fallback

BMW ли ще свали Tesla от върха?

Баварците се приспособиха бързо към електрическите коли, без да говорят за край на ДВГ

Когато купетата на новите коли BMW проблясват под роботизираните линии в Мюнхен, е трудно да кажеш коя от тях ще е захранвана от батерии и коя от бензин. Или от двете. Мнозина анализатори отчитат това като недобра практика. Електричeските коли на германския гигант се правят на абсолютно същите поточни линии като останалите и поне погледнати отвън – няма разлика. Използването на еднаква база за електрически, хибриди, бензинови и дизелови коли е смятано от повечето компании за неефективно. И е отхвърлено от тях в битката с Tesla и все повече настъпващите китайски производители, пише в свой анализ New York Times.    

Но напук на големите акъли в този бранш – стратегията на BMW се отплаща. Компанията продаде 376 000 електрически коли миналата година, като в тях се включват някои от моделите на Mini. Иначе казано, немците бележат ръст от 75 процента. В луксозния сегмент BMW са втори след Tesla, която доминира с 1,8 продадени бройки. В същото време електрическите автомобили вече съставляват 15 процента от всички продадени „баварци“ през 2023 година сравнение с едва 9% предишната. При това забележителният ръст на компанията идва на фона на забавените темпове при електрически коли навсякъде по света. Което прави още по-изненадващ резултата на BMW на фона на проблемите, с който се борят General Motors или Ford Motor. 

Опитът на BMW показва, че има надежда за поне един утвърден производител да се пребори с новобранци като китайския BYD, който вече наводнява пазара в Азия, Европа и Южна Америка. Тъй като електрическите коли се превръщат в мейнстрийм, популярността на немския бранд е показателен за друго – много купувачи оценяват познатото, доказаното от „старите“ компании и остават силно подозрителни към новите. И това може да е път пред други производители, които правят коли от десетки години, но не могат да се ориентират в света на батериите.

Стратегията на BMW „купи“ време на компанията да развива експертиза в електрическите автомобили и да създаде линия за тях. Това помогна на германците да реагират бързо с увеличение или намаление при производството на дадени модели в зависимост от пазара. Оказа се, че така базираната а Мюнхен компания задържа купувачи, които се интересуват от електрическата инвазия, но още не са готови да скъсат рязко с миналото. Фирмата предлага хибридни версии на доста от най-популярните си хитове, казвайки на клиента, че може да избира технологията точно като цвета.

 

„Ще загубим нашите традиционни купувачи, ако им кажем „Вие сте част от един стар свят“, разкри в интервю Оливер Ципзе, изпълнителен директор на BMW. Ясно визира хората, които си обичат изпитаните бензинови и дизелови мотори.

BMW ще започне продажбата на нова линия коли само с електрически двигатели. Лично Ципзе показа миналия месец в Португалия прототипите на седан и кросоувър, които ще бъдат част от  така наречената Neue Klasse.. Колите ще предлагат значителни подобрения сравнение със съществуващите модели, включително и батерии с 20 процента по-голям капацитет. Също и новости, които липсват в Tesla, като дигитален дисплей, който “излиза“ от долната част на предното стъкло.

Естествено, той може да бъде персонализиран спрямо желанията, като ще дава информация за време, оставащи километри, времето, навигация. Но няма да се налага шофьорът да сваля поглед от пътя. Американският конкурент има дисплей по средата на таблото, който разсейва значително шофьора, ако трябва да погледне накъде точно кара или търси друга информация.    

В допълнение новото BMW ще разполага с технология за автономно шофиране. Това ще позволява на собственика да свали ръцете от волана и да сменя лентите само с поглед в страничното стъкло. Новост, която предизвиква директно технологията на Tesla.

Откакто Илон Мъск доказа през последното десетилетие, че шофирането на електрическа кола е практично и забавно, беше отворен въпрос коя компания ще оглави индустрията. Tesla, чиито корени са в Силициевата долина, са водещи в софтуер и батерии, но изпитват проблеми с производството и налагането на новите модели. Обратното е при утвърдените компании - те имат огромен опит в производството, но трябва да се учат тепърва на промените, наложени от софтуер и батерии.

„BMW като че ли вече преживя тази дълбока промяна към електрически модели благодарение на инженерна експертиза, сила на бранда и печалбите, позволяващи инвестиция в новата технология“, твърди Матю Файн, портфолио мениджър в Third Avenue Management, инвеститорска компания с дялове в немския автомобилен гигант, „Мислехме да им дадем добри шансове в битката и дотук се оказваме прави“.

Луксозният бранд преминава към електрически автомобили с определени предимства при старта. За втора поредна година марката оглави класацията на Consumer Reports. Tesla остана едва на 18-о място от 34 възможни. Но колите на Мъск имат други огромни предимства. Tesla Model S, чиято цена започва от $75,000 в САЩ, може да измине повече от 640 километра с едно зареждане. Поне според официалните данни. 515 километра е същият показател при BMW i7, който стартира от 100 000 долара. Но компанията обещава, че следващото поколение ще компенсира изоставането с по-малки батерии, които осигуряват 30 процента по-дълъг път.

Tesla може да бъде уязвима при други показатели. Акциите на компанията, управлявана от Мъск, загубиха над половината от стойността си сравнение с пика през 2021 година. В същото време тези на BMW се покачиха със 17% за същия период. Въпреки това Wall Street все още оценяваs Tesla повече от 8 пъти повече от немската компания. Освен това моделите на Tesla започват да остаряват. Брандът пусна в продажба подобрена версия на Model 3 в САЩ. Но не е правил тотално нов седан или SUV от 2020 г. В тази калкулация не се включва Cybertruck, който се продава от миналата година в ограничени бройки. 

„Новобранците“, отбеляза Ципзе, но без да цитира американския конкурент, „Ако не са достатъчно внимателни, може да остареят преди да са пораснали“.    

Шофиране на i7, електрическата версия на топ седана на „баварците“ предлага истински уроци по комфорт. Колата изглежда отвън почти същата като другите модели, но при каране е доста различна и тиха дори при най-високите скорости. Разполага с широк видео екран, който „пада“ от тавана. Олевер Ципзе е готов да спори, че компанията му не е просто производител на автомобили: „Да, ние правим коли. Но като допълнение, ние сме технологична фирма, която е способна да интегрира всяка новост в нашите продукти“.

В Мюнхен BMW преустройва сгради, използвани за двигатели с вътрешно горене, за да направи място за линиите, които ще бълват колите на Neue Klasse. Последната V-8 продукция излиза от производство тази година. BMW купува повечето батерии от гиганти като китайския CATL, който продава и на Tesla. Но вече развива свои технологии. В сграда край Мюнхен, боядисана в син и сив металик, фирмата е отворила мини-фабрика, в която прави и изпитва батериите си. Една от новостите е в начина на смесването на литиума с другите компоненти. Засега мнозина я отричат, но струва по-евтино и става по-бързо.

Специално в Мюнхен брандът няма да прави други коли извън електрически след 2027 година. „Баварци“ с ДВГ ще се произвеждат по други заводи. Немците имат такива в Китай и Европа. BMW се кани да отвори линии за електрически коли в САЩ до края на декадата. За разлика от Audi и други конкуренти - директорът Ципзе отказва да постави срокове за края на старите двигатели. 

И с това си навлича гнева на еколозите. „BMW може да поведе цялата европейска автомобилна индустрия към изцяло електрическа, ако направи ясно изявление кога точно спира да прави коли със замърсяващите ДВГ“, убеден е Бенджамин Стефан от немския клон на  „Грийнпийс“. 

Но г-н Ципзе е просто предпазлив, че „бъдещето на индустрията е електрическо“. Продажбите на BMW със старите двигатели са влезли в плато – факт, който той ясно вижда. „Най-бързо растящият сегмент са електрическите коли. Те ще бъдат доминираща сила на пазара“, убеден е директорът на BMW.

Заб. Заглавието е на редакцията  

fallback
  • #6
    Im-ДртiйУАЙТBOY! ( преди 7 месеца )
    Всичко е въпрос на ПАРИ и ИКОН.ср-ва, така че BMW-то да НЕ се пеняви чак толкоз. Ето и съответния ЦИТАТ: Колите на Мъск имат други огромни предимства, тъй като Tesla Model S с цена $ 75'000 изминава повече от 640 километра с 1 зареждане, докато при BMW i7 същият показател е 520 km, чиято начална цена, обаче е точно U$D 100'000; сиреч р/ката все още е доста впечатляваща за новите фенс на ел.возилата. А и с тези високи ЦЕНОВИ нива BMW доста трудно ще спечели нови клиенти по света и у НАС!
  • #5
    VAYK ( преди 7 месеца )
    Немците не правят батерии, чипове, памети, дисплеи и т.н. те са нещо като някога Нокиа в света на айфоня
  • #4
    Жоро Тубето ( преди 7 месеца )
    Барам си служебна нафта и ще си поря дизелака на воля...
  • #3
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Без дизела всички немски авто-производители са извън бизнеса, само е въпросна време.
  • #2
    анонимен ( преди 7 месеца )
    ако това бмв се появи на пазара , тесла е ЧАО в каквато и да е класация
  • #1
    Мхм ( преди 7 месеца )
    Колко от тия коли са продадени на частни клиенти а не на нрмски компянии след дотяции на държавно ниво.
fallback
Последни