Най-големият производител на автомобили в света - Toyota, е спечелил повече пари от всякога през последната година, което за момента потвърждава успеха на политиката му да посрещне хладно прехода към електрически автомобили. Но какво ще се случи в дългосрочен план?
В края на фискалната 2023 г. Toyota Group се затвърди отново като най-големият производител в света, като продаде повече от 11 милиона автомобила по целия свят. Това е със 7,2% повече от предходната година. Сега, когато фискалната година в Япония приключи, беше потвърдено, че концернът, който има Lexus в портфолиото си, е счупил рекорди за печалба - 5,35 трилиона йени. Тоест около 32 млрд евро.
Тези резултати контрастират радикално на постиженията на Toyota на пазара на електромобили. И показват защо концернът продава толкова много и печели толкова много. В същото време обаче Toyota иска да пусне ново поколение електрически превозни средства от 2027 г. и за целта инвестира сериозно.
Как се стигна дотук?
За мнозина фактът, че марката пионер в света на автомобилната електрификация (заедно с Honda) е е избрала 100% електрически автомобили, е противоречие. От Toyota обаче продължават да твърдят, че светът не е готов за изцяло електрическата кола като основно решение за мобилност. Нещо повече - президентът на компанията Акио Тойода, увери, че дялът на електромобилите няма никога да надхвърли 30%. Останалите ще бъдат хибриди, при които Toyota е най-силна.
Освен това президентът на най-големия автомобилен производител в света, който в момента има едва 1% дял на електрически автомобили в общите си продажби – защитава правилото 1:6:90. То показва, че материалите, необходими за батерия на една електрическа кола, могат да се използват за шест plug-in хибрида и 90 самозареждащи се хибрида. Реалност, която очевидно влияе върху разходите и маржовете на печалба на производителите.
Друга позиция, която прави подхода на Toyota към електрическите автомобили много ясен, е тази, споделена от изпълнителния директор на Toyota в Северна Америка - Тед Огава. Топ-мениджърът предизвика полемика, като заяви, че предпочита да купува кредити за емисии, отколкото да инвестира в електрически автомобили.
Електрическа кола - „да", но с повишено внимание
В Toyota са категорични, че трябва да продължат да се фокусират върху хибридите, които в момента са най-продаваните в Европа. Това навлече много критики на японския производител, но той публично се ангажира да се адаптира към изискванията на пазара, който в крайна сметка очевидно се движи в посока на електрическите автомобили.
В момента Toyota има 100% електрическо предложение в гамата си - bZ4X, но то не оказва никакво въздействие върху продажбите. За 2023 г. от този модел в Европа са продадени по-малко от 17 000 бройки, но в концерна се надяват, че нова ще се промени след 2 години. Тогава арката има планове да пусне ново поколение електрически превозни средства от 2027 г., за което е започнала да инвестира сериозно. Не само във веригата за доставки, но и в производствените процедури, разработването на софтуер и дори изкуствения интелект.
Сега предстои да разберем дали Toyota се възползва от идеалния момент, за да успее в прехода си към електромобили, или сама си копае гроба, като изостава сериозно от своите конкуренти? Само времето ще покаже, но поне едно е сигурно - най-големият производител на автомобили в света ще се посрещне бъдещето с пълни джобове.