Dacia затвори онлайн магазините си във Великобритания и на още няколко западноевропейски пазара като символичен жест срещу потребителската лудост на "Черния петък". Така бюджетната марка на Renault се опитва да покаже на потребителите, че тя е изгодна не само в един ден от годината, а във всички. На Острова Dacia пусна и поредица радиореклами с успокояващи природни звуци, в контракт с трескавия тон на останалите реклами.
"В Dacia Черният петък е просто нормален петък", обясни директорът на марката за Великобритания Люк Броуд, цитиран от Autocar. "Черният петък може лесно да тласне хората да харчат извънредно за продукти, от които всъщност нямат нужда. Есенцията на нашата марка е в точно обратното". Dacia дори е поръчала специално социологическо проучване, според резултатите от което 70% от хората смятат Черния петък за "маркетингова шашма".
Последното не е много далече от истината - Черният петък е поредният любезен експорт на американските експерти по продажбите след Коледа и Хелоуийн. Оригиналният термин в Щатите се отнася до един петък на 1869 година, когато финансовите спекуланти Джей Гулд и Джеймс Фиск се опитват да манипулират пазара на злато в своя полза. Когато президентът Грант научава, нарежда хазната да пусне в продажба големи количества злато, което смъква цените с 18%. И довежда до натрупването на внушителни богатства от едни, и до банкрута на други, начело с със собствения зет на президента.
Терминът е завладян от маркетолозите през 50-те години на ХХ век. Съвременният "черен петък" се отнася до първия петък след Деня на благодарността, национален празник в Америка. Прието е този ден да се смята и за начало на коледното пазаруване. В Европа Черният петък се появява едва в интернет епохата, движен от онлайн гиганти като Amazon и Apple, а на Балканите присъства от 2011.
Във Великобритания оригиналният смисъл на "Черен петък" се отнася до последния петък преди Рождество, когато полицията и спешна помощ обявяват извънредни дежурства, за да се справят с първата вълна препили по празниците.