Volvo стана първият производител, който използва новата технология Breathe Charge на британската компания Breathe Battery Technologies. Основана през 2019 година, тя разработва софтуер за управление на зареждането на електрически превозни средства. По-специално, този софтуер позволява да се наблюдава състоянието на батерията, за да се намали времето за зареждане и да се увеличи пробегът. Volvo очаква Breathe Charge да намали времето, необходимо за бързо зареждане на новите си електромобили.
Софтуерът на Breathe използва адаптивен подход за управление на батерията в реално време. Докато традиционното зареждане се извършва на етапи, като се взима предвид определен алгоритъм.
Алгоритмите, използвани от Breathe, отчитат състоянието на блока, за да се избегне образуването на нежелано покритие върху повърхността на анода. В литиево-йонните батерии обикновено се състои от графит.
Появата на този вреден слой допринася за намаляване на капацитета на батерията и увеличаване на вътрешното електрическо съпротивление. Това не само влияе върху работата на електрическия автомобил, но и ускорява процеса на стареене на батерията.
Друг страничен ефект от литиевото покритие е образуването на т. нар. дендрити. Те приличат на корени на растение и в крайна сметка растат и проникват между анода и катода. Което води до смърт на батерията. Интелигентният софтуер ще позволи да се избегне това.
Софтуерът винаги е бил важен за високоволтови литиево-йонни батерии с интегрирани системи за управление. С напредването на технологиите, това може да стане толкова важно за разработването на батерии, колкото и еволюцията на химията в самите батерии.