IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-новият китаец в България: тестваме Geely Coolray

Никаква електрификация: този SUV предлага бензинов мотор, 172 коня и модерен автоматик

Ако колата на снимките не ви изглежда позната, не се притеснявайте. Причината е, че това е всъщност първият модел на най-новата марка на българския пазар, и до идването му у нас остават поне няколко месеца. Запознайте се с Geely Coolray.
   
   
Тест-драйв на Geely Coolray - ВИДЕО:
 
   
    
Вносител у нас ще е словенската компания SEEAG/MAG, която държи правата за Западните Балкани, Румъния и Гърция. Тя вече преговаря с български дилъри не само за Geely, но и за Lynk & Co, съвместната марка на китайците с Volvo. По-нататък в плановете могат да влязат и други марки на групата, като Smart и Zeekr. Китайското автомобилно нашествие най-после достига и до България.
  
   
Geely Coolray, тест драйв, 2024
   
   
Все още си спомням първия си контакт с китайски автомобил, преди 12-13 години. Тогава изпитах истински шок не толкова от лошото качество на изработка или нелепия дизайн, колкото от факта, че колата отчетливо не желаеше да завива и да спира. Но оттогава китайците направиха много стъпки напред. По-големите компании си купиха европейски дизайнери и европейски инженери. А Geely, може би най-влиятелната от всички, направи една стъпка по-напред от другите и си купи... европейска компания. Volvo.
  
  
Geely Coolray, тест драйв, 2024
  
   
Освен това китайците притежават Lotus, може би най-големите експерти по окачване в света, а също Polestar, Smart и един доста солиден дял от Mercedes. С технологичното ноу-хау на тези партньори Geely успя да стигне до четвърто място сред най-продаваните марки в Китай миналата година. Обновеният Coolray, който там се нарича Binyue, имаше основна заслуга за това.
  
  
Geely Coolray, тест драйв, 2024
  
    
Това не е нов модел, а само фейслифт. Въпреки че съм виждал много нови поколения, в които има по-малко промени, отколкото в тази кола: изцяло нов интериор, доста изменен външен дизайн и изцяло ново задвижване. Досегашният Coolray пак имаше 1.5-литров мотор, но само с три цилиндъра. Този има 4, което дава доста повече оптимизъм за продължителността на живота му.
  
  
Geely Coolray, тест драйв, 2024
  
    
Китайците обозначават този двигател като ТD, но това да не ви подвежда - D в случая означава директно впръскване, а не дизел. В Китай моторът развива 182 конски сили. В Европа са само 172, за да се ограничат емисиите, но и това е чувствително повече от конкурентите в този сегмент.
  
 

Geely Coolray

172 к. с. максимална мощност

290 Нм максимален въртящ момент

7.6 секунди 0-100 км/ч

С 4.39 метра дължина и с 2.60 междуосие тази кола е почти идентична като размери с Skoda Karoq, но се състезава по-скоро с Peugeot 2008, Renault Captur и останалите в В-SUV сегмента. Но мисля, че предлага повече вътрешно пространство от всички тях. На задната седалка съвсем спокойно може да седи висок човек, без да усеща дискомфорт. Цената за това е относително по-малък за класа багажник - 330 литра. Но той все пак крие и резервна гума, което е рядкост в наши дни.
   
  
Geely Coolray, тест драйв, 2024
Мястото на задната седалка е достатъчно, дори след като сме нагласили предната за 1.91-метров шофьор
 
    
Много хора очакваха с нетърпение навлизането на китайски марки в Европа, защото се надяваха, че това може да върне цените на новите автомобили към далеч по-хуманните им нива отпреди десетилетие. Но това са напразни надежди: китайските коли вече се произвеждат със същите материали и със същите изисквания за качество като европейските, японските или корейските. Освен това трябва да покриват всички изисквания на Брюксел за екология и безопасност, за да се продават тук. В Китай по-ниските цени се дължат все още на някои компромиси с тези две неща, както и на скритите субсидии от властите. В Европа такива цени са невъзможни.
  
   
Geely Coolray, тест драйв, 2024
   
   
Все още нямаме окончателните цени за България, но имаме доста ясна представа от тези в Сърбия и Румъния: около 26,000 евро за базовото ниво, и 28,000 за по-високото. Куриозно обаче е, че разликата между двете е единствено в дизайна на джантите и в цвета на каросерията.

Върховото ниво ползва един новаторски хамелеонов цвят, който изглежда лилав, сив или розов, в зависимост от светлината. За базовото остават по-нормалните разцветки - сиво, черно, бяло, синьо.
  
  
Geely Coolray, тест драйв, 2024
   
   
Впрочем "базово ниво" не е точно определение, защото това е една от най-добре оборудваните коли в своя сегмент - с автоматичен климатик, с голяма 12-инчова мултимедия, с всички електронни системи за сигурност, с отопление и охлаждане на предните седалки, отопление на задните седалки и голям стъклен панорамен покрив с електрическа щора.
  
  
Geely Coolray, тест драйв, 2024
    
   
Има също интелигентен круиз контрол ( не че някой някога е рекламирал глупав круиз контрол), а също и 18-цолови джанти, автоматични LED светлини, салон от екокожа, 6 аудиоколони, безжично зарядно, предни и задни сензори за паркиране. В брошурата пише, че има също камери с 540-градусов обзор. Но не мислете, че китайците са открили някое паралелно измерение с друга геометрия. Те просто имат предвид, че освен около колата, имате и камера за изглед под нея.
   
   
Geely Coolray, тест драйв, 2024
   
    
Единственият забележим минус на мултимедията е, че няма Android Auto, а Apple CarPlay е само кабелен. Но за сметка на това има друга система, която ви позволява изцяло да прехвърлите екрана на смартфона си върху дисплея на колата и всъщност да ползвате навигация без всякакви усложнения.

Връщайки се към цената, 52,000 лева биха ни се сторили шокиращо много за такъв автомобил само допреди пет години. Но неудържимата инфлация в последните години промени рязко картината. Ако погледнем потенциалните конкуренти, Renault Captur с автоматик и най-мощния бензинов двигател започва от 50 700 лева, но е по-малко като размери и с 32 коня по-слабо. Peugeot 2008 с подобни параметри тръгва от 55,000 лева, но тук разликата е вече 52 коня в полза на Geely. Skoda Kamiq със 150 коня и автоматик стартира от 46,000 лева, но е осезаемо по-малка. Skoda Karoq, както споменах, е със същата дължина, но там стартовата цена с автомат и 150 коня мощност е вече 63,000 лева.
  
  
Geely Coolray, тест драйв, 2024
Безжично зарядно и, слава Богу, физически бутони за най-важните функции
 

    
Geely ползва 7-степенен автоматик с двоен съединител, който си е тяхна собствена разработка и е с мокри съединители, което означава доста по-висока надеждност. Тази трансмисия сменя бързо и доста гладко, освен ако не превключите в така наречения спортен режим, чиято основна функция е да произвежда повече шум.
   
   
Geely Coolray, тест драйв, 2024
   
   
Още една съществена промяна е, че ангренажният ремък е заменен с верига. На теория добър ход, защото веригата не се нуждае от поддръжка и е, пак на теория, вечна. Но, както казваше един класик, разликата между нещото, което може да се повреди, и нещото, което не може да се повреди е, че когато нещото, което не може да се повреди, все пак се повреди, е много сложно да се поправи.

Иначе пътното поведение и управлението са на съвсем прилично ниво. Има леко накланяне в завоите, но в рамките на нормалното. Окачването е с макферсони отпред и торсионна греда отзад. Стегнато е, но не чак до степен да ви вади пломби при всеки легнал полицай. Спирачките са дискови и отпред, и отзад. Воланът е лек и не е от най-директните - което не е кой знае каква изненада при един азиатски модел - но все пак е напълно предвидим.
  
   
Geely Coolray, тест драйв, 2024
   
   
Официално обещаният разход е 5.8 литра на сто, но не мисля, че това е постижимо на тази планета и в това измерение. Дори и при умерено каране по малките пътища около езерото Блед не успяхме да паднем под 6.5 на сто. На магистралата разходът надминава седем. Но това също е в нормата за подобен кросоувър.

Coolray още не е минал европейски краш тест, но получи максимума в китайския, и дори би Honda Vezel в директен сблъсък в азиатския NCAP. Конструкцията от високоякостна стомана и изобилието от електронни асистенти вероятно ще донесат добър резултат и на Стария континент.
   
    
Geely Coolray, тест драйв, 2024
   
   
В заключение: тази кола ме изненада приятно. Имах по-лоши очаквания. Но вскъщност Geely Coolray е напълно на нивото на конкурентите си в този сегмент в Европа. Може би отстъпва като рафинираност на някои от тях, но превъзхожда други. И е поредното доказателство, че китайците вече не са екзотика или компромис, а нещо, с което европейската индустрия трябва да се съобразява.
   
  
Още снимки от теста на Geely Coolray вижте в ГАЛЕРИЯТА:


  
   

  
  

 

0 от 500
  • #10
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    #9 нито е менте, нито ще се разпадне - покажи един такъв разпаднал се? Проблема им е обслужването в тия ширини.
  • #9
    1 rate up comment 4 rate down comment
    Иво ( преди 1 седмица )
    Трябва да си много смел да хвърлиш толкова пари за менте което след година ще се разпадне. Руснаците жестоко съжаляват че са купили китайско.
  • #8
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Пешо ( преди 1 седмица )
    По добре е китайците да си стоят в Китай.
  • #7
    1 rate up comment 3 rate down comment
    край ( преди 1 седмица )
    Еее! ее! 4 бурии за 1.5 двигател не са ли излишно много.
  • #6
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Изглежда супер и вероятно няма да е толкова чуплив, но притеснява сервизното обслужване на екзотичен модел все пак - не е като да има сервизи за тая марка много или пък в другите сервизи да разбират кой знае колко от китайски джипове - нито софтуер нито knowhow.
  • #5
    4 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Няма вече "китайчета" от ония евтините - това си е волво с друга емблема.
  • #4
    3 rate up comment 7 rate down comment
    До 3 ( преди 1 седмица )
    То само при мисълта за евтините китайци им наложиха огромни мита. Сещаш ли се ако наистина започнат да продават евтино, че направо ще ги изгонят. Клиентите все пак печелят, защото европейските японските и корейските производители вече не могат да правят каквото си искат, защото знаят че китайците им дишат във врата, А в някои случаи дори са по-напред от тях. На китайския пазар вече е почти невъзможно да се борят с китайските производители.
  • #3
    12 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Тия 4-5к лв дето ще дадеш повече за не китайче, ще си ги прибереш после когато продаваш колата. Да не се окаже, че и повече ще стане разликата. Та продължаваме да чакаме евтините китайци дето ще ни завладеят.
  • #2
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Обадете ми се след 40-50 хил по българските пътища, ама не само по двете магистрали.
  • #1
    19 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    не ни ги пробутвайте тези ламарини ! всички знаем за какво иде реч . след 10К км. ще е счупена ... и само ядове докато не и изтече гаранцията