Не знам дали сте се замисляли, но Dacia Duster е автомобилният аналог на историята за Пепеляшка. Когато се появи преди почти 15 години, тази кола беше сбор от ненужни части от склада на Renault, върху платформа на Clio от отдавна отминала епоха. И беше куп от компромиси.
Тестът ни на Dacia Duster 2024 - ВИДЕО:
Онзи първи Duster имаше невиждано постен интериор, доста ниско качество на изработка, скоростен лост, който вибрираше повече и от този на стар Москвич, и накрая изолационна пяна за стъклата, излъчваща неподправения мирис на козичка. Но всички тези слабости се преглъщаха от клиентите заради ниската цена. И заради факта, че Duster все пак вършеше главната работа на една кола: да ви превозва от точка А до точка Б. Дори когато между двете точки нямаше асфалт. Факт е обаче, че надали в Европа е имало по-лишен от блясък автомобил. Ако запазим аналогията от приказката, Duster бе тиквата.
Но после се намеси добрата фея - ръководството на Renault - което даде на дъщерната си марка повече свобода и автономия. Появи се второто поколение на Duster, после фейслифтът на второто поколение, и с всяка следваща промяна тази кола се доближаваше до основните си конкуренти в този сегмент.
Естествено, колкото по-рафиниран ставаше Duster, толкова повече растеше и цената - първоначалните 22,000 лева от 2010 година днес са само далечен спомен. Но все пак Dacia се придържаше към плана да предлага разумни, практични, изгодни автомобил.
И така стигаме до третото поколение на Duster, което най-после напълно заличава изоставането от останалите и вече смело може да се яви на бала, без да се срамува от нищо. Тази кола е на актуалната платформа CMF-B на Renault, на която са много други модели и на французите, и на Nissan, и, след като я покарахме, не отстъпва по нито един съществен показател на останалите си конкуренти.
Външният вид на тази кола ни е познат отдавна - първи образец от новия дизайнерски език на марката, затова ще кажем само, че Duster запазва непринудения си, солиден вид, като добавя малко повече стил.
В последните години свикнахме всяко следващо поколение да е с една педя по-голямо, и със стотина килограма по-тежко от предишното. С новия Duster няма такива проблеми: той е със същата дължина, каквато и досегашният: 4.34 метра. Но при досегашния модел последните няколко сантиметра от този размер идваха от по-дебелите брони. Докато сега тези три сантиметра са пренасочени към повече място за пътниците отзад. Багажникът също е пораснал до внушителните за този сегмент 472 литра - макар че спада осезаемо във варианта с 4х4.
Салонът на Duster в ниво на оборудване Extreme
Нивата на оборудване са четири: базовото Еssential, междинното Expression, и над него два върхови варианта: Journey, за повече комфорт, и Еxtreme, за приключенско настроение. Даже и в двете най-високи нива, салонът е обзаведен с корави, евтини пластмаси - съвсем съзнателен избор на Dacia, който гарантира по-дълъг живот на интериора и по-достъпна цена.
В най-евтиния Duster даже няма екран за мултимедията, а само удобна поставка за смартфона ви и приложение, с което можете да управлявате функциите от волана. За сметка на това неща като климатик и задни паркинг сензори са серийно оборудване.
В по-горните нива има 10-инчов сензорен дисплей. Графиките му са приятни, но зареждането на навигационната карта от Here отнема десетина секунди, което е леко дразнещо. Иначе има предостатъчно места за вещи, а също и разни дребни хитрини като така наречените U-Clip - система за лесно прикачване на всякакви аксесоари като поставки за чаши, лампа и така нататък.
Eлемент от U-Clip системата
В миналото Dacia беше двойкаджията в EuroNCAP тестовете за безопасност. Просто защото за получаване на пет звезди в тях колите трябва да имат дори в най-базовото си ниво пълния набор електронни асистенти. Философията на Dacia бе, че няма да принуждава всичките си клиенти да плащат за неща, от които невинаги имат нужда. Но от началото на тази година тези електронни асистенти са задължителни за всички нови коли в Европа. Затова очакваме на краштестовете тази кола да получи по-висок резултат от предишното поколение.
Иначе самите асистенти на моменти са леко натрапчиви - особено тези, които следят за спазването на лентата и за вниманието на шофьора. Но, за разлика от много други съвременни модели, тук поне се изключват съвсем лесно, с две натискания на бутона вляво от волана.
Не сме тествали в реални условия асистента за аварийно спиране, защото предпочетохме да обърнем повече внимание на други способности на тази кола.
Eдна от причините Duster да е толкова търсен в България беше добрата му проходимост. Това качество се запазва в новото поколение, въпреки че колата все така няма механично блокируем диференциал, нито раздатъчна кутия. Но все пак е в състояние по електронен път да застопори въртящия момент между предната и задната ос в съотношение 50:50. И освен това във варианта с 4х4 има почти 22 см пътен просвет. Достатъчно да се справите с всичко, което животът ще изправи срещу вас.
На специално подготвения от Dacia офроуд полигон с лекота преодоляхме всички препятствия дори с обикновени всесезонни гуми. Duster не изпита трудности нито в пясъка, нито при стръмни спускания и изкачвания, нито при карането върху висок банкет.
Всичко до 30 градуса накланяне е в рамките на безопасното според инженерите на Dacia. Неслучайно приборите включват уред за измерване на страничния наклон, както и познатата ни камера, показваща какво се случва в скритата от предния капак зона пред колелата. Duster има и още един много сериозен коз в офроуда, който му дава предимство пред разни Range Rover и Land Cruiser. Това е, разбира се, цената. Но за нея след малко.
Най-голямата загуба в новото поколение е, че е отпаднал дизеловият двигател, който доста години беше предпочитаният избор заради комбинацията от икономия и висок въртящ момент. Новите европейски стандарти за емисии не позволяват обаче такива волности. Гамата е сведена само до три бензинови агрегата.
Dacia Duster TCe 130 4x4
1199 куб. см работен обем
130 к. с. максимална мощност
230 Нм максимален въртящ момент
180 км/ч максимална скорост
|
Базовият Duster е с вградена газова уредба (LPG) и ви дава впечатляващите 1300 км пробег с едно зареждане на газовата бутилка и бензиновия резервоар.
Ние не тествахме този вариант с работен обем 1 литър и 100 коня мощност, но го познаваме добре от Sandero и Jogger. Това е добър избор, ако целта е основно икономия. Във всички останали случаи бихте се чувствали по-добре с 1.2-литровия турбобензин, който развива 130 коня. И тук цилиндрите са само три, но са предпазени от претоварване с добавянето на мека хибридна система. Dacia обещава среден разход на гориво от 5 литра на сто, но в живия живот ние успяхме да постигнем малко над шест. Същият двигател се използва и във версията 4х4.
Ако три цилиндъра ви се струват малко, единственият ви избор е самозареждащият се хибрид със 140 коня - най-мощният вариант в гамата. Тук 1.6-литровият атмосферен бензинов двигател с 4 цилиндъра е комбиниран с два електромотора и малка литиево-йонна батерия. В този вариант Duster наистина е способен да харчи 5 на сто - и е приятно пъргав при по-ниски скорости, макар и малко муден на магистралата. Между другото смяната на платформата чувствително е подобрила и пътното поведение. Воланът е доста лек, но напълно предвидим, окачването е твърдо, за да понася лоши пътища, но в никакъв случай некомфортно. Шумоизолацията е едно стъпало нагоре и филтрира звука от двигателя и гумите. Само при по-висока скорост на магистралата отчетливо ще чувате вятъра.
Хибридът е също така единствената ви опция, ако искате да имате автоматични скорости. За всички останали варианти се предлага само 6-степенна ръчна кутия.
Към хибридната версия получавате така наречената многорежимна трансмисия, която Renault създаде първоначално за отбора си във Формула 1.
Обяснението на Dacia е логично: повечето хора, които искат автомат, карат основно в града, а за там хибридът, който е способен да се движи до 80% от времето само на ток, е наистина най-разумният избор.
Обаче далеч не е най-евтиният. Стартовата цена при него е 50 700 лева, и стига до 54,000 във върховото ниво Extreme. Най-достъпната версия с 4x4 е 47 800 лева. Ако е само с предно предаване, мекият хибрид със 130 коня тръгва от 43 400. Даже и най-базовият Duster със 100 коня и фабрична газ надхвърля 36 хиляди лева - с над 60 процента по-скъпо от оригинала от 2010 година. Но пък и пазарът като цяло се промени драстично оттогава, така че Duster пак си остава чувствително по-евтин от всичките си конкуренти.
Като стана дума за Пепеляшка, винаги съм се чудел дали остава нещо неизказано от приказката. Какво се случва с момичето, след като става принцеса: дали става капризна и започва да изисква все повече тоалети, хиляди чифтове обувки и ваканции на Малдивите? Новият Duster няма такива претенции. Единственото, което иска тази кола в замяна на новия си облик, е мъничко повече от парите ви.
Още снимки от теста на новия Duster вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Още по темата:
-
Зададохме девет въпроса на Дени Ле Вот, главния изпълнителен директор на марката
-
Румънската марка планира да увеличи още повече маржа си с новите Duster и Bigster
-
Тази кола предлага не само практичността на дизелите, но и място за нощувка (ВИДЕО)