Недостигът на резервни автомобилни части продължава и изникват основателни опасения, че дилъри, сервизи и магазини могат неволно да се сдобият с крадени детайли, които след това да продадат на клиентите си.
JLR наскоро призна, че около 10 000 от автомобилите му чакат резервни части и поради закъсненията, продължаващи с месеци, някои разочаровани клиенти се отказват от колите си. Това принуди британският производител да позволи на дилърите си да използват части втора употреба, а не нови.
„Най-важният приоритет на JLR е да разреши временните забавяния на частите, които някои от нашите търговци на дребно изпитват, и да минимизира въздействието върху нашите клиенти. Използването на части, доставени на местно ниво от нашите търговци на дребно, за подмяна и ремонт е отдавна установена практика при изключителни обстоятелства, при условие че тези части са подходящи за целта и отговарят на спецификациите на JLR. Това е ясно посочено като част от всяко гаранционно споразумение“, коментира говорител на компанията
Оказва се обаче, че търсенето на употребявани резервни части е огромно, като компаниите за рециклиране на автомобили, които предлагат такива детайли, не смогват да се справят с наплива. Особен проблем е намирането на двигатели, които се насочват към дилърите.
„Проблемът не е само във Великобритания, но и в цяла Европа. Вчера с нас се свърза дилър на Land Rover от Дания, който отчаяно търси двигател за смяна", коментира Джордан Трент, директор за обслужване на клиенти в Charles Trent - компания за рециклиране на превозни средства, базирана в Пул.
Експертите по престъпността се опасяват, че търсенето допринася за ръст на кражбите на автомобили, които миналата година са се увеличили с 24,9% в сравнение с 2021 г. Много откраднати коли се разглобяват в нелегални „сервизи“, за да бъдат препродадени частите им. Проблемът първоначално е засегнал евтините марки, чийто детайли се търсят от шофьори, опитващи се да избегнат застрахователни искове. В последно време обаче „под прицел“ са по-скъпите модели.
„На клиент наскоро бяха откраднати предната решетка и фаровете на неговия Range Rover, докато беше паркиран на хотелски паркинг. На BMW M4 Competition, което намерихме, липсваха фаровете. Повечето отмъкнати детайли са от предната част на колите, като най-много се търсят решетки и светлини, защото те се продават най-лесно", коментират експерти от застрахователна компания.
Самите крадци също подхождат много по-изобретателно, като продават частите онлайн. И така някои дилъри попадат на крадени детайли, без да са наясно с това. Производителите знаят за този проблем и вече съветват своите дилъри да проверяват произхода на частите, но това невинаги е възможно.