fallback

Как Toyota направи първата си спортна кола

Publica Sports поставя основите на успехите на състезателните автомобили на марката

Toyota започва да продава автомобили през 1958 г., залагайки на седана Toyopet Crown и, вярвате или не, на Land Cruiser. През първата година на производство са продадени само 288 автомобила: 287 броя Toyopet и един единствен Land Cruiser.         В началото на 60-те години, точно когато икономиката на Япония процъфтява след Втората световна война, с ръст на брутния вътрешен продукт (БВП) от 10% годишно, автопроизводителите започват да експериментират със спортните коли.

Datsun пуска Fairlady 1200 Roadster през 1961 г., Honda предлага S500 през 1963 г., а Toyota въвежда през 1965 г. Sport 800, който се превръща в крайъгълен камък за портфолиото на японската група. 

Но елегантният автомобил с подвижен покрив започва като всичко друго, но не и като спортно превозно средство.

Sport 800 произлиза от P10-серията на Publica, която за сравнение е мрачно пролетарско превозно средство, създадено за масите. През 1955 г. Министерството на международната търговия и промишлеността на Япония (MITI) се обръща към автомобилните производители в страната за проектиране на достъпна, надеждна „народна кола“.         Toyota намира своя водещ инженер в лицето на Тацуо Хасегава, който в крайна сметка ще създаде Corolla и Celica. Работата е там, че Хасегава предпочита да конструира самолети, а не коли, след като получава диплома за аеронавигационен инженер през 1939 г. от Имперския университет в Токио и работи за Tachikawa Aircraft до края на войната. Тойота незабавно го наема през 1946 г. и той усърдно си проправя път нагоре по корпоративната стълбица на оформящото се дзайбацу.

Без излишни екстри, Publica е създаден за масите

Шефовете на Toyota по това време искат кола с предно задвижване, но функцията се смята за твърде скъпа и не отговаря на изискването на MITI за „евтин и достъпен“ автомобил. Някои от другите условия на ведомството са много по-строги. Максималната скорост на колата не бива да надвишава 100 км/ч, като теглото ѝ не трябва да надхвърля 400 кг. Превозното средство трябва да бъде така проектирано и изработено, че да не се налага на собственика да прави голям ремонт преди да измине 100 хил. км. 

Компанията, която разработи подобен автомобил, ще получи допълнителни данъчни облекчения, ако успее да внедри двигател под 500 куб. см.

Такива строги ограничения принуждават екипа на Тацуо Хасегава да разработи „без излишни екстри“ Publica със задвижване на задните колела, без нагревател или радио. Колата е задвижвана от 697-кубиков двигател с мощност от 28 конски сили, снабден с въздушно охлаждане и съчетан с  четиристепенна механична трансмисия.

Въпреки че Publica жъне успех, когато излиза на пазара през 1961 г., като цяло се възприема като твърде елементарен автомобил, особено като се има предвид, че потребителите искат нещо повече от липса на всякакви екстри.

Toyota цели да предостави на обществеността автомобил, който е смел, елегантен и почти палав по природа. Това е мястото, където съдбата започва да си проправя път в нашата история. Но първо трябва да се върнем към 1937 г., когато конкурентът Nissan наема дизайнер на име Шодзо Сато - упорит човек, който не желаеше да прави отстъпки, когато става въпрос за промени в дизайна. Сато също Сато е заклет пушач и страда от здравословни проблеми поради пристрастяването си.         Publica Sports е всичко друго, но не и обикновена кола

До края на 50-те години на миналия век Шодзо Сато често отсъства поради вече посочените здравословни проблеми. Дори се появяват слухове, че той вече не работи за Nissan, като в началото на следващото десетилетие компанията го преотстъпва „назаем“ на Toyota.

Какъвто и да е случаят, Toyota използва Сато, за да проектира този смел, елегантен спортен автомобил. През 1962 г. концептуалният автомобил Publica Sports е представен на автомобилното изложение в Токио.

Превозното средство разполага със същия неизключителен двигател като този при Publica, но въпреки това изглежда доста различно. Вместо типична масова машина с две врати, Сато, Хасегава и техният екип се отказват изцяло от вратите и използват предимно стъклен навес, който от А-колоната назад се плъзга по релси. Шофьорът и пътникът трябва да прескочат страничните прегради, за да влязат в колата, подобно на сядането в кабината на изтребител.

Publica Sports със сигурност привлича вниманието на хората и е толкова добре приет, че Toyota дава зелена светлина на екипа зад модела да продължи с цикъла на развитие и евентуално със серийно производство. Така се ражда Sports 800.         Плъзгащият се стъклен навес — непрактичен като производствена характеристика, главно защото е твърде тежък — се превръща в покрив в стил Targa с подвижен панел, който може да се съхранява в багажника. 

Всъщност Sports 800 излиза няколко месеца пред 911 Targa на Porsche, което официално прави японската кола първият сериен автомобил с подобен покрив.

На цена от само 1653 долара, колата се продава добре на по-младото поколение, въпреки че през 1965 г. са доставени 1235 бройки, което продължава в низходяща посока до 1969 г.

Благодарение на своята надеждност и скромен разхода на гориво Sports 800 превъзхожда конкурентите в състезанията за издръжливост и печели 1965 All-Japan Clubman Championship Race и надпреварата за издръжливост на „Судзука“.

Може би никога нямаше да видим успешните спортни линии на Toyota – било то  2000GT, Supra, Celica , MR2 и други – без Sports 800. Човек може дори да го нарече Кръстника на империята на спортните автомобили на Toyota.

fallback
  • #2
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Още с първото изречение грешка. Тойота продава автомобили в САЩ от 1958-***, иначе продава автомобили от 1937-***.
  • #1
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Пак са окрали от американците тия я двг я компановка
fallback
Последни