Прословутата система "бонус-малус" най-сетне се въвежда и в България - но не както бе предвидено
Очаква ли ни драстично поскъпване в цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност"? Мнозина си зададоха този въпрос, след като на 22 март в Народното събрание бе внесен проектът за изменение в Кодекса за застраховането. Покрай всичко останало, този проект трябва най-после да въведе отдавна предвидената система "Бонус-малус" при изчисляване на застрахователните премии.
Предишният опит за въвеждането й през 2018 предвиждаше поскъпване с до 400 процента на полицата за онези шофьори, които често нарушават правилата за движение. Сега обаче от онези идеи не е останало почти нищо, обясни Владимир Савов, член на Комисията по финансов надзор, в разговор с Money.bg. Няма да има фиксирани от държавния регулатор отстъпки или надбавки, освен това нарушенията на правилника вече изобщо няма да се разглеждат при определянето на цената, а значение ще имат само предизвикани от шофьора застрахователни събития.
Владимир Савов, ръководител на управление "Застрахователен надзор" в КФН
Предишният план, който предизвика толкова спорове, на практика беше опит да се решат със застрахователни средсттва незастрахователни проблеми - като безопасността по пътищата например, обясни Савов. Сега в сметката остават само предизвиканите щети, данни за които ще се вземат от централизирания регистър на застрахователите. Според Владимир Савов това е много логично, защото тъкмо щетите могат да се докажат и да се измерят като стойност, за да помогнат на застрахователите по-точно да изчислят риска, и съответно да определят цена на премията. Така шофьор, който според регистъра е причинил скъпоструващо за застрахователя произшествие, ще плаща по-скъпо следващата си полица. Докато онези, които не са причинявали щети, ще ползват отстъпки.
Освен това КФН се е отказала от идеята тя да определя важащи за всички застрахователи проценти на бонусите и малусите. Според Савов такива централизирано спуснати схеми "Бонус-малус" съществуват само в пет страни в Европа (Франция, Унгария, Румъния, Испания и Люксембург). В повечето останали държави "бонус-малус" съществува като обичайна търговска практика на застрахователите, която не се регламентира от държавата. Подобно решение се предлага и у нас. Застрахователите така или иначе вече имат свои собствени вътрешни системи "бонус-малус". С промените в КЗ те просто ще трябва да ги оповестяват публично, и да ги съгласуват с КФН (ролята на комисията ще е по-скоро да следи да няма твърде големи отстъпки и твърде ниски цени, които да не позволят на застрахователя да изплаща обезщетения по застраховката по-късно). Застрахователите обаче си запазват правото изобщо да не прилагат принципа "бонус-малус", ако преценят.
На базата на тези обяснения няма основания да очакваме драстично поскъпване на "Гражданска отговорност" - или поне не поскъпване, предизвикано от законовите промени. Повечето компании ще определят цената по същите принципи, които използват и в момента - само че ще трябва да оповестят тези принципи публично. Освен това, дори да бъдат приети сега, промените в кодекса няма да влязат незабавно в сила. Според Владимир Савов ще трябва да мине поне година, преди празнотите в общия застрахователен регистър да бъдат запълнени, така че системата да работи (цялото интервю на Савов за money.bg можете да гледате тук).
Разбира се, фактът, че застраховката няма да поскъпне заради законовите промени, далеч не означава, че тя няма да поскъпва по други причини. По-високата честота на катастрофите, по-високата средна цена на автомобилите и появата на все по-скъпи за ремонт технологии като тези на електромобилите и плъг-ин хибридите са все фактори, които могат да тласкат премиите само в посока нагоре.
Още по темата:
-
Причината - скъпите ремонти и високите цени на батериите
-
93-годишната Силвана продължава всеки ден да кара своя Fiat 600, и следи моторните спортове
-
Възмущението от идеите за "бонус-малус" е колкото остро, толкова и неадекватно