Изкуственият интелект (Al) вече е проникнал в автомобилите ни като част от информационно-развлекателния софтуер, но потенциалът му е много по-голям. Примера за това и системата, възприета от няколко дилърства в САЩ, като Findlay Cadillac в Лас Вегас, използващи AI за първоначални проверки на превозни средства. Тази технология демонстрира способността на изкуственият интелект да изпреварва и превъзхожда хората, без да отнема работни места.
Findlay Cadillac в Хендерсън е първият дилър в Лас Вегас, който инсталира автоматизирана система за проверка на превозни средства, разработена от компанията UVEye. Тази технология вече е внедрена в 300 представителства в САЩ, като значително повишава ефективността и намалява времето за чакане.
Процесът е много лесен и не отнема повече от минута. Клиентът минава през голям скенер, който прави множество снимки на автомобила от всички ъгли – включително долната част. След това изображенията преминават през AI софтуер, който забелязва всякакви дефекти по екстериора, гумите и видимите механични компоненти.
Около 30-45 секунди по-късно клиентът получава „пълен доклад за състоянието“ на своя автомобил. В зависимост от констатациите, механиците на дилъра могат да се справят с всички потенциални проблеми, като гарантират, че колата е безопасна за пътищата.
Процесът може да се опише като „сканиране с ядрено-магнитен резонанс за автомобили“. Според Еманюел Епино, генерален мениджър на Findlay Cadillac поддържаната от изкуствен интелект система е „доста точна, като тя често открива неща, които понякога механиците може дори да не успеят да намерят“.
Даниел Франдсен от UVEye каза, че тяхната автоматизирана система за проверка на превозни средства може бързо да открие дефекти като теч на масло, което обикновено изисква много повече време за повдигане на превозното средство и щателна проверка от техник. В случая с Findlay Cadillac използването на на AI не води до загуба на работни места в сервиза. Вместо това той създава допълнителна работа за механиците, занимавайки ги с ремонти, които иначе биха останали незабелязани.
Според генералния мениджър „единственият човек, който може да има болезнена срещата с изкуственият интелект, е клиентът“, заради потенциални разходи, ако системата посочи неизвестен преди това дефект. Все пак той отбеляза, че е по-добре потенциалните проблеми с колата да бъдат открити преждевременно, за да могат да бъдат лекувани, преди да причинят проблеми на пътя.