Toyota, Subaru и Mazda проведоха съвместна конференция по-рано тази седмица, обещавайки да спасят двигателя с вътрешно горене, като го направят по-чист. Toyota представи няколко нови редови четирицилиндрови двигатели, докато Subaru показа хибриден боксер от следващо поколение. Mazda, на свой ред, демонстрира прототип на двигател с два ротора.
Компанията не разкри подробности за новия агрегат, но обяви, че той може да бъде инсталиран във високопроизводително превозно средство. Както се вижда в концепцията Iconic SP, роторният двигател ще работи като генератор, като захранва батерията, вместо да бъде механично свързан с колелата. Mazda вече предлага двигател с един ротор в MX-30, където той е монтиран напречно. При потенциалното възраждане на RX, двуроторната настройка ще бъде надлъжно монтирана.
„Това концептуално устройство е оборудвано с два надлъжно монтирани роторни двигателя за генериране на електрическа енергия, което позволява по-голямо захранване и реализиране на пропорции на нисък център на тежестта. Устройството също така има за цел да подобри вибрациите и емисиите чрез увеличаване на работния обем. Също така се обмисля използването му в спортни автомобили", обясниха от Mazda.
Задвижващият агрегат ще се използва при нов модел с името RX. Японската марка обмисляше за рестартира RX-7, но трябваше да дръпне щепсела заради финансовата криза в края на първото десетилетие. Спортният модел трябваше да бъде с предно разположен двигател и задно предаване, като той щеше да се позиционира над MX-5 Miata (NC). Сега с връщането на роторният мотор вероятно проектът RX също ще бъде възстановен.
Не бива да се забравя, че японският автомобилен производител има специален екип за роторни двигатели. Той беше кформиран през февруари и се състои от 36 инженери, работещи заедно върху „атрактивни автомобили, които вълнуват клиентите“. Последният път, когато Mazda имаше роторен спортен автомобил в своето портфолио, беше през 2012 г., когато спецификацията на JDM RX-8 Spirit R послужи като лебедовата песен на модела.
През октомври 2023 г. главният дизайнер на компанията Масаши Накаяма каза, че концепцията Iconic SP умишлено е направен по-голям, отколкото е необходимо. Защо? За да предизвика по-голям фурор на Японското изложение за мобилност, където дебютира. Тогава дизайнерът заяви, че Mazda може да свие колата до размера на Miata, въпреки че трябва да натъпче в нея двигател с два ротора, електрически мотор и батерия.