fallback

Най-доброто от три свята: тестваме Nissan Ariya

Първият електрически SUV на японците дава сериозна заявка за успех на пазара

Подобно на редица електрически модели на големи производители, Nissan Ariya също имаше проблеми след появата си. Японският SUV беше представен още през 2020 г., но по различни причини пълноценните му продажби стартират близо 3 години по-късно. Производителят обаче смята, че трудностите са преодолени и моделът го очаква бляскаво бъдеще.

Според японската компания, Ariya представлява най-доброто от три различни автомобила, които имат най-голяма заслуга за успехите на Nissan през последните години. Електрическото задвижване е препратка към Leaf, който е един от първите серийни модели, изцяло на ток. Той дълго време беше №1 по продажби в света и изигра огромна роля в най-новата история на марката.

Вторият е Qashqai - ако някой е забравил, това беше кросоувърът, промени до голяма степен индустрия след появата си през 2006 г. Той показа, че един SUV може да бъде основен семеен автомобил, предлагащ удобство, функционалност, задвижване на четирите колела и нисък разход на гориво. Именно Qashqai накара всички производители да започнат да правят такива автомобили и в момента този сегмент е най-оспорваният на пазара.

Третата кола, към която Ariya прави препратка, е легендата GT-R. В случая идеята е, че новият електрически SUV трябва да предлага поне част от усещането, което изпитват седналите зад волана на спортното купе. Това звучи доста претенциозно, но пък топ-версията на новия модел на Nissan, която носи името e-4ORCE е сочена като духовен наследник на системата за разпределение на въртящия момент ATTESA E-TS на Nissan GT-R

Изобщо с този модел японците искат да поставят ново начало, като той идва в момента, в който отношенията в алианса с Renault стъпват на една променена основа. Тя предвижда равнопоставеност между двата производителя и, разбира се, продължаване на успешното сътрудничество. Съответно, Ariya използва платформата CMF-EV за електрически автомобили на алианса, като тя играе важна роля по пътя към електрификация на марката.

За да успее един нов модел, той трябва да впечатлява още на пръв поглед. И няма как да се отрече, че Ariya прави точно това. В Nissan определят дизайнерската философия на модела като „вечен японски футуризъм“, характеризиращ се с отличителен японски подход, предаден по изчистен, минималистичен и същевременно силно модерен начин. Звучи леко объркващо, но пък външният вид определено въздейства, като съчетава модерен стил, елегантност и атлетизъм.

Специално разработената двуцветна комбинация на купето в бронз цвят трябва да символизира момента от денонощието - точно преди изгрев, когато слънцето бележи началото на новия ден. В същото време медта, съчетана с черното на покрива, препраща към електропроводимостта и зората на новата автомобилна ера.

И ако екстериорът може да бъде определен като „впечатляващ“, то същото определено се отнася и за интериора. Nissan го определя като „елегантна кафе-lounge зона“, отколкото на традиционен автомобилен салон. Благодарение на вече спомената платформа CMF-EV платформа, той е един от най-просторните в класа си. Малките размери на задвижващия агрегат позволяват климатичната система да бъде поставена под предния капак (там, където при стандартните автомобили се намира двигателя) и така се освобождава цялата дължина на кабината.

Съответно местата за краката на пътниците на втория ред е повече. В същото време обаче SUV-купето по принцип не е особено подходящо за хора с висок ръст, като в случая това се отнася за тези на предния ред. Свалянето максимално надолу шофьорската седалка от човек с ръст над 185 см определено не дава кой знае какъв резултат и главата му дори при леко подскачане на пътя опира в тавана.

Самото управление на основните системи на Ariya е лишено от бутони и превключватели, които се срещат в конвенционалните автомобили. Основните функции за контрол на климатичната система са интегрирани в централното табло под формата на тактилни превключватели, които вибрират при докосване. Те се появяват само когато автомобилът работи, като осигуряват технологичен и същевременно луксозен щрих.

Материалите в целия интериор са внимателно подбрани и оставят впечатление за превъзходно качество. Инфотейнмънтът е напълно актуализиран, като системата е съвместима с Apple Carplay и Android Auto, с гласовия асистент Google и Amazon Alexa и може да се актуализира по въздуха. Това се отнася и за софтуера, свързан с асистентите за шофиране.

Ariya, която тествахме, е основата в гамата на модела - началното ниво, батерия с 63 кВт/ч (използваеми) и декларирана автономност според цикъла WLTP от 403 км. За електрическия SUV се предлагат още две версии с по-голяма батерия - 87 кВт/ч, които са с предно предаване или задвижване на четирите колела (спомената вече e-4ORCE).

Що се отнася до мощността, тя варира от 218 до 305 к.с. с максимален въртящ момент между 300 и 600 Нм. Нашият автомобил беше с предно предаване, като предлага плавно ускорение, съчетано с движение в пълна тишина. Не бива да очаквате кой знае колко спортно представяне от тази версия, но в случая печелите комфорт - купето е просторно и светло, а големите стъклени повърхности гарантират изключителна видимост на 360 градуса. Отзад тя е по-ограничена заради спускащия се покрив, но има сензори, камери и вътрешно огледало, както дигитално, така и класическо огледално.

Обратната връзка от педала на спирачката също е добра, като това често е трудно постижимо за калибриране при електрически и електрифицирани автомобили поради не винаги постепенния преход между регенеративно и механично спиране. В този случай не се усеща дисбаланс между двете фази. Кормилното управление е прецизно, макар и не особено директно.

Обявената от Nissan автономност на тази версия, както стана дума, е малко над 400 км. През декември обаче това е доста трудно достижимо, а и нашият маршрут беше така подбран, че да натовари максимално автомобила - около 150 км магистрала, последвано от 20-ина километра сериозно изкачване по планински път. Съответно и разходът на енергия беше малко по-голям от посочения от производителя в едната посока. В обратната, при спокойно каране, е възможно дори да изминете повече от тези 403 км.

Що се отнася до зареждането, бордовото устройство на Nissan Ariya приема 11 кВт променлив ток, които стават 22 кВт при бързо зареждане на най-разпространения в Европа тип трифазни, зарядни станции. Ariya може да поддържа и бързо зареждане до 130 кВт. Това дава спокойствие при дълги пътувания, които са улеснени допълнително от редица нови технологии, внедрени от производителя. Сред тях е системата ProPILOT с Navi-link, която помага на водачите да останат центрирани в своята лента, да поддържат зададената скорост на автомобила и разстоянието до предното преводно средство.

ProPILOT с Navi-link използва и данни от навигационната система, което позволява на автомобила да коригира скоростта при приближаване на завой или кръстовище. Когато дестинацията е достигната, системата помага за разпознаване на свободно място за паркиране и насочва автомобила към него.

Стигаме и до цените, като при Ariya те стартират от 89 990 лева. Срещу тази сума клиентът получава версията с предно предаване и 218 к.с., която обаче е доста сериозно оборудвана дори в базовото ниво Advance. По-високото - Evolve, добавя още 10 000 лв, докато за версията с 238 к.с. и по-голяма батерия ще трябва да извадите 116 490 лв, като тук се предлага само по-високото оборудване. На върха на гамата е е-4Force, също достъпен само в Evolvе, като цената вече скача до 123 490 лв.

Като цяло с този модел Nissan прави огромна крачка напред, което в сегашния етап на електрификация на автомобилната индустрия означава много. Ariya може спокойно да се конкурира, при това успешно, с електрическите SUV, предлагани на пазара, като дори ги превъзхожда в някои отношение. Това се дължи както на технологиите, така и на наследството на японския производител, което е събрано в този модел.

Още снимки от теста на Nissan Ariya - вижте в галерията:

 

Снимки: Automedia.bg, LAP.bg

fallback
  • #16
    Коко ( преди 11 месеца )
    Чак пък Ария,отива направо за Дииаарриия!123.000 лева!
  • #15
    Лудория ( преди 11 месеца )
    баче Кольо, и аз така го мисля за момента, ама сам съм си виновен. Все аз избирах колите в дома ни, ама последния път си мисля "Нека жена ми да я избере", че да спре да мрънка как нямала думата по някои въпроси. Спря да мрънка вече, ама малко скъпо ни излезе това мълчание. :) :) :)
  • #14
    анонимен ( преди 11 месеца )
    За 80к се взима Кодиак 4x4 200 коня, нито Ренде нито Нисана нито която и да е друга електричка.
  • #13
    raiders ( преди 11 месеца )
    Харесва ми, дано не остане "бутиков" по продажби. Виж Реното на цени ~60к под 1г. имаше в мобилето, гледах и Шкоди ениак пак такива цени. Или не са успешни като концепция визя/ пробег или цените им да надути! Между 50 и 60к бих дал за електричка, има от старите Кони с малката батерия 2022-2023г.. Доста се доближаваме до 80к и Тесла...цена/пробег най-ми пасват.
  • #12
    бачо Кольо ( преди 11 месеца )
    Веднъж Нисан(Мурано)-никога повече Нисан!
  • #11
    Реално ( преди 11 месеца )
    Вчера в Пл засякох едно и си викам из Капана и Стария град ако пускаха само такива, какъв кеф би било. Сега един дизелогрухтер да мине по калдаръма и оcмърди орталъка!
  • #10
    Докторът ( преди 11 месеца )
    Реното е с отстъпка 20 000 лева, защото явно никой не ги купа.Представете си колко пари са загубили този, които са ги купили за пълната цена.За няколко месеца минус 20 000 лева от цената.Иначе съм съгласен, че за такава тараляска, цената трябва да е в района на 50-60 хиляди лева за да има какъвто и да било смисъл да се купува.
  • #9
    Факт ( преди 11 месеца )
    Къде са тес китайци бе а ми няма ги
  • #8
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Автомобилът не е лош, но пробега е малък а цената ужасяваща. Рено MEGANE E-TECH имаха промоция (може още да е актуална) за прилично оборудван автомобил за 67К, като пробега е доста подобен, а тази цена (67К) се покрива повече с представите ми за цени в този клас. Китайците ще приземят всички, които се размечтаха за премиум електрически коли, и то доста скоро (до 3-4 години).
  • #7
    Лудория ( преди 11 месеца )
    На мен ми харесва. Доста приятно изглежда, но на картинки. Без да се пробва, е само гадаене.
fallback
Последни