотия.
  • #11
    Рударския ( преди 4 месеца )
    Американците викат: yu go, but the car stays!
  • #10
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Вече и 28-25 годишните ли сме стари поколения хаха?!
  • #9
    Йе ( преди 4 месеца )
    Мда, едно е сигурно - Застава и не мърда :)))
  • #8
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Вярно е, че в Умирай трудно 3 има сцена, в която кап. Маклейн и Добрия самарянин участваха в преследване с една Застава Юго. Още помня репликата на Брус Уилис - "Що за двигател има тази ***?"
  • #7
    Щирлиц ( преди 4 месеца )
    Даже е много красива,но откъде очи за такива подробности.
  • #6
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Никога не е ставал 1 в САЩ
  • #5
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Както казваше един комшия "Застава и не тръгва"
  • #4
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Има и по грозни коли ,но за Застава съм чувал ,че са много трошливи и много гният ламарините.
fallback
Последни