fallback

Как се правят най-луксозните коли на планетата

Надникваме в удивителната фабрика на Rolls-Royce в Гудууд (ВИДЕО)

Първото нещо, което ще ви впечатли, са дърветата. Две редици с идеално симетрични, идеално квадратни корони - ефект, който се постига с комбинацията от умел ръчен труд и лазерни сензори за измерване. Съвсем незначителен факт, но добра илюстрация на особения характер на мястото: най-ексклузивната автомобилна фабрика в света.                   Въпросната фабрика принадлежи на Rolls-Royce и се намира в Гудууд, в английското графство Западен Съсекс. В края на 90-те BMW Group успя да придобие правата върху името на легендарната марка, но не и стария й завод в Крю, останал в ръцете на Volkswagen. Баварците трябваше да започнат от нулата: и с изцяло нови автомобили, които да заличат десетилетния упадък на Rolls-Royce преди това, и с напълно нова фабрика.          Оригиналната фабрика на Rolls-Royce в Дарби        Херцогът на Ричмънд им отдели част от собствения си имот в Гудууд, на два километра от мястото, където се провежда знаменитият Фестивал на скоростта. А световноизвестният архитект сър Никълъс Гримшоу проектира най-необикновения автомобилен завод на планетата.        Заводът в Гудууд, проектиран от сър Никълъс Гримшоу така, че напълно да се слива с околната среда         Започнахме с дърветата, защото подходът към тях е същият, какъвто Rolls-Royce прилага и към автомобилите си: съчетание от доброто старо занаятчийско майсторство и най-модерните технологии, които да помогнат на човешката ръка да достигне до съвършенството. Колкото до причината да сме тук, тя е премиерата на втория най-ексклузивен сериен автомобил в света.                  Най-ексклузивният си остава Phantom, разбира се. Но в последните години един друг модел разшири обхвата на Rolls-Royce и допринесе за рекордните резултати на компанията през 2023.

Миналото десетилетие бе златна епоха за Rolls-Royce, но върху всичките успехи лежеше и една сянка: клиентите на компанията си оставаха основно възрастни хора. След това обаче компанията създаде Cullinan - първия си SUV модел. Само за няколко години средната възраст на клиентите се смъкна от 56 до почти 40, и между петролните шейхове и възрастните бизнесмени изведнъж се наредиха имена като Кристиано Роналдо, Кайли Дженър, Риана или 50 Cent. Всъщност едно малко неочаквано, но любопитно изследване на GQ показа, че това е най-споменаваната кола в рап музиката за последните пет години. Ясен знак, че Rolls-Royce е покорил съвсем нови демографски групи.         Rolls-Royce Cullinan Series II

     Сега Cullinan има нова версия. Някоя друга компания би казала "фейслифт", но в Rolls-Royce не обичат да използват същите думи като простосмъртните производители, така че тази кола се нарича Cullinan Series II. Нейната предпремиера обаче е и добро основание да надникнем най-после в тайните на това място, което прилича повече на музей, отколкото на автомобилен завод.                 Дори и халето, в което се сглобяват автомобилите, изглежда необикновено: вместо грохота на машини, се чува как работниците - или може би трябва да кажем "майсторите" - си подмятат шеги. Тук не се върши никаква груба работа. Металните компоненти за корпуса се пресоват в Германия. В цялото хале за сглобка има един-единствен робот, който се грижи при монтажа на стъклата да приложи точно определен натиск. Всичко друго се прави на ръка, включително сглобяването на забележителния V12 двигател. Създаването на един готов Rolls-Royce отнема средно около два месеца.                  Но всичко това е сравнително позната история. Онова, което ще ви изненада, е, че сглобяването на автомобили е сравнително малка част от тази фабрика. Но пък и "автомобил" е много малка част от онова, което предлага Rolls-Royce на клиентите си, казва ми новият главен изпълнителен директор на марката Крис Браунридж. Да кажем, че Rolls-Royce предлага автомобили, е като да кажем, че Louis Vuiton прави куфари, а Ив Сен-Лоран - трикотаж. Вярно е, но е само част от истината.                 Ръчната изработка и маниакалното внимание към качеството открай време са в основата на тази марка. Един пример: дървото, от което се правят таблата и декорациите, се обработва в продължение на 30 дни. Отделно компанията пази по едно парче от всяко отделно дърво в специален склад при 80 процента влажност в продължение на години. Така, ако нещо се случи и част от декорацията трябва да бъде подменена, това става с дървесина с абсолютно същия рисунък.        От всяко парче дърво, използвано някога за интериора на Rolls-Royce, се съхранява резервен запас в специалния склад на компанията, при постоянна влажност        Или да вземем боята. Компанията се гордее, че има над 44,000 готови цвята в каталога си - и е готова да добави към тях какъвто поискате. Самите автомобили се боядисват минимум на седем слоя. Само боята върху един Rolls-Royce тежи поне 45 килограма - повече от предните седалки на Dacia Duster. Или пък прословутото звездно небе в тавана на автомобила, за което няколко необикновено сръчни дами в продължение на средно 13 часа вплитат над 1300 светодиода в кожата.        Това ще се превърне в прословутия "звезден" таван, който вече си поръчват над две трети от всички купувачи на Rolls-Royce

       Такива примери има много - но те вече не са достатъчнИ. За да остава на върха в наши дни, един Rolls-Royce трябва да е нещо повече от ювелирно изделие. Той трябва да е произведение на изкуството. Преди години компанията създаде специалното поделени Bespoke за индивидуални поръчки, но днес на практика няма нито един Rolls-Royce, който да не е Bespoke в някаква степен, казва ми Браунридж. Затова и по-голямата част от фабриката в Гудууд изглежда като никоя друга автомобилна фабрика в света: шевни машини, плотове за кроене на кожа, ателиета за обработване на нови материали... Има дори собствена изолирана свръхчиста стая като онези, в които се правят полупроводниковите чипове - само че тук в нея сглобяват знаменитата стъклена галерия за Phantom, така че в нея да не попадне и прашинка.         Новият главен дизайнер на Rolls-Royce Андерс Варминг, в миналото създал втората генерация на MINI         Не спира и търсенето на нови начини колите да се индивидуализират. С новия Cullinan дебютира много интересна технология за перфориране на кожа, която на практика превръща кожените седалки в платна за рисуване. Шарката в първите бройки на Cullinan II напомня облаците над завода в Гудууд, но клиентите са свободни да я заменят с всякаква друга, разбира се. Eлегантният рисунък по седалките е оформен чрез 107,000 перфорации с различна дълбочина.                 А за онези, които смятат кожата и дървото за леко старомодни, Rolls-Royce създава изцяло нови материали. Като например нов тип текстил, за който създателите му настояват, че надвишава по всички основни показатели класическата кожа. Платът е създаден от естествени бамбукови влакна и е не само по-мек и проветрив от естествената кожа, но и по-издръжлив от нея. За него британците са измислили и нова, изумително сложна кръстосана бродерия. Изпълнен с този материал интериор включва 2.2 милиона шева и впечатляващите 18 километра конец за бродиране.                 Новост в Cullinan е и добавянето на умалена фигурка на Духа на екстаза в отделението с часовника. Само намирането на точна позиция на фигурката, така че осветлението й да не създава отблясъци в лицата на пътниците, е отнело на дизайнерите месеци, разказа ни главният дизайнер на Rolls-Royce Андерс Варминг. Също толкова е глътнало таблото, с над 7,000 светодиода в него за създаване на елегантната светлинна декорация.         Околностите на фабриката са толкова чисти, че компанията поддържа кошери и произвежда био мед, който подарява на клиентите си         Аудиосистемата използва 18 говорителя и 18-канален усилвател. При проектирането на Cullinan съзнателно са предвидени специални кухини в алуминиевия корпус, които действат като резонатори за нискочестотните звуци. Така на практика цялата кола се превръща в субуфер. Макар че си заслужава понякога и да спрете музиката и да свалите стъклата, за да чуете естествения звук на този Rolls-Royce.                 Под капака е добре познатият ни 6.75-литров V12 - по всяка вероятност последният такъв двигател за Cullinan, защото тази кола, както я виждате, ще остане на пазара до момента, в който марката мине изцяло на електричество. Но ако сте почитатели на големите класически мотори, думата "последният" не бива да ви натъжава. Дори и след като спре да се произвежда, фантастичният V12 няма да изчезне, защото колата, в която е монтиран, няма същия жизнен цикъл като останалите автомобили. Други може да издържат 10, 20, дори 30 години. Но един Rolls-Royce е за цял живот.        Още снимки от фабриката на Rolls-Royce вижте в ГАЛЕРИЯТА:

      

 

fallback
  • #3
    i'm-дртиУАЙТBOY ( преди 7 месеца )
    Яко обзорна представителна перфе-статия за най-хубавия най-качествен и добАр автомобил на нашта ПЛАНЕТА с 1 уточнение, че RR изобщо НЕ е серийна машина, защото се прави само и 1ствено по ПОРЪЧКА, т.е. колкото клиенти - толкова пуснати бройки. И сега ще посочим, че в началото на юли на ежегодния Спийд-Фестивал в Гудууд съответно корейският премиум-бранд GENESiS ще представи 3 нови модела, респ. евнт. някой актуален фейслифт на съществуващ техен модел; т.е. шпортната сензация - МАГМАта с/у BMW-M.
  • #2
    Браво браво ( преди 7 месеца )
    Абе яко си е, и като БМВ налива пари е още по-добре
  • #1
    анонимен ( преди 7 месеца )
    То това наистина вече не е само кола. Само пара да имаш :D
fallback
Последни