Отливът от електромобилите и дъмпингът на китайците водят до някои ценови абсурди
Внезапното охлаждане на купувачите към електрическите автомобили води до необичайни явления в ценовата политика на производителите. Така например електрическото Peugeot e-2008 в момента струва с почти 35,000 лева по-евтино в Австралия, отколкото в България - независимо, че платежоспособността на австралийските клиенти би трябвало да е четири пъти по-висока (при БВП глава от населението около 66,000 щатски долара за 2023, докато този в България е малко под 17,000 долара).
Офертата, предлагана официално от Peugeot на австралийските клиенти, е за Peugeot e-2008 с електромотор със 136 коня мощност, 50-киловатчасова батерия и в най-високото ниво на оборудване GT, което включва салон от кожа и алкантара, панорамен стъклен покрив, тъмни огледала и черен покрив, 18-цолови джанти, хромирани педали и още куп екстри. Обявената цена е 39,990 австралийски долара, или 48 136 български лева по актуалния курс.
В България по ценова листа този автомобил е 83 055 лева. Всъщност в Австралия най-високото ниво на оборудване при най-скъпото задвижване е на същата цена, на която е у нас най-базовото ниво на най-евтината бензинова версия с трицилиндров мотор.
Този привидно странен парадокс обаче си има логични обяснения. В Австралия масово са навлезли китайски производители на електромобили и се води истинска ценова война. На този фон дилърите на Peugeot имат огромни затруднения да се отърват от наличните количества (и то немалки количества) от старото e-2008, преди да започнат да предлагат новото. Оттам и дъмпинговите цени.
У нас отдавна вече се предлага обновената версия на е-2008, която все още не е стигнала до Австралия
В България подобно натрупване на складови наличности от версията преди фейслифта никога не е имало. Всъщност в момента се предлага един екземпляр от стария вариант, намален до 71 337 лева за средното ниво на оборудване Allure. У нас фейслифтът отдавна вече е лансиран на пазара. В момента по ценова листа той започва от 83 019 лева за ниво GT, и от 86 871 за новия вариант с по-голяма батерия (54 кВтч вместо 50) и с по-висока мощност (156 коня вместо 136).
Електромобилите на BYD в момента са с между 6,000 и 13,000 евро по-евтини в Австралия, отколкото в Германия
Електромобилите на Peugeot не са единствените, които в момента струват чувствително по-малко в Австралия. Дъмпинговата война смъкна стартовата цена на BYD Atto 3 до едва 45 990 австралийски долара, или към 54 800 лева. За сравнение цената в Германия в момента е почти 80,000 лева. При по-малкия BYD Dolphin ценоразписът в Австралия започва от еквивалента на 46 900 лева, докато в Европа най-ниската цена е 60 000 лева. За предлаганата и у нас GWM Ora в Австралия искат едва 43 300 лева, докато в Германия цената е 59,000 лева. Дори и Tesla бе принудена да намали цените си в Австралия с между 4500 и 8500 австралийски долара, в зависимост от модела. През април тамошният пазар на електромобили се е свил с 5%, но от началото на годината отчита 30% ръст спрямо същия период на 2023.
Още по темата:
-
Докато бизнесът с пикапи на компанията процъфтява, електрическото поделение затъва
-
Целта на програмата е стимулиране на растежа и намаляване на напрежението с други държави
-
Дори сериозните отстъпки не помагат за увеличаване на продажбите