Европейският съюз все още не е решил голям проблем, който засяга стотици хиляди автомобили на континента. Той е свързан с GSM-мрежата, осигуряващ спешните повиквания eCall, благодарение на която при инцидент превозните средства се свързват със спасителните служби.
В момента по-голямата част от европейските телекомуникационни компании продължават да изключват 3G мрежата - нещо, което трябваше да се случи преди година, но срокът беше удължен до края на 2024 г. Така тя ще изчезне, но това не важи за по-старото 2G, за което властите в ЕС поискаха от операторите да продължат да поддържат. Първоначално то трябваше да бъде изключено през 2026 г., но все още няма яснота дали това ще се случи.
Големият проблем е, че изключването ще засегне огромен брой автомобили на целия европейски континент, тъй като тяхната система за спешни повиквания работи именно през тази мрежа. Тези превозни средства, които разполагат с eCall, базиран на 3G, при прекъсване на тази мрежа ще продължат да работят на 2G, известна още като GSM.
Засега е известно, че използването на тази мрежа е удължено до 2030 г., като ЕС търси помощ от производителите на автомобили с молба те да надстроят модеми с 2G и 3G технология до 4G и 5G мобилни мрежи. Не е ясно обаче кой ще отговаря за адаптирането на системата, тъй като тя е задължителна за всички автомобили.
Разбира се, автомобилните компании няма да поемат подобен разход, освен ако ЕС не субсидира тези разходи. Ако това не стана, проблемът отново пада върху собствениците на превозни средства, които ще бъдат принудени да сменят колата, си, дори тя да бъде в добро състояние, тъй като ЕС забранява движението на автомобили без eCall.