По-рано този месец генералният секретар на ООН - Антонио Гутериш, призова правителствата и медиите по света да спрат да вземат долари от индустрията за изкопаеми горива. Шефът на ООН обвини енергийните компании в „изкривяване на истината, заблуда на обществеността и посяване на съмнение“ относно климатичната криза, като заяви: „Спрете да подхранват лудостта“.
Коментарите на Гутериш идват в критичен момент за автомобилната индустрия. Потребителите все още се притесняват от електрическите превозни средства, не на последно място защото повечето нови електромобили все още са значително по-скъпи от техните конкуренти, задвижвана от изкопаеми горива.
Ръководителят на ООН призовава за въвеждане на рекламни ограничения, подобно на това, което се прилага за тютюна и алкохола по света. Въпреки това, докато рекламата на тютюневи изделия е предимно ограничена, за да се избегне влияние върху впечатлението, което децата имат, забраните за реклама на изкопаеми горива ще имат за цел да повлияят на поведението на потребителите.
Някои държави, градове и компании вече са започнали да забраняват на петролни и газови фирми да рекламират. Франция ограничава популяризирането на въглища, газ и водород, произведени от изкопаеми горива, докато Амстердам, Сидни и Единбург също ограничават рекламите от предприятия с високи емисии. От страна на медиите издания като The Guardian, Vox и френският Le Monde забраниха рекламата на петрол и газ.
Подобни ограничения обаче може да са по-трудни за прилагане на национално ниво. Една от страните, където това е почти невъзможно, е САЩ. „Дори ако Конгресът се опита да го направи, забраната за реклама на изкопаеми горива почти сигурно ще се срине срещу правни предизвикателства съгласно настоящите закони на САЩ“, каза Ребека Тушнет, професор от Юридическия факултет на Харвард.
Говорейки пред Scientific American, тя добави, че ако не се направи голяма промяна в тълкуването на Конституцията на САЩ от Върховния съд, където търговската реч е защитена от Първата поправка, общата федерална забрана за рекламиране на изкопаеми горива би била трудна за прилагане.
По-реалистичен подход би бил правителството да се насочи към компаниите за изкопаеми горива, които правят подвеждащи твърдения. Въпреки това, тъй като Междуправителственият панел на ООН по изменението на климата изисква глобалните парникови емисии да достигнат нетната нула до 2050 г., трябва да има по-голямо отклонение от рекламата на изкопаеми горива, за да може целите за нулеви вредни емисии да бъдат постигнати.