fallback

Как точно работи новият задължителен ограничител на скоростта в Европа?

От вчера всички нови коли в ЕС трябва непременно да са оборудвани със системата ISA

Към познатите съкращения като ABS и ESP вече трябва да прибавите още едно: ISA. Intelligent Speed Assist е ограничителят на скоростта, който от неделя, 7 юли 2024, вече е задължително оборудване за всички нови автомобили в Европа.                  Това е поредната стъпка от войната, която Европейската комисия води срещу злополуките по пътищата. За последното десетилетие списъкът със задължително оборудване за безопасност на колите в Европа набъбна внушително - а успоредно с това набъбнаха и цените на новите автомобили. Нека видим как точно работи най-новото попълнение в този списък (задължително само за новите автомобили оттук нататък, а не за вече движещите се по пътищата).

Ограничител на скоростта: как действа

Интелигентният ограничител на скоростта всъщност е познат на някои шофьори, защото в определени модели се вгражда от лятото на 2022 година - само че в пасивна форма. Тази система комбинира информацията, получена чрез камерата за разчитане на пътни знаци, обикновено разположени в най-високата част на предното стъкло, с данните за ограниченията на скоростта от навигационната карта. Благодарение на комбинацията от двете информации, системата може самостоятелно да установи кое ограничение на скоростта важи на пътя, и да предупреди за него шофьора.

Може ли да ви забави против волята ви?

Работата на ISA е описана в детайли в Регламент 2019/2144 на Европейския съюз, валиден за всички страни членки, включително и в България. Документът предвижда системата, след като установи какво е действащото ограничение за скоростта, да извести за това водача и да очаква то да бъде спазено незабавно. Ако водачът доброволно избере да надхвърли даденото ограничение или продължи да кара над него, системата има способността да се намеси - първо с предупредителен звук или с възможна вибрация на волана или седалката, и след това механично, задействайки спирачките.

Това обаче не значи, че ставаме изцяло роби на електрониката в колите си. Регламентът позволява на шофьора да надделее над действието на системата, като натисне по-силно педала на газта.

Можете ли да го изключите?

Остава и възможността да деактивирате изцяло системата. При някои автомобили това става с дълго ровене из менютата на информационната система. Все повече марки обаче, като Renault например, поставят в колите си и т. нар. "бързи бутони" за едновременно изключване на всички досадни асистенти, когато не са ви нужни.

И в двата случая, изключването е валидно само докато угасите двигателя. При всеки следващ старт по подразбиране електронните системи за безопасност са включени.        

 

fallback
  • #11
    dam ( преди 2 месеца )
    На влизане в София откъм Сърбия - има ограничение 50 в продължение на няколко км, след това точно преди града има знак, който увеличава ограничението до 70 км/ч и буквално 100м след него (може и по-малко да са) има знак за 30 км/ч. ЕС да обявяват България за полигон за тестове на ISA и ако работи добре тук, чак тогава да го правят задължително за целия ЕС.
  • #10
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Евро комисията измисли трети пол ,та няма да измислят ограничаване на скороста на автомобилите.
  • #9
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Абсолютно неприложимо и съответно опасно за неадекватните ограничения по българските пътища.Пример за странно ограничение: 30 в началото на Аспарухов мост - Варна. Пример за забранени знаци след ремонт: ограничение 70 по вече завършената отсечка Аксаковска панорама - Куманово. Абсолютна неадекватност: от Аксаковска панорама до Аксаково огр.60, 500 метра преди възловото кръстовище, където стана катастрофата с Кирил, знак за отпадане на ограничението 60 и там става 90. ISA да ни е проблема.
  • #8
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Начи накой си седи покрай шосето с един знак 30 и го показва когато си иска и ги прави на гАз, да им активира ISA
  • #7
    анонимен ( преди 2 месеца )
    ЕС, екологии, технологии които струват маса пари и накрая хоп с копчето всичко изключено и недай си боже да предизвикат инциденти трябва да ходим с вилите до Брюксел да ги изгоним!
  • #6
    Дифорс ( преди 2 месеца )
    Добре, че европейската комисия не е дала на българските башмайстор шофьори да решават как да намалят убийствата по пътищата. Трудно нещо е да прочетеш и осмислиш описаното в статиятя, но е лесно да бълваш безмислици в чата отдолу!
  • #5
    Грета Тунберг ( преди 2 месеца )
    До 4.На моят чекист електрика митбъстъра не му действа.
  • #4
    гост123 ( преди 2 месеца )
    Taka, значи изпреварваш, срещу тебе лети кола. имаш още малко за да се прибереш и това чудо от регламента ми НАТИСКА СПИРАЧКИТЕ ??? - що за лудост е това, то не знае имаш ли нужда в момента от ускорение или не.
  • #3
    aaa ( преди 2 месеца )
    да се чуди човек как се е шофирало без това.Ама това е началото на контрола на автомобилите НАД нас.
  • #2
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Хм, понякога модерните проблеми имат допотопни решения. В случая, ми се върти из главата лепенка за единия вход на въпросната "система", и фолио за антената на другия вход. Е, няма да ползвам вградената навигация и eCall системата няма да работи като хората, но не мисля, че ще си разплета чорапите от тази загуба.
fallback
Последни