fallback

Има ли оптимално моторно масло?

Разглеждаме основните характеристики на синтетичните смазки

Повечето водачи на МПС разделят моторните масла на три класа: синтетични, полусинтетични и минерални. По-напредналите в техническо отношение хора знаят, че синтетиката най-често се прави на такива основи като: полиалфаолефин (PAO) и хидрокрекинг (HC). И двете бази имат своите плюсове и недостатъци. В тази статия ще се опитаме да ги анализираме и да разберем дали има оптимално моторно масло.

Всички предимства на PAO-синтетичните масла, те се наричат ​​още напълно синтетични, идват именно от принципа на тяхното производство. Факт е, че те са синтезирани. Тоест, произвеждат се чрез синтез. Производственият процес на полиалфаолефинови (PAO-синтетични) моторни масла започва с полимеризацията на алфаолефините, което е химическа реакция, която комбинира алфаолефините в по-големи молекули.

Получените полиалфаолефини след това могат да бъдат дестилирани или пречистени, за да се отстранят всякакви примеси или нежелани съединения. Пречистените полиалфаолефини стават основа за синтеза на синтетични масла. Освен това към полиалфаолефините могат да се добавят различни добавки като антиоксиданти, добавки против износване и други компоненти, за да се създаде окончателно синтетично моторно масло със специфичен клас и вискозитет.

По този начин процесът на производство на синтетични масла PAO е серия от сложни химични и технологични етапи, които осигуряват високо качество и надеждност на крайния продукт. В резултат на този подход към тяхното производство PAO маслата могат да издържат на огромни натоварвания и високи обороти. Те остават стабилни за дълго време и понасят добре термични натоварвания. Такива масла обаче имат и недостатъци. Една от тях е ниската разтворимост на добавките. За да премахнат този недостатък, производителите частично добавят минерална основа, която се комбинира по-добре с добавките.

Друг недостатък на PAO маслата е тяхната ниска полярност, поради което те се придържат слабо към метални повърхности и взаимодействат слабо с гумени уплътнения като маслените такива, например. Въпреки това, производителите са намерили решение и на този проблем, като използват специални добавки, които придават на маслените молекули по-голяма полярност и подобряват адхезията им към метала. Тези съвременни добавки, като алкализирани нафталини или естери, помагат за преодоляване на недостатъците на PAO маслата, правейки ги по-ефективни. Основният недостатък на синтетичните масла PAO обаче е високата им цена поради сложния и скъп производствен процес.

В хода на развитието на автомобилната индустрия и засилването на екологичните норми, както и за да се преодолеят недостатъците на напълно синтетичните масла, са разработени нови масла на базата на хидрокрекинг. Производството на тези масла е много по-просто и позволява производството на по-технологични масла за модерни двигатели с най-новите системи за неутрализиране на вредни вещества в отработените газове, като DPF и GPF филтри, SCR NOx и каталитични конвертори. Повечето съвременни хидрокрекинг масла се произвеждат с намалено съдържание на сулфатна пепел, фосфор и сяра (LowSAPS), което позволява на съвременните системи за неутрализация да издържат много по-дълго.

Този тип масло се получава чрез щателно рафиниране и прилагане на химически катализатор към суровия петрол. Хидрорециклираното автомобилно масло се характеризира с ниска цена, но в същото време има както положителни, така и отрицателни страни, които изглеждат огледални в сравнение с недостатъците на маслата на основата на PAO. Процесът на хидрокрекинг е много по-евтин от синтеза от леки фракции, което им позволява да спечелят на пазара в сравнение с PAO маслата.

Въпреки че маслата за хидрокрекинг са близки до маслата на основата на PAO по своите свойства и теоретично биха могли да се нарекат синтетични, има характеристики на производство и обработка, които правят базовите масла PAO недостижими за хидрокрекинг. Например, според нискотемпературните характеристики, според стабилността на масления филм и според антиоксидантната стабилност (тъй като PAO-синтетичните масла обикновено имат по-висок индекс на вискозитет, по-ниска температура на втвърдяване и по-високо алкално число, което им позволява да издържат по-дълго на окисляване).

Това означава, че идеално масло не съществува? И двете основи имат своите плюсове и минуси. И тук наближаваме най-интересното. И ако се опитате да вземете всички предимства на PAO синтетиката и хидрокрекинга и да ги комбинирате в едно масло, като същевременно елиминирате всички недостатъци? Възможно ли е това? Точно такава задача си поставят някои от големите германски лаборатории и успяват да създадат моторно масло, което е оптимално по отношение на всички характеристики.

Маслата от тази комбинирана серия отговарят на основните класификации на API и ACEA и имат отлична устойчивост на окисление, което прави тези масла и отличен избор при работа с нискокачествено гориво. Комбинираните масла имат намалено изпарение, висока устойчивост на изгаряне и ниска точка на замръзване. Например SAE 5W-40 е много трудно да се намери в хидрокрекинг масло с такъв вискозитет. Подобна е историята с други параметри: температура на запалване 230°C, алкално число 10.5 mg KOH/g, индекс на вискозитет 170.

За тези, които не разбират съвсем за какво говорим и какво означават тези показатели, можем накратко да обясним подобни стойности обикновено имат PAO-синтетични масла от подобен клас. Това, което имаме в резултат е масло с цената на по-евтино масло хидрокрекинг, което перфектно разтваря добавките в себе си, с отлична полярност, без негативен ефект върху гумените уплътнения и в същото време има всички предимства на PAO синтетиката. Изглежда, че това е оптималното масло.

Единственото нещо, което трябва да разберете е, че тези масла не са подходящи за всички двигатели. Основните изключения са съвременните дизели, оборудвани с DPF филтри и модерните автомобили от американско и азиатско производство, които изискват енергоспестяващи масла с нисък вискозитет. Във всеки случай, на първо място, винаги трябва да се уверите, че маслото отговаря на изискванията на производителя на автомобила директно за вашия автомобил.

fallback
  • #3
    анонимен ( преди 6 месеца )
    10W40 е универсално масло. Може да се слага на абсолютно всякакви двигатели, от мотори и косачки до камиони и трактори. На стар дизел още по добре е 15W40.
  • #2
    анонимен ( преди 6 месеца )
    5w30 си е екстра у нас, сменям на 8-10000км
  • #1
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Сипваш каквото каже производителят и стискам палци да не се налага да се хвана за палците на краката. Заводско опелчето го препоръчват с 5/30 миналата година като отидох да купувам и магазинера каза че за моя двигател (според години и пробег) вече препоръчват 0/20. Като се порових в нет-а излезе истина.
fallback
Последни