Автомобилната индустрия винаги е била жизненоважна за Европа. Този сектор дава 7 % от БВП на ЕС. 13,8 милиона европейци работят в повече от 17 300 дружества, сзързани с колите. Около 30 % от световните автомобилни патенти идват от европейски държави.
Карта от Visual Capitalist графично показва кой е основният продукт, изнасян от всяка страна от ЕС, а превозните средства (и рафинираният петрол) видимо преобладават. По данни за 2022 г. има девет държави, чийто основен износ са от автомобилната индустрия: Австрия, Чехия, Германия, Унгария, Португалия, Полша, Румъния, Словакия и Испания. Не е изненадващо, че германците са номер 1, като генерират почти 150 милиарда долара годишно. И внимание, втората най-важна индустрия за износа в ЕС пак е свързана с колите - нефтът и газът. Тук водеща е Холандия. Износ на рафинирани нефтени продукти е и основното перо за България, сочи картата. Успяваме да продаваме такива стоки за 4 милиарда долара.
Други продукти спомагат за диверсифицирането на икономиката на ЕС. Основният експортен продукт на Франция са самолети, хеликоптери и/или космически кораби (начело с Airbus), докато Италия и Дания се открояват в индустрията за пакетирани лекарства. Това не значи, че Франция и Италия не изнасят и доста коли, но явно парите в другите индустрии са повече.
Ирландия има голяма фармацевтична индустрия, дом на гиганти като Pfizer, Johnson & Johnson, Merck и Novartis. Дания пък отвръща с Novo Nordisk като перла в короната, която има за цел да разбие пазара със своя продукт за отслабване
Почти всички традиционни производители, които не успяват да направят електрическия автомобил печеливш продукт, не са склонни към протекционистката политика на Брюксел. Босовете на Stellantis, BMW, Mercedes-Benz и Renault пеят в един хор - тази "заплаха" е възможност за Европа да действа заедно. Дори Ferrari го определя като "красиво състезание". Европейците искат да избегнат търговска война, която САЩ вече започнаха, а освен това имат много важни производствени центрове в Китай.
Около 37% от целия внос на електрически автомобили в Европа идва от азиатската империя. И то не само местни марки, но и западните - от Tesla до Volvo, от BMW до Renault Group. Но европейските производители се нуждаят от план за защита на бизнеса си. Те ще трябва да стават по-конкурентоспособни, за да постигнат най-накрая евтиния електрически автомобил, който ще накара тази технология да излети на пазара.