Съвременните автомобили са пълни с камери и високо технологични сензори, които поддържат множеството системи за безопасност и удобство. Цялата тази технология обаче ги прави потенциална мишена за хакери и кибератаки. Тази заплаха се приема сериозно от ООН и Европейския съюз, които въведоха строги правила за киберсигурността в автомобилите.
На 7 юли 2024 г. регламентите на ООН - UN R155 (киберсигурност) и UN R156 (актуализации на софтуера) ще влязат в сила в ЕС, налагайки нови изисквания за безопасност на превозните средства. Двете правила засягат способността на автомобилите да устояват на различни киберзаплахи, които стават все по-многобройни с нарастващия брой онлайн услуги и сложността на софтуера.
Проектът на новите разпоредби посочва няколко десетки уязвимости и възможности за атака, от които трябва да бъдат защитени не само самите машини, но и ИТ-инфраструктурата. Това, например, включва физически достъп до сървъри, подправяне, всякакви вируси, включително изтеглени чрез външни носители за съхранение, както и изтегляне на софтуер от бордови системи и намеса в процеса на актуализиране на софтуера.
Тези промени принудиха няколко автомобилни производители да преустановят по-старите модели от гамата си на Стария континент, тъй като разходите за надграждане на електрониката им са твърде високи. „Жертви“ на разпоредбите за киберсигурност станаха VW Up!, VW Transporter 6.1, задвижваното от ДВГ Porsche Macan и Porsche 718 Boxster/Cayman.
Очаква се, че списъкът ще се разраства с още модели, които ще бъдат премахнати от гамата на Audi, Renault и Smart. Други автомобилни производители - като Mercedes-Benz, например, обаче твърдят, че са добре подготвени за новите регулации, които няма да засегнат портфолиото им.
„Става дума за чувствителни данни, които могат да бъдат източени – особено при електрическите автомобили. От гледна точка на разузнавателните агенции, тези автомобили, с техните много сензори и камери, не са нищо друго освен шпионски машини на четири колела", коментира икономистът Мориц Шуларик в интервю за германския вестник Handelsblatt.
Експертът посочи, че съвременните електромобили могат да заснемат всичко, което се случва около тях, докато се движат в градовете, и след това да прехвърлят данните на своите производители – някои от които са в Китай.
Според скорошно проучване, озаглавено „Автомобилна киберсигурност“, проведено от Германския център за управление на автомобили (CAM) и базираната в САЩ софтуерна компания Cisco Systems, заплахите за киберсигурността са „неизбежни“, тъй като съвременните автомобили са уязвими на кибератаки.
„С разпространението на софтуерно дефинирани превозни средства, електромобилност, автономно шофиране и взаимосвързана верига за доставки, кибер-рисковете допълнително ескалират,“ коментира пред Deutsche Welle директорът на CAM Щефан Брацел, който е един от авторите на изследването.