През последните няколко години дръжките на вратите, които се движат навътре и навън, станаха модерни. Ако се загледате как функционират при Range Rover Velar или новия Mercedes E-Class, ще останете безкрайно впечатлени. Прибиращите се дръжки на вратите обаче могат да бъдат много опасни, предупреждават експертите от Германския автомобилен клуб (ADAC).
Всъщност, Tesla започна масово производство на такива дръжки, като примера на американците беше последван от Mercedes и BMW. В някои случаи дръжките могат да бъдат разгънати ръчно чрез натискане на предната им част, но много често се използват електрически сервомотори. При прекъсване на електрическото захранване след инцидент те няма как да работят, дръжката остава прибрана и това пречи на достъпа до пътниците в колата.
Именно бързият достъп до пострадалите при катастрофа е най-важен, като хората, оказващия помощ, трябва да могат да отворят превозното средство отвън бързо, лесно и интуитивно. Още повече, ако има пожар в автомобила. От гледна точка на ADAC, прибиращите се дръжки на вратите биха могли да направят тази задача значително по-трудна, особено за обикновени хора. Дори и на професионалните спасители ще им отнеме повече време, за да стигнат до пасажерите в колата.
Силите на отваряне на вратата също са тествани и оценени в краш-тестовете на Euro NCAP. Проверява се и дали автомобилът автоматично отключва вратите след инцидента, за да могат да се отворят отвън. Досега прибиращите се дръжки на вратите не са показали никакви аномалии. Въпреки това, според съобщения в медиите, в миналото често да възниквали подобни проблеми.
От гледна точка на клуба за мобилност, механично решение за удължаване на дръжките гарантира най-добрия шанс за отваряне на вратите отвън след катастрофа. Особено при повреда на захранването. Оказващите първа помощ нямат шанс, ако деформацията на каросерията е толкова голяма и вратите са така блокирани, че вече не могат да се отворят дори със силно дръпване на дръжката на вратата.
Независимо от това, стабилна, удължена дръжка на вратата може да помогне за отваряне на вратата дори в случай на деформация и голяма устойчивост. Например, ако вратата се влачи по земята или автомобилът е на покрива.
От ADAC също така посочват, че някои превозни средства могат също така да отключват вратите електрически отвътре с натискане на бутон. Тук също трябва да има възможност за бързо отваряне на превозно средство без захранване в случай на опасност.
Експертите от автомобилния клуб съветват собствениците на превозни средства с електрическо отваряне на вратата отвътре, да се запознаят с опциите за аварийно отключване в ръководството на автомобила. В идеалния случай те трябва да информират и пътниците си.
Авариен чук за прозорци (такъв има в автобусите), който е удобно, но безопасно съхраняван, също може да бъде полезен. Той обаче не е гарантиран помощник в спешни случаи, защото трудно се справя с ламинираните стъкла, които често се монтират в съвременните автомобили.