fallback

Хитър трик как да откажете шофьор, който се е залепил за бронята ви

Каква е задължителната дистанция на пътя? Ето какво гласи българският закон

Eдно правило, което все повече хора забравят или пренебрегват: шофьорът е длъжен да се движи на такава дистанция от колата пред него, че да може да избегне удар, ако тя спре рязко. Това гласи член 23, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, но пътните полицаи никога не са полагали особени усилия да налагат това правило, и в резултат по улиците на България е пълно с хора, които се залепят за бронята на автомобила пред тях.                       Понеже това създава опасност и за предната кола, нейният водач често се опитва да противодейства на такова поведение - сам нарушавайки правилника. Удрянето на спирачки в такава ситуация носи рискове, увеличава напрежението и е директно нарушение на член 24, ал. 1 от закона - "Водачът на пътно превозно средство не трябва да намалява скоростта рязко, освен ако това е необходимо за предотвратяване на пътнотранспортно произшествие". Включването на аварийните светлини или натискането на клаксона също не вършат много работа.                   Професионалните автомобилни инструктори обаче имат друг трик, с който да обезкуражат "преследвачите", без с това да нарушават правилата или да ескалират агресията на пътя. Когато някой се е залепил твърде близо до вас, можете просто да включите чистачките и помпичката за почистване на предното стъкло. Капчици от дюзата обикновено попадат на стъклото на автомобила зад вас и го карат съвсем инстинктивно да увеличи дистанцията. А ако колата ви не е първа младост и дюзите са разцентровани, тогава не става дума само за капчици. За съжаление номерът не работи при някои по-нови и по-скъпи автомобили, при които дюзите са вградени в самите пера на чистачката. Но пък и тези автомобили по-често са в ролята на преследвачите, не на преследваните.                   Разбира се, всичко това се отнася основно за движение в градска среда или по нормални междуградски пътища. На магистралата най-разумното нещо е да направите път на някой, който бърза повече от вас. И не изисква кой знае какво усилие. Естествено, има и изключения: ако трафикът е натоварен и пред вас има колона бавно движещи се автомобили, притискащият ви отзад може да бъде игнориран. Или пък ако вече сте започнали изпреварване,а отзад се появи някой, залетял се с 200 км/ч.

Каква е изискваната от закона дистанция? Както видяхте от цитирания текст, тя не е фиксирана в метри, и зависи от случая. Най-добрият начин да я изчислите е да си отбележите наум конкретна точка от пътното платно и да се погрижите да стигнете до нея поне две секунди след автомобила пред вас - колкото да преброите "хиляда сто и едно, хиляда сто и две". Огромна част от злополуките по българските магистрали са резултат именно на неспазена дистанция, така че прилагането на това правило ще намали значително риска за вас самите.        

        

 

fallback
  • #10
    Emo ( преди 2 месеца )
    Аз между другото пикая в казанчето на чистачките, защото много добре чисти, включително мушици и е безплатно. Така че в този ред на мисли реално припикавам и колата зад мен ;)
  • #9
    До #4 ( преди 2 месеца )
    Аз съм от старите шофьори, но защо трябва да ти присвятквам когато има куки? Ако караш бързо, носи си последствията, както аз правя. Присветвам само когато има опасност на пътя!
  • #8
    Чичо Кольо ( преди 2 месеца )
    Че кой не кара на 1 метър зад предната кола, изнесен в другото платно с включен ляв мигач дебнещ да изцеди душата на "бричката" колкото може!!!! За тези с БМВтата да не ви обидя, това с мигача не важи за вас!!!! Има много голяма разлика между бързото каране (където е възможно) и безрасъдното такова. Ама факт, масово в БГ така се вдигат адреналина на 2 метра от предната кола с 100кмвч!!! И в Румъния е същото. Оп тира внезапно наби спирачки, и.........
  • #7
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Стига да не застрашаваш живота и здравето на другите - изпредварвай и през БУС лентата щом смяташ че може да се кара кой с колко прецени. Тук и без това с изключение на две камери не се следи нищо.
  • #6
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Тогава няма да мрънкате и цъкате с език като ви изпреват отдясно на Цариградско.
  • #5
    анонимен ( преди 2 месеца )
    #2 ще си кара както иска в града. На трилентов булевард лявата лента не е за изпредварване или за по-бързо движещи се - това е на магистралата. В града всички ленти са с еднакви условия за скорост и тя е разрешената най-често 50, но на някои булеварди 70 или 80. Ако някой иска да лети с 110 по Цариградско не мисля че всички трябва да му правят път.
  • #4
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Когато искате някой да ви изпревари просто давате десен мигач или давате сигнал с ръка през прозореца. Лошото е че младите шофьори не ги знаят тия стари неписани правила и може да ги изтълкуват погрешно. Също забелязвам че все по рядко премигват на дълги когато има полиция. Навремето всички се предупреждаваха. А сега само по старите шофьори.
  • #3
    Водач на МПС ( преди 2 месеца )
    Не "учете" другите шофьори на щуротии, това да "опръскаш" предното стъкло на заднодвижещия се автомобил е изключително опасен ход - такова действие може да доведе до тежко ПТП! Почти всички съвременни автомобили имат автоматични чистачки и сензор за дъжд/намокряне. Нали се сещате какво ще стане, когато цялото предно стъкло е в насекоми и изведнъж някой "умник" реши да го напръска, е така, щото инструкторите така му били казали.
  • #2
    Фен ( преди 2 месеца )
    Пълно е с *** и в двете посоки, но най ме дразни в града на дву или трилентов път като карат в две съседни един до друг Ами като ще карате с една и съща скорост, карайте един зад друг за да има и другите от къде да минат! Обикновено някоя *** кара в лява лента 6 светофара, защото на 7мия ще прави ляв завой.
  • #1
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Общо взето глупости. Ако видите някой по-бърз - пуснето го да мине (да си чупи главата), вместо да търсите начин да се "заяждате". Но е безспорен факта, че има и наглеци, които натискат, дори когато няма възможност да ги пропуснеш или не носи нищо (силен трафик, колона.. ), както и дръгата крайност, които с карат пркалено бавно когато изпреварват и въобще не ускоряват...
fallback
Последни