Toyota произвежда хибриди повече от четвърт век, но едва наскоро започна да електрифицира своите пикапи. Това е сериозен ход, тъй като тези превозни средства на японския производител винаги са се славили с голяма надеждност. Това се дължи и на факта, че те изоставаха от конкурентите по отношение на технологиите за надеждност, тъй като в Toyota предпочитат да се придържат към по-стари и изпитани системи, които работят, вместо да измислят нещо ново само заради идеята да имат нещо ново.
Сега Toyota предлага две хибридни задвижващи системи за пикапи - една с V6 с двойно турбо за Tundra и Sequoia и една с четири цилиндъра с едно турбо за Tacoma, 4Runner и Land Cruiser. Именно вторият агрегат представлява интересна разработка, която, според японския производител, ще промени играта в сегмента на пикапите.
„Разпоредбите за вредни емисии стават все по-строги, така че за нас е много важно да гарантираме на нашите клиенти, че могат да насладят на автомобила, без да нарушават правилата. За да го направим, трябваше да поемем предизвикателството да подобрим екологичността, а също и горивната ефективност ”, обяснява Кетия Морицу, главен инженер на новите 4Runner и Land Cruiser.
Новият агрегат се нарича на i-Force Max и изобщо не прилича на дългогодишната хибридна система, използвана на Prius. Всъщност е много по-просто за разбиране. Тук имате 2,4-литров турбокомпресор с четири цилиндъра, осемстепенна автоматична трансмисия и електрически мотор-генератор с мощност 48 к.с. Той се захранва от (и се зарежда) никел-метал-хидридна батерия от 1,9 кВт/ч, монтирана под задните седалки. Общата мощност на системата е 326 к.с. и 630 Нм въртящ момент.
„Моторът е проектиран да поддържа въртящия момент и мощността, докато турбокомпресорите набират скорост. Това ни помага с нашия пиков въртящ момент, както и след това, когато ефективността на турбото започне да спада“, разказва каза Шелдън Браун, главен инженер на проекта Tacoma.
Заради малката батерия Tacoma Hybrid няма специален EV режим. Тя може да се движи на чисто електричество по преценка на ECU - за кратко време при ниски скорости, както и да изключи двигателя за движение по инерция по магистралата. Икономията на гориво също не е приоритет. В сравнение с техните еквиваленти само на бензин, хибридните Tacoma харчат дори повече, защото в случая дума за производителност.
„Ние не следвахме идеята за създаване на хибридна система, която се фокусира върху икономията на гориво. Приоритетите ни бяха мощност, въртящ момент, пъргавост, маневреност и производителност, като всичко това трябва да се съчетае с добри екологични показатели. Именно това беше и най-голямото предизвикателство", разкрива Морицу.
По отношение на надеждността самата хибридна система не би трябвало да се окаже проблематична, твърдят от Toyota. В случая се използва никел-метал-хидридна химия на батериите и макар тя да не е с най-висока енергийна плътност, като цяло това е добре доказана технология. Самият електрически мотор също е доста просто устройство, така че голямата грижа за надеждността на пикапа е двигателят. Той се поставя и на моделите Highlander и Grand Highlander, но при Tacoma, а при пикапите като цяло, нещата са различни.
„Първо и най-важно, голяма част от работния цикъл на автомобила наистина се случва в двигателя. Има вътрешни компоненти на двигателя, които също са специфични - като покритията на лагерите, например. Те трябва да имат по-дълъг работен цикъл. Турбото също трябва да бъде по-издръжливо, защото е подложено на по-големи натоварвания, заради теглене или товар", казва Браун.