Битката с основното безпокойство на потребителите относно електромобилите, а именно - сравнително ниския пробег с едно зареждане, продължава с пълна сила. Все повече производители работят върху нови пакети от батерии, които поддържат ултра-бързо зараждане. А последният, който прави огромна крачка в тази посока, е китайската марка Zeekr.
Компанията, която е собственост на гиганта Geely, представи нова литиево-желязо-фосфатна (LFP) батерия, която може да добави 500 км обхват само за 15 минути, когато е включена в съвместимо зарядно устройство. Първият модел с новата технология е седанът Zeekr 007, като той ще бъде последван от още няколко превозни средства.
Благодарение на способността за зареждане до 500 kW, батерията с неизвестен капацитет ще може да се зарежда от 10% до 80% само за 15 минути, добавяйки гореспоменатите 500 км пробег. Новият съперник на Tesla седан от Китай е базиран на архитектурата PMA2+, която е производна на платформата SEA на Geely, и обещава да предложи до 870 км пробег по CLTC (китайски стандарт за измерване).
Тъй като батериите LFP обикновено имат по-ниска енергийна плътност в сравнение с батериите NMC (никел-магнезий-кобалт), инженерите на Zeekr са използвали нови материали и за опростили структурата. Така е постигната впечатляваща степен на използване на обема от 83,7%, което означава, че новият пакет батерии ще бъде компактен и енергийно плътен. За сравнение, никел-манганово-кобалтовата батерия CATL Qilin, която в момента се използва в Zeekr 001 (комби) и 009 (миниван), има значително по-ниска степен на използване на обема от 72%.
Китайския производител твърди, че въпреки високата си плътност, новата батерия е много безопасна и пожароустойчива. Това е доказано със строги тестове за безопасност, проведени от Националния център за проверка и тестване на качеството на моторните превозни средства в Китай.
„Златната батерия“, както я определиха някои медии, ще се произвежда от Geely, който има за цел да намали зависимостта си от външни доставчици и да намали производствените разходи на електромобилите. Така китайският концерн ще стане още по-конкурентоспособен в тази бързо развиваща се среда. Подобна стратегия се следва от конкурентната марка Nio, която наскоро обяви разработването на своя собствена батерия.
Очаква се, че новото литиево-железно-фосфатно (LFP) устройство на Zeekr в крайна сметка ще намери своето място в електромобили от други марки, притежавани от Geely, включително Geometry, Polestar, Proton, Smart, Volvo и дори Lotus.