fallback

Защо европейските потребители не купуват употребявани електромобили

Без устойчив пазар на коли на ток втора ръка постигането на целите за вредни емисии е невъзможно

По-голямата част от европейските шофьори, които купуват употребяван автомобил, избягват електрическите превозни средства, предлагани от търговците в ползва на ДВГ, което сериозно подкопава целите на ЕС за намаляване на вредните емисии в автомобилния транспорт, съобщава Euractiv.

В Германия, която най-големият пазар на автомобили в ЕС, само 1,58% от новите регистрации до ноември 2023 г., са на употребявани електрически модели, като това е увеличение от 1,23% спрямо 2022 г., сочат данните на ZDK - индустриална група, представляваща германските търговци на автомобили. Италианските и испанските асоциации посочват още по-лоши резултати - под 1%.

„Когато разглеждаме тези цифри, възниква въпросът дали е възможно в момента дори да се говори за истински пазар на употребявани електрически автомобили", казва Маркъс Уелър от ZDK пред Euractiv.

Продавачите на автомобили посочват няколко фактора, които отказват потребителите. Това са по-високи покупни цени на използваните електромобили в сравнение с по-старите превозни средства за бензин и дизел, липсата на инфраструктура за зареждане и притесненията относно гамата, предлагани модели на ток.

Прогресът, постигнат в технологиите на батерии, намали притесненията относно пробега и загубата на производителност на самата батерия, но в същото време навреди силно на репутацията на по-старите електрически модели. И те вече се разглеждат като автомобили, оборудвани със стара технология, което пречи на продажбите им.

„През последните години беше постигнат значителен напредък в сектора на батериите по отношение на енергийната плътност и съответно по възможността за изминаване на по-дълги разстояние. Тези превозни средства обаче няма да се предлагат масово на пазара на употребявани автомобили през следващите 2-3 години. И тогава възниква въпросът дали има нещо по-добро на пазара", обяснява Уелър.

„По тази причина много хора предпочитат да изчакат навлизането на най-новите технологии, за да си купят електромобил на старо. А това прави превозните средства с бензинов или дизелов двигател далеч по-безопасен вариант за потребителите в краткосрочен план", смята и Фридрих Трос, генерален секретар на AECDR - търговска асоциация, представляваща европейски търговци на автомобили.

„Ситуацията навсякъде в Европа е почти еднаква. Да го кажа много ясно, в момента е почти невъзможно да се продават употребявани електрически превозни средства. големият проблем идва от производителя, тъй като тези автомобили обикновено са от висок клас. По-конкретно - малките автомобили, ако се продават такива, са невероятно скъпи. Много по-скъпи са от тяхната алтернатива с вътрешно горене“, казва Трос.

Създаването на пазар за електромобили втора употреба з се разглежда като жизненоважно за направата на превозните средства с нулеви емисии по-достъпни. За да намали въглеродния отпечатък на транспортния сектор, ЕС си е поставил цел от 30 милиона автомобила с нулеви емисии до 2030 г. Липсата на интерес към по-старите модели обаче поставя под въпросителна постигането на тези цели.

Държавите-членки също са поставили национални цели за поява на електромобили по пътищата, като частично разчитат на силен пазар на употребявани коли. Германия, например, планира да има поне 15 млн електрически превозни средства до 2030 г., но много експерти са категорични, че това е невъзможно. Решението на германското правителство да намали подкрепата за покупките на електромобили беше критикувана от търговците, които казват, че това ще направи направи постигането на целта от 15 милиона още по -трудно.

„Трябва да се разгледа допълнителното разглеждане на стимулирането на продажбите на нови електромобили, така че тези 15 милиона електрически превозни средства до 2030 г. да не си останат в сферата на приказките“, каза Уелър.

Въпреки това, Avere - базирана в Брюксел група, която се застъпва за електрическа мобилност, смята, че статистиката около продажбите на преводни средства втора употреба не е точна, а причината са различните методологии, използвани в отделните държави. Затова и няма точни данни и надеждни данни, на които да се разчита.

„Натискът върху пазара на втора ръка е доста голям по отношение на търсенето на електромобили и хората наистина ги намират по-трудно. В същото време обаче пазарът втора употреба на дизелови превозни средства намалява", категоричен е Филип Вангел, генерален секретар на Avere.

Той допълва, че дилърите на автомобили често няма достатъчно познания, когато става въпрос за електрически превозни средства и това ги кара да оставят тези превозни средства на заден план за сметка на автомобили с конвенционално задвижване.

„Действията на градските власти за ограничаване на достъпа на замърсяващите превозни средства до центрове чрез зони с ниски емисии също ще стимулират търсенето на електрически превозни средства", добавя Вангел.

На подобно мнение е и Робин Лоос от организацията за подпомагане на потребителите. Той е категоричен, че електрическите автомобили вече често са най-евтиният вариант, когато се взема предвид общата цена на собствеността. Това, което им липсва, все още е адекватна инфраструктура.

„Докато пазарът на нови автомобили е доминиран от по-големи модели, пазарът втора употреба е мястото, където хората търсят по-малки автомобили. И всъщност в момента няма достатъчно предложения на него, което пречи на продажбите", казва Лоос.

fallback
  • #27
    Бумеранг ( преди 10 месеца )
    Защото хората мислят и смятат! Взима старо и за да стане читаво ще трябва да даде n-хиляди евро. Плюс % несигурност и изненади.... и то по-добре нова електричка! При конвенционалния ДВГ всичко е ясно и лесно постижимо! Няма изненади!
  • #26
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Ами защото една смяна на батерия струва 10 пъти по скъпо от смяна на двигател на бензин или дизел. Явно европейците не ядат доматите с колците. Когато смяната на батерия струва колкото смяната на двигател на бензин и дизел, тогава може и да тръгнат продажбити на електрички втора ръка. Но това няма да е поне в близките 10-20 години.
  • #25
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Еми, ся... като има 10 годишно А8/TDI, чипирано на 420 коня, за 40 000 лева... знаеш ли кога някой ще си купи ТислЪ на 4-5 години с ~50% оставащ пробег за 120 000 лева?!? Че той да две А8-*** да си купи, едната да е части и пак ще му е по-евтино за следващите 10 години...
  • #24
    До 5 ( преди 10 месеца )
    Ама на колко километра и каква цена искаш да държи като нова е 32К долара ?
  • #23
    Оня ( преди 10 месеца )
    Още чакам за Тесла за 12-15 к , ама няма ! Уж им падали цените и пак няма , а е пълно с тойотки за по десетина хиляди . Това е щото джамбазите са самаряни и продават на загуба :)
  • #22
    Грета Тунберг ( преди 10 месеца )
    Предложи на MythBuster, има нужда.
  • #21
    младен ( преди 10 месеца )
    До 21. - Чухме бе. Чухме от теб ама не ни интередува. Ай стига си спамил и излитай с тази виагра на някъде че ни проглуши ушите.
  • #20
    Анонимен ( преди 10 месеца )
    Кой ще даде пари за куц кон?По добре на луканки.Електромобил втора употреба никой не иска,карай към автоморгата.
  • #19
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Който иска да си купи, после Елона още 2-3 пъти като намали цените и да пише тук как е чувството собствения производител да ти подбива цената, трябваше да го съдите този айма нали сте му верни!
  • #18
    Швабен зи каскен ( преди 10 месеца )
    Не ги искат, защото не стават - както Hertz установиха по трудния начин в съседната статия. Най кого му е притрябвала електрощайга с живот 8 години, при положение че средното време на живот на автомобил в ЕС е 18?
fallback
Последни