fallback

Mercedes-ът с най-смайващ пробег в историята е гръцки

Удивителният 240D е навъртял 4.5 милиона километра като атинско такси, преди да попадне в музея

Да навъртиш 800 000 километра с една кола е повече от достойно постижение. Има автомобили, изминали по 1,6 милиона километра, но те наистина са голяма рядкост. Но какво да кажем за шампионите с над 3,2 милиона километра на пътя? Няма нужда да ровите в класациите за най-здравите коли. Този не фигурира там. Става въпрос за произведен през 1976 година Mercedes-Benz 240D, който може да се похвали с 4,5 милиона километра! Случаят наистина е безпрецедентен.               Легендарният Mercedes-Benz 240D

Това е един от автомобилите рекордьори, като пред него в най-престижната класация са само шепа коли, като митичното Volvo PS1800 на Ърв Гордън от 1968 година. Въпросният Mercedes-Benz 240D е каран от гръцкия таксиметров шофьор Йоргос Сахинидис. Показанието на километража е сертифицирано от производителя. Самата машина се намира в музея на Mercedes-Benz в Щутгарт.

Историятата зад милионите километри

Йоргос купува колата през 1980 година, защото работи като таксиметров шофьор. Информацията е оскъдна, но интервю на собственика пред местни медии хвърля светлина, че автомобилът вози клиенти в продължение на 23 години. Сред най-известните, използвали услугата на Йоргос, са немската футболна легенда Герд Мюлер и Костас Караманлис, бивш премиер на Гърция. За тези 23 години въпросният Mercedes-Benz 240D служи вярно на своя собственик. Като е свидетел на куп интересни истории.

Повече от работа

Йоргос не ползва германския отличник само за работа. Той пътува стотици пъти в чужбина по лични задачи, навъртайки допълнително от милионите. И то не само на екскурзии, но и с благотворителна цел. Таксиметровият шофьор пътува поне 400 пъти до Сърбия, когато там войната е в разгара си. Мисиите са хуманитарни.                „На практика през 1993 година прекосявахме воюваща Югославия, за да закараме хуманитарна помощ до Белград. Аз бях като ескорт на мисията, тъй като возех бизнесмена Стефанос Милиос – единствената личност, на която беше позволено да влиза там в онези времена“, казва в едно от реките си интервюта Йоргос. Той така и не успява да си позволи финансово нов Mercedes-Benz по време на работата като такси. И остава верен на своя 240D. Едва през 2004 година му е даден чисто нов Mercedes-Benz C200 CDI лично от Александер Пауфлер, тогава изпълнителен директор на немския гигант. Жестът е отговор на този на гръцкия шофьор, който се съгласява да дари колата си на музея в Щутгарт.

Какво представлява Mercedes-Benz 240D

Моделът е измислен да бъде луксозен, комфортен и здрав, но в никакъв случай не е някакво чудо на пазара през 1976 година. Моторът е 2,4-литров с четири цилиндъра, който осигурява 64 коня. Задвижването е задно, а ръчните скорости – четири. Колата може да развие до 140 км/ч. Липсва информация за ускорението до 100 км/ч.

Как се представя колата?

Според Йоргос Сахинидис той е осигурявал безупречна поддръжка, тъй като е любител механик и лично е правил обслужването. Самата компания съветва да се сменят основните консумативи на 15 000 километра или на една година, зависи кое събития настъпва първо. При старите коли на модели като Mercedes-Benz 240D смяната трябва да е на всеки 5000 километра. Ако се спазват буквално спецификациите, Йоргос би трябвало да е направил 933 обслужвания на таксито! Едва ли има кой да повярва в това, но тайната не е скрита само тук. Според различни информации рекордьорът е минал през 2-3 ремонта на двигателя. Цитираният по-горе мотор не присъства в класациите на най-надеждните в историята.

Какво прави 240D толкова специален

Mercedes-Benz 240D изглежда тежко с луксозния си външен вид, кожени седалки, дървени елементи, огромен волан, кръгли елементи на таблото. Колата е седан от класа, макар да липсват кой знае какви технически постижения. Просто Mercedes-Benz успява да „излъже“ масовия купувач, давайки му за прилични пари изглеждащ тежкарски автомобил. Макар да е далеч от тогавашните примери за наистина луксозни модели в гамата на Daimler.

Просто инженерство

В средата на 70-те години немската компания е сред иноваторите в света на тема сигурност и лукс. Прочути дизайнери като Бруно Сако и инженери като Рудолф Уленхаут създават линия след линия от красиви коли. Дизайнерският тим се отличава с маниакалност към всеки детайл, безкрайни тестови процедури и непрекъснато преследване на съвършенство. Тези визионери променят не само компанията от Щутгарт, но и цялата световна индустрия. Това е и причината машината на Йоргос да издържи толкова милиони километра.               Екстри и надеждност

Специално този модел липсва от специализираните сайтове, но има много ревюта за последвалите. Притежател на въпросния дизелов мотор, но от 1979 година, му дава оценка 9 от 10. Той го кара почти 290 000 километра, което си е сериозно постижение. Повече, отколкото може да очаквате от редица съвременни коли. Малкото оценки са категорични, че автомобилът е много комфортен и здрав при продължителна експлоатация.

Другите рекордьори на Mercedes-Benz

Този Mercedes-Benz е колата с най-голям километраж сред известните от тази марка. Но не липсват и други добри примери. Mercedes-Benz 250SE Coupe от 1966 година има на пътя над 1,6 милиона километра, което за произведени в онези години мотори е повече от отлично постижение. В музея има и отличник от 1981 година - отново с двигател 240D, който също се гордее с 1,6 милиона км. Второ място след гръцкото такси е на Mercedes-Benz E-Class от 1991 година с уникалните 2,4 милиона километра. Абсолютно сертифицирани от производителя.      

fallback
  • #16
    W115 240D ( преди 7 месеца )
    OM616. Нормално е за такъв двигател Само наливаш масло и нафта и караш. 2.4л атмосферен дизел с 64 коня. Няма почти никакво натоварване. Цъка си на ниски обороти. Всичко по него е механично и направено солидно от метал. Механична ГНП, механични дюзи, солидна верига. На половин милион километра трябва да се отвори двигателя да се сменят лагери и сегменти и ревизия на дюзите и някой семеринки ако са протекли. Скоростната кутия е много здрава. Най много някой лагер да е за смяна около милион.
  • #15
    Москвич ( преди 7 месеца )
    *** ЕКСПЕРТИТЕ ВСЕ МНОГО ЗНАЯТ ,ЧЕТЕТЕ КАКВО ПИШАТ !
  • #14
    Иванов ( преди 8 месеца )
    Не вярвам. Елементарна математика сочи , че всеки божи ден трябва да е минавал по 536 км. Всеки ден! Няма събота , няма неделя- без нито един почивен ден. И къв рекорд е тва , като мотора е имал няколко ремонта? Глупости!
  • #13
    За пореден път PR ак ( преди 8 месеца )
    "*** знаеш ли нашата кола минала 5млн. км?" Ми то сигурно техниката е сменена(ремонтирана) хиляда пъти! Може и ламарините да не са оригинални вече. Е, кое му е рекорда тогава - табелката с името че е издържала толкова време? Признавам единствено ако е в автентичен вид и само сменяни консумативи.
  • #12
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Луд, жената да се радва, ако изобщо има кола ;-) Аз съм израснал с коли, които са като Ферари Енцо - никви системи за сигурност, дори коланите само се премятаха. Е вярно, че не вървят като Енцо с 80кс бяха, ноо все пак стигат да се пребиеш. Всички изброени от теб неща предимно оскъпяват колата, но не мисля се отразяват на жизнения цикъл? Без възглавниците, другото е поправимо. Ако не ми раготи call бутона няма да си бракувам колата..
  • #11
    Лудория ( преди 8 месеца )
    Наскоро тук имаше статия за смяната на критерии за оценка 5 звезди сигурност. Трябва да има определен брой асистенти, инак няма 5 звезди. Нищо, че колата те пази при катастрофа. И се налагат промени както в колата, така и в цената... И това е съответна за сметка на нещо друго. И ако за тестовете за сигурност тестват челен удар с 64, никой производител няма да направи колата сигурна при удар 80, защото това няма да оправдае цената.
  • #10
    Лудория до 4-ти ( преди 8 месеца )
    За изискванията за безопасност има много. В някои автомобили добавят доста хардуер/софтуер, за да прави това или онова. Всичко това коства допълнително средства и съответна амортизация. Нямам предвид въздушни възглавници или ABS. Става дума за всички останали модерни думички - ESP, асистент за тръгване по наклон, електрическа спирачка, call бутон, черна кутия от тази година... Включва тези допълнения и към звездите за сигурност на колите. И като се роди дете, жена ти казва - искам кола 5 звезди.
  • #9
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Тия още ли ще лежат на тия стари лаври? Вече изнесоха всичко в Китай и продължават с митовете и легендите щото то друго няма.
  • #8
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Преди 10 години един съсед продаваше такъв бензинов за 2000евро, скоро след това съжалих че не го купих. Ама като нямаше съвет да го прибера, пък не става да го зарежеш на улицата,
  • #7
    Смех ( преди 8 месеца )
    Със сменяни по 50 пъти части и 10млн км са нищо
fallback
Последни