Феновете на офроуд шофирането знаят всичко за въжетата и дори малко повече, но напомняме на средностатистическите и на не особено опитните собственици на автомобили, че има различни видове въжета, които могат да бъдат разделени на две основни групи: динамични и обикновени.
Феновете на офроуд колите обичат тези въжета. Въпреки че, честно казано, те обичат всичко - от такова динамично решение до желязното въже, защото всяко въже има своите предимства, ако знаете как да го използвате. И тези фенове обикновено знаят как да го направят.
Обикновените въжета за теглене не се разтягат. Ако се опитате да издърпате заседнала кола с такова въже, можете да се получи силно разтърсване от неочаквано силно дръпване и да се ударите във волана. А може и да изтръгнете куката за теглене или парче от купето на много стара и твърде изгнила кола. На първо място, това се отнася за стоманените въжета, но умело можете да разбиете колата с обикновено еластично въже с добра теглителна сила.
Обикновените въжета (не динамичните) могат да бъдат неметални (ленти или въжета) или метални. За да разберете кое е най-подходящо, трябва да решите защо изобщо е необходимо.
При феновете на офроуд автомобилите всичко е ясно: колите им често попадат в подобни ситуации, така че те първо се нуждаят от въже, за да спасят заседналата кола. Както казахме по-горе, всички средства са добри: понякога е достатъчна динамично въже, понякога ще е необходима лебедка със стоманен кабел и дори някакъв вид макара. Понякога – всичко наведнъж.
Една кола с ръчна скоростна кутия и в напреднала възраст може да поднесе някои неприятни изненади, но не се страхува от теглене. По-добре е да хвърлите обикновено въже в багажника на такава кола: цената му е по-ниска от динамичното и е по-лесно за употреба. Да, дръпването при стартиране с него, разбира се, е по-забележимо, отколкото с динамично въже, но дължината му остава непроменена и често това е по-удобно от наблюдението на напрежението на динамичната линия. Ако не друго, по-лесно е да стартирате двигателя на кола, движеща се с обикновено въже.
Сега нека да преминем към втория въпрос: ако всичко е ясно с динамичното въже (вземете пачка пари и отидете до магазина), тогава с обикновеното е малко по-сложно. Кое е по-добре да изберете: въже, лента или метален кабел?
Основният фактор са бримките
Металният кабел има само едно предимство: по-трудно е да се скъса. Вярно, докато не ръждяса и не изгние.
Първо, по-добре е да не го докосвате с ръце без ръкавици: с течение на времето може да започне да се „къдри“ и лесно може да нарани ръката ви. Второ, препоръчително е да го изсушавате след всяка употреба, в противен случай ще ръждясва. Трето, заема много място в багажника. И накрая, той практически не може да се разтяга, поради което трябва да бъде теглен умело: дръпването при потегляне с метален кабел е сериозно. Да кажем, че знаете как да теглите, но сигурни ли сте, че този, когото помолите за помощ, може да действа така добре, както и вие?
Примките на въжето могат да бъдат различни: те могат да бъдат вплетени във въжето и гофрирани с метална скоба, могат просто да бъдат вързани или изобщо да не съществуват. В последния случай въжето или ще трябва да бъде завързано за теглещо ухо, или с помощта на скоби за скоби.
Но директното връзване на неметално въже е малко безразсъдно, защото този възел може да стане толкова стегнат, че кабелът да трябва да се среже. И е жалко да се прави това. Така че, ако връзването на възли по някакъв начин не работи в живота ви, обърнете внимание на наличието на контур или устройство за захващане.
Между другото, карабинерите, които често са оборудвани с не най-скъпите кабели, също не са най-надеждното нещо. Разбира се, изглежда лесно: закачате такъв карабинер върху теглещата примка или куката на колата, издърпвате го, откопчавате го - и това е всичко. В живота обаче често не става така: щракате карабинера, дърпате го, той се откъсва и полита в колата под въздействието на опънатото въже. И това е не само обидно, но и опасно, така че е по-добре да не го закачате за отвора, а да опънете кабела през отвора и да щракнете карабинера върху него. Резултатът ще бъде нещо като верижен повдигач, което значително ще намали натоварването на карабината.
Каква е опасността?
Тегленето е комплексна задача и трябва да се подхожда отговорно. На първо място, трябва да запомните съществуването на правилата за движение. Неслучайно не казахме нищо за дължината на кабела - няма нужда да я избираме специално, защото е предписано в правилата за движение и трябва да бъде от четири до шест метра. И въжето също трябва да бъде маркирано с флагове или други сигнални ленти - това също е правило. Тук няма избор. Има избор по отношение на работното и разрушаващо натоварване, указано от производителя, но и тук няма нужда да задълбочаваме. В обикновения живот е достатъчно да погледнете теглото на колата си в свидетелството за регистрация и да го умножите по две. Резултатът ще бъде работното натоварване, за което кабелът трябва да бъде проектиран. Тоест, за двутонна машина е напълно достатъчен кабел с работно натоварване от четири тона.
Най-лошото, което може да се случи на въжето е да се скъса. Никой не е имунизиран от това, така че е необходимо да се сведат до минимум последствията. За да направите това, трябва да използвате амортисьори, които трябва да бъдат окачени на кабел. Можете да закупите специални амортисьори - тежести, които се продават в магазините. Или можете просто да закачите яке на кабела.
Втората точка се отнася до завинтващите се куки за теглене, които сега се използват често при леките автомобили. Нещото, разбира се, е готино, с претенции за естетика, но има една особеност - може да се скъса в областта на резбата. Следователно трябва да го завиете напълно и е по-добре да го издърпате строго коаксиално, а не да го огъвате.
Най-важното е да спазвате правилата за движение по време на теглене. Ако нещо сте забравили, отворете правилника и го прочетете отново изцяло: направете това още веднъж, няма да навреди на никого.