fallback

Ще поскъпне ли драстично "Гражданска отговорност"?

Прословутата система "бонус-малус" най-сетне се въвежда и в България - но не както бе предвидено

Очаква ли ни драстично поскъпване в цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност"? Мнозина си зададоха този въпрос, след като на 22 март в Народното събрание бе внесен проектът за изменение в Кодекса за застраховането. Покрай всичко останало, този проект трябва най-после да въведе отдавна предвидената система "Бонус-малус" при изчисляване на застрахователните премии.                   Предишният опит за въвеждането й през 2018 предвиждаше поскъпване с до 400 процента на полицата за онези шофьори, които често нарушават правилата за движение. Сега обаче от онези идеи не е останало почти нищо, обясни Владимир Савов, член на Комисията по финансов надзор, в разговор с Money.bg. Няма да има фиксирани от държавния регулатор отстъпки или надбавки, освен това нарушенията на правилника вече изобщо няма да се разглеждат при определянето на цената, а значение ще имат само предизвикани от шофьора застрахователни събития.         Владимир Савов, ръководител на управление "Застрахователен надзор" в КФН           Предишният план, който предизвика толкова спорове, на практика беше опит да се решат със застрахователни средсттва незастрахователни проблеми - като безопасността по пътищата например, обясни Савов. Сега в сметката остават само предизвиканите щети, данни за които ще се вземат от централизирания регистър на застрахователите. Според Владимир Савов това е много логично, защото тъкмо щетите могат да се докажат и да се измерят като стойност, за да помогнат на застрахователите по-точно да изчислят риска, и съответно да определят цена на премията. Така шофьор, който според регистъра е причинил скъпоструващо за застрахователя произшествие, ще плаща по-скъпо следващата си полица. Докато онези, които не са причинявали щети, ще ползват отстъпки.

Освен това КФН се е отказала от идеята тя да определя важащи за всички застрахователи проценти на бонусите и малусите. Според Савов такива централизирано спуснати схеми "Бонус-малус" съществуват само в пет страни в Европа (Франция, Унгария, Румъния, Испания и Люксембург). В повечето останали държави "бонус-малус" съществува като обичайна търговска практика на застрахователите, която не се регламентира от държавата. Подобно решение се предлага и у нас. Застрахователите така или иначе вече имат свои собствени вътрешни системи "бонус-малус". С промените в КЗ те просто ще трябва да ги оповестяват публично, и да ги съгласуват с КФН (ролята на комисията ще е по-скоро да следи да няма твърде големи отстъпки и твърде ниски цени, които да не позволят на застрахователя да изплаща обезщетения по застраховката по-късно). Застрахователите обаче си запазват правото изобщо да не прилагат принципа "бонус-малус", ако преценят.                  На базата на тези обяснения няма основания да очакваме драстично поскъпване на "Гражданска отговорност" - или поне не поскъпване, предизвикано от законовите промени. Повечето компании ще определят цената по същите принципи, които използват и в момента - само че ще трябва да оповестят тези принципи публично. Освен това, дори да бъдат приети сега, промените в кодекса няма да влязат незабавно в сила. Според Владимир Савов ще трябва да мине поне година, преди празнотите в общия застрахователен регистър да бъдат запълнени, така че системата да работи (цялото интервю на Савов за money.bg можете да гледате тук).

Разбира се, фактът, че застраховката няма да поскъпне заради законовите промени, далеч не означава, че тя няма да поскъпва по други причини. По-високата честота на катастрофите, по-високата средна цена на автомобилите и появата на все по-скъпи за ремонт технологии като тези на електромобилите и плъг-ин хибридите са все фактори, които могат да тласкат премиите само в посока нагоре.      

fallback
  • #12
    анонимен ( преди 8 месеца )
    ами естествено че носиш отговорност за жена си като не я ползваш по предназначение
  • #11
    Ахахах ( преди 8 месеца )
    Вместо да подскачаш кой какво да научи,вземи се замисли,защо не се копират работещи системи, а се въвеждат измишльотини от които само ще плащаме повече и при застрахователно събитие ще получаваме по-малко. Защо в Европа на нова кола за 30 000 евро на шофьор с висок застраховател клас гражданска + каско застраховката му е 700 евро, тук е 2000 евро!И там при огъната греда ти плащат за тотал щета, тук при смляна кола ти плащат 70% щото си имал части да продадеш в OLX!Айде мислете малко бе
  • #10
    Ахахах ( преди 8 месеца )
    Абе 4 - задачата на застрахователя е да минимизира застрахователния риск.А не да плаща като стане белята!Системата за бонуси по принцип е в интерес на застрахователя.Затова в повечето държави със такива системи застрахователите сами предлагат още по строги изисквания срещу още по-големи бонуси.Такива системи в цяла Европа работят добре повече от 50 години!В България ги лъжем,че сме примерни шофьори,те ни лъжат,че плащат. Щети по кола за 1000лв,получаваш 200.
  • #9
    Do 4 ( преди 8 месеца )
    Превенция от КАТ ама ревете срещу всяка камера :-) :-) :-) В тази държава не се ли бърка в яко в джоба, в път не се вкарва!
  • #8
    До 4 ( преди 8 месеца )
    Нали знаеш кое човек може да дава без да го има - акъл!Хайде запознай се с промените в ГО и тогава дрънкай глупости!Превенция от КАТ мойтемъде!ГО е задължителна застраховка въведена от държавата!По презумция трябва да е в интерес на обществото,а не в интерес на застрахователя.За Каско,застрахователия да си разпределя каквото иска.Според теб ако размера на ГО в обвързан с глобите и ти скача с 500% при 5 глоби за превишена скорост през годината,дали няма да дръпнеш крака от газта?
  • #7
    До 6 ( преди 8 месеца )
    Ти май не схващаш това което четеш!Пиша точно за каското, че без значение кой е виновен за щета която имаш, застраховката другата година скача!Това сега ще се прави и с ГО! Поне прочетете какво се подготвя!Първо,че застрахователя ще преценя дали да имаш бонус, второ, че без значение дали си виновен или не за инциден,щом КОЛАТА ти е участвала в инцидент плащаш повече!И ако купиш кола с инциденти, наследяваш инцидентите и си плащаш по виска застраховка за чужди грешки!
  • #6
    анонимен ( преди 8 месеца )
    #2, май не си наясно какво покрива гражданската. Като мине някое хлапе с пирон и ти нарисува сърчице, просто ще имаш сърчице на вратата. Ако имаш каско, може и да нямаш, но гражданската въобще няма отношение. Тя покрива щети причинени от теб на трети лица (например ако сгазиш хлапето докато рисува с гвоздея по вратата на колата на комшията). Та обобщено, гражданската покрива щети, причинени от твоята бездарност зад волана. И то не по твоята кола.
  • #5
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Не бързайте да се радвате. От 250лв гражданската да не стане 500 след всички отстъпки щото нямате инциденти... Картелчето ще се погрижи.
  • #4
    Лудория до 2 ( преди 8 месеца )
    Превенцията се осъществява от КАТ. Тяхната задача е да направят пътищата безопасни. Задачата на застрахователните компании е да разпределят риска върху повече полици, за да излизат щетите по-евтино за застрахованите и да имат печалби (Бъфет може да разкаже доста по темата). Трябва да се научите да правите разлика между задълженията на различните участници в живота ви. Все едно теб да държат виновен за това, че някой е хванал сифилис от жена ти, която си ляга с всеки, който си поиска?!
  • #3
    анонимен ( преди 8 месеца )
    в мутроландия е така на който не му харесва чемодан вокзал масква
fallback
Последни