fallback

Електричество или бензин - BMW 7-Series се опитва да даде отговор

Две версии на флагмана на баварците се изправят една срещу друга в директен спор на пътя

Преминаването към електрически превозни средства (EV) е шумно рекламирано како най-правилното нещо за околната среда. Постепенно обаче потребителите станаха доста придирчиви и си задават въпроса дали електромобилите ще ги отведат там, където искат да отидат.

За да може да се отговори правилно, трябва да се докаже, че изцяло електрическите автомобили не отстъпват на съперниците си, задвижвани с изкопаеми горива. Точно това направи екипът на CarExpert, който противопостави BMW i7 M70 и BMW 740i. Двете баварски лимузини трябваше да изминат разстоянието от Мелбърн до Сидни (870 км) и да определят кое задвижване не само е по-евтино, но и по-удобно и практично.

BMW 740i е седан със задно предаване и начална цена от 96 400 долара (в Европа - 87 700 евро), като се задвижва от познатия 3,0-литров двигател с 6 цилиндъра B58. Във фабричния си вариант той развива 375 к.с, като това му осигурява ускорение от 0 до 100 км/ч само за 5,3 секунди.

Срещу него в случая се изправя BMW i7 със задвижване на четирите колела и мощност 600 к.с.. Версията M70 струва доста повече 168 500 долара (в Европа - 134 200 евро), като при нея ускорението от 0 до 100 км/ч е не само по-бързо - 3,6 секунди, но и по-тихо. В същото време тя е с цели 605 кг по-тежка от бензиновия вариант

Екипът на CarExpert първоначално обмисля да добави изкуствено тегло на 740 кг, но се отказва, тъй като товароносимостта на бензинови сезан, е 695 кг., а това би означавало да бъде избран друг шофьор за експеримента.

Разглеждайки официалните данни на Агенцията за опазване на околната среда (EPA), електрическото M70 може да измине 468 км. От друга страна 740i консумира 13 л/100 км, което означава 870 км с един резервоар.

Заредени напълно двата автомобила само с един шофьор в тях потеглят от Мелбърн към Сидни, като пътуването става предимно по магистрали. допълнителното тегло на батерията и усиленото окачване поставят i7 M70 в неизгодно положение от самото начало. Без да се търсят извинения за ЕV, трябва да се посочи, че по-честното сравнение в случая би трябвало да бъде i7 M70 срещу 760i xDrive. Или пък i7 eDrive50 със задно задвижване срещу 740i.

Първоначално водачът на i7 M70 плаща 87 долара за бързо зареждане, докато този на 740i пълни резервоара с бензин за 78 долара. Това означава, че изминаването на 870 км с бензиновия седан е по-евтино. Има и друго сериозно предимство - времето за пътуване. Електромобилът се нужда е от една дълга и две по-кратки почивки, за да зареди, докато бензиновият изминава разстоянието, без да се нуждае от зареждане.

В случая се оказва, че EV изминава цялото разстояние за около 2 часа повече от съперника си. А за хората, които се нуждаят от подобно превозно средство, времето може да бъде важен ресурс. И той да бъде от по-голяма значение от това дали автомобилът им отделя вредни емисии във въздуха.

Трябва да се отбележи, че двете коли са карани със спазване на обявеното ограничение на скоростта от 110 км/ч, с включен климатик и в комфортен режим. Шофьорът на i7 пристига на първата станция за зареждане с оставащите 2% на батерията с капацитет 105,7 кВт/ч. Вместо да зареди до 80%, което би му отнело около 35 минути, той решава да изчака до 100%. А това става за близо 70 минути.

Шофьорът би могъл да зареди бързо два пъти по маршрута и щеше да намали наполовина времето, прекарано на станциите. В същото време обаче постоянното използване на бързи зарядни износва клетките на батериите при повечето електрически превозни средства на пазара. Зареждането от домашна зарядно устройство (тип 2) обаче отнема около 4 часа.

Какъв е изводът, според авторите на експеримента? Електромобилите все още не са подходящи за дълги пътувания, без това да причинява притеснения на собствениците им. Разходите също са по-големи, което не е за пренебрегване. Както се видя от случилото се в САЩ по-рано този месец, повечето хора разчитат на инфраструктурата за зареждане, а при някои условия - като много студено време, например, тя излиза от строя. На всичко отгоре в студа пробегът пада с 30,40 и дори 50%. И много от шофьорите не са наясно, че е добре да заредят малко батерията си и да я подготвят, преди да я включат на станция за бързо зареждане.

Що се отнася до BMW, i7 е страхотен седан за хора, които се наслаждават на предимствата на електрическите автомобили и могат да зареждат у дома, в офиса или да имат достъп до мрежа от DC станции за бързо зареждане, които използват, когато трябва да пътуват извън града. Догодина баварският производител ще започне да предлага нова EV платформа с нови, по-ефективни двигатели и по-добри високоволтови батерии. И обновеното i7 може да се превърне в безспорен шампион на пътя.

В заключение, пътуването на дълги разстояния с EV може да бъде малко по-скъпо от зареждането с бензин. Това обаче се променя, ако можете да зареждате у дома или, още по-добре, ако имате слънчеви панели в къщата си. Ако обаче не искате да усложнявате живота си с инсталирането на соларен покрив, зарядни устройства от ниво 2 и игра с различни приложения за зареждане, докато сте далеч от дома, добрата стара кола, задвижвана с гориво, остава очевидният избор. 

fallback
  • #25
    Баварец ( преди 9 месеца )
    До #13: Бацко, най-големият Селт. к си, да знаеш! От Сандански до Варна, кому е нужен самолет, след като има София-Варна, а до Доломити имаш полет София-Болоня или Милано. Докато лаеш тук за полети, те ще ги спрат, защото самолетите са 3-4% от общите емисии на СО2. Скоростната влакова инфраструктура е бъдещето, но ти и това не си разбрал. Ще ми се шляеш наляво-надясно, а децата и внуците ни ще се молят за глътка въздух за дишане и вода за пиене, а?!?! Що за жалки хора има тук, да си мерите ...
  • #24
    До Пропов ( преди 9 месеца )
    Е тини жена ти сте единици не сте фактор
  • #23
    Да ама не ( преди 9 месеца )
    Първо, ако питате за разход, значи не можете да си я купите. Второ, за тоя един час повече (точно толкова е била реалната разлика) няма да изкараш горницата на обслужването и горивото при дизелака. Трето, никой не иска да се тресе и да му мирише: дизел и премиум няма такова животно. Четвърто, 21 век кой ти кара бракувани немски параходи, техника от 19 век на олио и мазут?
  • #22
    Пропов ( преди 9 месеца )
    Аз и жена ми не летим със самолет. По ни харесва да обикаляме из Европата с кола. За нас електричка не става. А и пътуването с хубава кола е по готино от колкото да седиш в самолета и да виждаш само облаци няколко часа и да се молиш някой тарикат от поддръжката да не е сменил някоя важна част с евтина реплика.
  • #21
    До долния ( преди 9 месеца )
    По 110 км на ден и дека хофиш толкова освен ако не си бакшиш
  • #20
    Към 19ти ( преди 9 месеца )
    Под 40к на година, немога да падна последните 20години, ако ще и пет корони вируси да има!А поне още 10г, няма да помисля за ток, докато не разработят системата като хората.
  • #19
    Факт ( преди 9 месеца )
    Няма човек който да прави повече от 12к км на година освен транспортните шофери.Двг не трябва никому
  • #18
    анонимен ( преди 9 месеца )
    И още нещо за тока. Тази технология все още се развива. Преди 5-6 години хората се хвалеха, че докарали Тесла на ход от Германия. Сега това е нещо нормално. След още 5-6 години ще сме още по-напред. Ток може всеки сам да си произведе от слънцето, бензин не може! Бензинът ще свърши, източниците на ток никога! Кола без ел. двигател не може (поне стартер, чистачки, вентилатори). Кола без ДВГ може. На колата на ток не
  • #17
    анонимен ( преди 9 месеца )
    От познанитете ми, които си купуват нови седмици, няма нито един, дето да тръгне с такава кола да пътува повече от 200 км. На такива дистанциии летят със самолет. Отделно в тази статия е сметнато много скъпо електричество от почти 1 лев на киловат, докато в България за частни клиенти нощтната тарифа достига до 15 стотинки. Но тук се връщам в началото, никой с нова седмица не му дреме колко ще плати на километър. Не само, че пътуват на къси разстояния, но и това е микроскопична част от разходите
  • #16
    Гост ( преди 9 месеца )
    До #15 Мити4ен непоръбен,Папагал,който постоянно хвали Теслано не си купува.Сложи еластичен колянов вал на ДВГ. 5 по 20 % било 100%.Стомана се произвеждало от Желязна руда с високо съдържание на въглерод.Все отговори на функционално неграмотния тесляк,с самочувствие на УЧЕН( с ударение на Е).Мити4ен,май си кокошка с трътка,без топки.
fallback
Последни