IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Легендарeн музикант е първият пътник на борда на AirCar

Жан-Мишел Жар извърши междуградски полет с летящата кола (ВИДЕО)

Няма как да бъдете пионер в коя и да е област, без да поемете известни рискове. А Жан-Мишел Жар е именно такъв, тъй като той е сочен като кръстник на електронната музика. И освен това е от хората, които обичат да поемат рискове, дори извън общата си сфера на интереси.


Жан Мишел Жар


Музикантът стана първият цивилен пътник на борда на единствената летяща кола в света. Това е прототип на летяща кола, но все пак летяща кола, която няма нищо общо с eVTOL (електрически самолети за излитане и кацане).

AirCar беше официално представена през 2019 г. като творение на Стефан Клайн - съосновател на компанията, която е създала летящото превозно средство - Klein Vision. AirCar е истински летящ автомобил, предназначен за транспортиране в два режима - кола на сушата и лек самолет за двама души във въздуха.


Жан Мишел Жар


През януари 2022 г. AirCar получи сертификат за летателна годност и оттогава е навъртял над 130 часа полет, като е извършил 520 успешни излитания и кацания. А тази седмица за първи път качи цивилен във втория си, поне засега, междуградски полет. Фактът, че въпросният цивилен беше музикална легенда, само придава тежест на впечатляващото постижение.

Klein Vision отбелязва, че Жан-Мишел Жар е летял с AirCar от Пиестани до Нитра (в Словакия), където е открил фестивала Starmus, наречен „Мостът от бъдещето“. Сър Браян Мей от Queen също е присъствал, но само за музикалното събитие, а не за историческия полет.


Жан Мишел Жар


Благодарение на двете възможности за транспортиране, AirCar има за цел да намали наполовина времето за пътуване. Той може да бъде закаран на всяко летище, да се излети с него и след това да се използва по обикновен път. Според Стефан Крайн, това превозно средство ще осигури същата свобода, каквато автомобилът е давал в ранните си дни.

Готовата за производство версия ще излезе на пазара някъде през следващата година. AirCar, който се използва сега, е Prototype 1 и се задвижва от двигател на BMW със 160 к.с., монтиран отзад, и витло, монтирано зад пилотската кабина в тласкаща конфигурация. Той може да се движи във въздуха със скорост 190 км/ч и надморска височина от 2500 метра, но цифрите за използването му по пътищата не се съобщават.



Prototype 2 ще може да сгъва крилата в тялото за транспортиране по пътищата и ще разполага с двигател с мощност 300 к.с. и витло с променлива стъпка. Поне на теория Клайн казва, че ще бъде по-бърз и с по-дълъг пробег – съответно 300 км/ч и 1000 км. Предвиждат се 2- и 4-местни варианти, а може би дори и версия амфибия в даден момент.

За момента обаче AirCar се стреми да получи подходящо сертифициране за самолети. Дори и да излезе на пазара някъде през 2025 г., употребата на летящата кола вероятно ще бъде ограничена, тъй като регулация за такива транспортни средства не съществува.


0 от 500