Петролният гигант Shell, който също е един от най-големите играчи на пазара на водород, ще затвори станции за водородни леки автомобили в Калифорния. Това е единственият щат, в който има развита инфраструктура за такива превозни средства. Клиентите обаче са информирани, че решението е взето поради трудности с доставките на гориво и „други външни пазарни фактори“.
Според изданието InsideEVs, за местните собственици на електрически автомобили с горивни клетки това все още не е катастрофа, но е сериозен удар, тъй като доскоро подразделението Shell Hydrogen управляваше 7 от 55-те водородни станции в щата.
През втората половина на миналото десетилетие Shell започна да диверсифицира бизнеса си към електрически превозни средства, включително водородни. Компанията е инвестирала в мрежи от станции за зареждане на акумулаторни автомобили, технологии за бърза смяна на батерийни пакети и други подобни. Изглежда обаче, че дори достъпът на Shell до природен газ, от който може да произвежда водород, не е помогнал на компанията да оправдае инвестициите си в инфраструктура за зареждане с гориво.
Според карта на h2fcp.org повечето станции в Южна Калифорния вече са затворени или работят на намалено работно време. По информация на изданието Hydrogen Insight проблемите са започнали още през август миналата година - операторите масово се оплакват от прекъсвания на доставките на водород. Освен това има проблеми с надеждността на самите станции. По тази причина компанията Iwatani съди доставчика на оборудване, твърдейки, че не го е тествал в условията на реална търговска експлоатация и всъщност е скрил дефекта.
Изданието InsideEVs припомня, че първият сериен водороден автомобил се появи на американския пазар през 2008 г., като това беше Honda FCX Clarity. Днес по американските пътища можете да се срещне неговия наследник - Honda Clarity Fuel Cell, а също така Toyota Mirai и Hyundai Nexo. Като цяло обаче продажбите на водородни автомобили са минимални, още повече, че заради трудностите при зареждането с гориво тези модели рязко губят стойност на вторичния пазар.