fallback

Ще поскъпнат ли новите коли от 6 юли?

След тази дата стават задължителни "черните кутии" в автомобила и още 7 подпомагащи системи

Задаващият се 6 юли е ключова дата за европейската автомобилна индустрия: от тази дата влизат в сила поредните нови изисквания на ЕС за задължително серийно оборудване. Въпросът е ще доведе ли това до ново поскъпване на автомобилите?               Поредната порция регламенти от Брюксел задължава всички компании, продаващи леки или лекотоварни автомобили в общността, да ги оборудват със 7 допълнителни асистиращи системи. До тази година повечето от тези системи се предлагаха като опции срещу доплащане, но сега дори купувачите на най-базовите нива ще трябва да ги имат. Става дума за предупреждение за ограниченията на скоростта, система за аварийно спиране, асистент за поддържане на лентата, задна камера със сензори за странично идващ трафик, аварийни светлини при внезапно спиране, дрегер за тестване на водача преди потегляне и камера, следяща дали шофьорът не е сънлив. Освен това от юли нататък всички нови коли в Европа трябва да имат т. нар. "черна кутия", която записва данни за скорост, спирачен път и маневри, която да се използва при разследване на произшествия и при застрахователни искове.

Естествено, всички тези системи костват на производителите допълнителни разходи, които те прехвърлят върху купувачите. Можем ли тогава да очакваме нови ценови листи при дилърите от юли, особено при по-евтините модели, които досега нямаха подобно оборудване?                 Отговорът е "зависи", ако се съди по импровизирано проучване на Automedia.bg сред няколко от водещите вносители в България. Повечето произведени през последните шест месеца автомобили вече разполагат с тези системи. При Dacia и Renault например надбавката за тях вече е отразена в актуалните ценови листи, обясни Калина Йорданова, управляващ директор на вносителя на двете марки у нас "КЕОС София". При отделни модели обаче добавянето на новите системи ще вдигне забележимо цената. Най-базовото ниво на малкия Hyundai i10 за бизнес клиенти например ще поскъпне с 1000 лева заради добавената в серийното оборудване навигация - начинът на компанията да отговори на изискването за асистент за ограниченията на скоростта, съобщи ни Камен Илчев, оперативен директор на "Хюндай България". Цената на системата като допълнителна екстра е 2000 лева по каталог, но вносителят е преценил, че това ще направи i10 твърде скъп за клиентите.

Европейският съюз от години периодично затяга изискванията за задължително оборудване, започвайки първоначално от неща като ABS и системите за електронна стабилизация (ЕSP и пр.), и добавяйки впоследствие системата за следене на налягането в гумите, системата за разпознаване на знаците и други. Впрочем това далеч не е краят: от юли 2026 в сила влизат следващата доза изисквания, според които всички нови коли трябва да имат система за засичане на пешеходци с аварийно спиране, и асистент, който активно се грижи водачът да внимава.      

 

fallback
  • #24
    raiders ( преди 6 месеца )
    Хаха, малко повече старание и нещата ще се получат. Батериите да ги подобрят, както почват да произвеждат твърди с по-малка ценни и скъпи ресурси. Капацитета малко да се вдигне и времето за зареждане и двг няма шанс. Цените са много спорни още, аз реших, че ще взема двг за 40к, а не електричка за 60к, това си е 50% по-скъпа, или тесла 3 за 80к Определено другата ми кола, ако изтрая 5г. гаранция на сегашната, ще е електрическа. Дава ми всичко това което искам и имам нужда!
  • #23
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Това с камерите и "цифроването" е опит за пресичане на наркотрафика в Ленген. Сега с отворените граници е кошмар, а Румъния и България още не са вътре. Едни коли, с едни пренабити номера, карат ги хора с шапки, качулки, козирки, телефоните им бърнърки, ползват радиостанции, пренабиват номера на коли ... Все едно цялата цифровизация не се е слупвала.
  • #22
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Сега не сикат, да ти дават и да си бараш софтуера на колата. Все едно е iPhone или заключен Самсунг. Нямам представа, какво записва, как го запсива, на кого го праща, как се съхранява. Най-жалкото.- Пускам колата и вика "дай мейл и кажи че си съгласен" - КАКВО?
  • #21
    анонимен ( преди 6 месеца )
    ""черна кутия", която записва данни за скорост, спирачен път и маневри, която да се използва при разследване на произшествия и при застрахователни искове." - Т.е. ми казвате, че ако това устройство казва, че не съм направил, каквото съм направил, може и да ... имам защита в съда? ИНТЕРЕЕЕЕЕСНООООО хахахахахха!
  • #20
    анонимен ( преди 6 месеца )
    До 15 - Ако печката е 300 лева, а климатика се върна на 1200 лева, след като умре ...
  • #19
    Гост ( преди 6 месеца )
    Адреналинке електричке, когато ти цъфнат налъмите.Електрокарите ще се изравнят с ДВГ, когато климатика и вентилаторната печка се изравнят по цени и вентилаторната печка започне да охлажда т.е. никога.Луканката винаги ще е по скъпа от кремвиршите.
  • #18
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Принципно тия системи не са нещо скъпо. Общо взето всеки телефон ги може тия работи, като изключим страничните датчици, ама то май няма кола, на която да работят човешки.
  • #17
    До 16 ( преди 6 месеца )
    С нетърпение очаквам кога ще започнете да говорите, че винаги сте знаели и твърдели, че бъдещето е на електромобилите, а аз чак сега съм го разбрал и ви го казвам. Е то не е като да не сте го казвали, Когато Ви бъде зададен ребром въпроса дали бихте си купили електромобил/баничарка 500 коня с 250 киловата зареждане на цената на сегашния ви автомобил.
  • #16
    Вярно е ( преди 6 месеца )
    Виж какви хубави аналогии правиш. Разбира се, че климатиците и електромобилите са луканка и никой не бих си купил кренвирши и ДВГ на същите цени, като на луканката. От години това ви повтарям, но не можете да го схванете, А сега се правите, че аз сега съм го научил, а вие сте си го знаели и казвали винаги.
  • #15
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Мите ти откри топлата вода, че ако луканката стане по-евтина от кренвиршите, никой няма да си купува кренвирши. Страшен оракул си наистина.
fallback
Последни