Вероятно няма нито един шофьор, който поне веднъж в живота си да не се е замислял за икономията на гориво. Този проблем е особено актуален за собствениците на автомобили от среден и икономичен клас, тъй като техните разходи са склонни да надвишават доходите им, а цените на бензина непрекъснато растат. Въпреки това, в никакъв случай не трябва да се отчайвате и да поставите колата "на трупчета". Има редица прости и ефективни начини за значително спестяване на гориво. Разказваме ви за най-ефективните от тях.
Стил на шофиране
Един от най-важните компоненти на икономията на бензин се крие в това как водачът контролира колата си. След като успеем да адаптираме стила на шофиране, е възможно да постигнем много добри резултати. А някои опитни шофьори успяват да спестят до 20% от горивото само с по-спокоен стил на шофиране. Как се постига това?
Първо спрете да натискате педала на газта, сякаш искате да смажете пода с него. Няма значение дали става въпрос за потегляне от място или за набиране на скорост. Всеки такъв рязък натиск води до увеличаване на лакомията на двигателя няколко пъти и в това няма нищо изненадващо - за да ускори колата възможно най-бързо, двигателят трябва да използва цялата си мощност и това е възможно само при най-интензивното захранване с гориво.
Не по-малко важно е да се научите как да работите правилно със скоростната кутия. Често шофьорите, особено начинаещите, правят грешки при избора на оптимална предавка при определени условия, без да осъзнават, че по този начин увеличават разхода на гориво. Тук няма универсална формула. Единствено трябва да се обръща повече внимание на оборотомера. Оптималният интервал за превключване на предавки, като правило, е 1500-3000 об/мин.
Ако стрелката е по-високо, превключете на по-висока предавка, ако е по-ниско, на по-ниска предавка. Последното е особено важно, тъй като при твърде ниски обороти на коляновия вал налягането на маслото пада и износването на двигателя се увеличава. Естествено, горното се отнася само за кутии с ръчно превключване. Автоматичните трансмисии сами избират момента на превключване, но те пък почти винаги харчат повече от аналогични коли с механични трансмисии.
Друг фактор е изборът на скорост. Трудно е да се надцени значението на този аспект, защото колкото по-бързо се движи колата, толкова по-високо става съпротивлението на въздуха и толкова повече мощност се изисква от двигателя. Ако се движите двойно по-бързо, то съпротивлението се увеличи четири пъти. Изводите за разхода на гориво не са трудни за правене, но има оптимален скоростен диапазон, задържайки се в който ще карате едновременно бързо и икономично. Този диапазон е от 90 до 110 км/ч.
Вредни съвети
Всичко, което ще бъде казано в този раздел, може да е от полза, но само за шофьори с голям опит. Всеки, който дори за секунда допуска мисълта за собствената си несигурност зад волана, в никакъв случай не трябва да се опитва да пести бензин по описаните по-долу начини.
На извънградски пътища можете да използвате "въздушната възглавница" от автомобила, който се движи отпред. По-просто казано, трябва да сте зад по-голямо превозно средство. В зависимост от скоростта и разстоянието, това може да доведе до 30 процента икономия на гориво поради намаляване на въздушното съпротивление. Оптималното разстояние между лек автомобил и камион обаче не трябва да е повече от 4 метра. Такова разстояние обаче не може да се нарече безопасно по никакъв начин, така че бдителността на водача трябва да бъде максимална. Но колкото и опит да има водачът, този метод определено е опасен.
Друг метод, който понякога се препоръчва, е превключването на скоростната кутия на неутрална скорост при спускане, но ние не само се съмняваме в ефективността на този метод, но и сме категорично против използването му. Това е много опасно, особено на мокър и хлъзгав път и ако двигателят случайно изгасне (което е по-вероятно да се случи, когато е на празен ход) и заедно с него "изчезнат" кормилното управление и спирачкете...
Освен това, когато двигателят работи на празен ход, горивото продължава да тече в него. Много по-ефективно е да се преодоляват спусканията с включена най-висока предавка, но с отпуснат педал на газта (принудителен празен ход). В този случай електронният блок за управление на двигателя практически спира подаването на гориво и не го възобновява, докато оборотите на коляновия вал не паднат под определен праг. Всеки двигател има собствена скорост, но средно тя е 1 500 оборота в минута. Необходимо е само да се вземе предвид, че колата може и да губи скорост при принудителен празен ход. Този ефект се нарича "моторна спирачка".