fallback

Защо селекторите на автоматичната трансмисия станаха толкова малки?

Електронното управление на скоростната кутия предпазва от редица проблеми

Дори преди пет години на почти всички автомобили с автоматична скоростна кутия между двете седалки на водача и пътника можеше да се види голям лост за смяна на предавките. Той се движи с известно усилие и шофьорът трябва да го дръпне към себе си, за да активира режим „D“. В допълнение, големият размери лоста го превърнаха в място за почивка на дясната ръка. Сега обаче повечето коли се правят с малки електронни селектори, които при премиум моделите дори са се превърнали в някакви ключове или лостчета, като на компютърните конзоли. Защо се прави всичко това?

Кой лост е по-добър?

От средата на миналия век селекторите за автоматични трансмисии са придобили два варианта. Американските автомобили често използват оформление с позиционирана дръжка на кормилната колона. Селекторът е прикрепен под волана и от него прътите отиват към автоматичната скоростна кутия, която е разположена надлъжно зад двигателя в специален тунел приблизително между краката на водача и пътника.

Липсата на селектор в централния тунел позволява да се освободи допълнително място в салона на автомобила за настаняване на още един пътник. Затова отпред американците поставят широки дивани за трима души, които имат завидна функционалност.

Тази конструкция обаче си има и недостатъци. По време на активно маневриране е възможно лостът да бъде докоснат и да се премести от режим „D“ в неутрална позиция или, още по-лошо, в „R“ (движение на заден ход). В подобна ситуация невнимателен шофьор може са причини може да причини сериозни щети на трансмисията.

Европейското автомобилно инженерство избра различно място за селектора на автоматичната скоростна кутия. Конструкторите започнаха да го поставят на централния тунел между седалките. По това време европейските компании правят предимно малки коли и дори при голямо желание трети човек не може да се побере на предния диван. А селекторът на пода направи възможно да се опрости комуникацията с кутията и да се намалят производствените разходи.

С времето обаче изискванията за безопасност се променят и дори при големите автомобили вече не се препоръчва да има трета седалка отпред за пътник. Централното местоположение на селектора на автоматичната трансмисия се счита за успешно и много производители на автомобили започват да копират европейския дизайн от началото на 90-те години.

Селекторът между седалките обаче също не е идеален. Има механична връзка с кутията чрез кабел, който е свързан с подобен лост в недрата на кутията. Поради това ходовете на лоста са големи, за да се предотврати случайно превключване от една позиция в друга. На лоста се поставя резе, което го фиксира в една или друга позиция и отваря релейната ключалка, която се активира при натискане на педала на спирачката. Ако предпазителят изгори, релето е изключено и кутията не може да се активира. Понякога кабелът се окислява или замръзва през зимата, когато влезе вода, което затруднява смяната на скоростите.

Селекторът вече по-малък, но има повече място

Като цяло, решение на проблемите с надеждността се оказват „електронните“ селектори. Сред масово произвежданите автомобили такива трансмисии се появяват за първи път на BMW и Land Rover. Те се отличават с необичаен селектор под формата на малък джойстик - като на игрова конзола. Дръжката се движи лесно в този и изобщо няма разстояния между позициите на режимите. Програмите за шофиране се избират чрез последователно завъртане на селектора напред или назад. Паркирането „P“ се задава с отделен бутон.

При всъдеходите Land Rover и седаните Jaguar дръжката се заменя с въртяща се шайба - като на пералня. Завъртането по посока на часовниковата стрелка помага при избора и активирането на режимите на движение.

Тези електронни кутии имат много предимства пред аналоговите механични селектори. На първо място, те са много по-надеждни, тъй като нямат задвижващи механизми за триене. Командите се подават по „жица“. Селекторът се движи лесно и не изисква много усилия от водача.

Електронният джойстик заема малко място. Дизайнерите успяват да превърнат цялото пространство между предните седалки в органайзер с поставки за чаши и контейнери за мобилен телефон, безжично зареждане, място за ключове, кабели, USB конектори и други аксесоари. В някои случаи дори е възможно да поставите нещо като маса за бързо хранене между седалките до подлакътника.

Селекторът намалява с всяко ново поколение на определен модел. Например, на актуализираното Volvo XC60 той всъщност се превърна в люлеещ се ключ с размерите на кибритена кутия.

Основната характеристика на електронния селектор е, че предотвратява евентуално включване на задна предавка, когато автомобилът все още не е спрял и се движи напред. Това е възможно при машини с аналогов селектор и често води до претоварване на преобразувателя на въртящия момент и сериозен риск от повреда на трансмисията.

Електрониката просто игнорира случайното натискане на селектора. Освен това режимът за паркиране се активира автоматично, ако водачът по някаква причина отвори вратата и излезе от колата при спиране. В този случай електрониката ще затегне и ръчната спирачка, предотвратявайки неволно потегляне на автомобила.

Като цяло електронното управление на трансмисията предпазва от много проблеми. Вярно е, че ако такава кола закъса при преминаване на голямо водно препятствие, електрониката ще започне да прави грешки. Това се отнася не само за управлението на трансмисията, но и за електронните системи за работа на задвижването на всички колела. Понякога, като се намокрят, минават на авариен режим, което не се случва при старите раздатъчни кутии.

fallback
  • #5
    Илиян ( преди 1 година )
    На тези електро селектори и модерни автоматици не можете да запалите колата ако ви падне малко акумулатора. Това ми се случи през уикенда след като жена ми си беше забравила осветлението в купето включено (да, осветлението не се изключва автоматично на Mitsubishi Space Star). Трябваше да ровя половин ден в работилницата и да извадя 20-годишното зарядно самоделка и го заредих. Ако колата не беше с вариатор щях просто да я бутна и запаля без проблеми, но това е животът.
  • #4
    анонимен ( преди 1 година )
    До 4 - Първтие 20-30 годнни, да. После, особено след като почват да слагат повече чакъл по пътищата, става доста по приемливо, но най-вече ства приемливо, когато една кола става колкото два хубави коня с каруца.
  • #3
    анонимен ( преди 1 година )
    Защото е до дизайн. Може и да се пуснакт през телефона, ако някой дизайнер изтрещи хептен.
  • #2
    анонимен ( преди 1 година )
    Преди не са приемали автомобилите пред каруцата с коня.
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    И в крайна сметка защо намалява? Не е причината само в мястото, защото се разчита че автоматите са по икономични (така са настроени), новите шофьори така или иначе не могат да работят със скорости. Така се отнема и част от контрола. На много от моделите махат и чисто ръчния режим. Имаш пера на вола, можеш да играеш нагоре надолу, но след някакво време се пуска пак автомата. Лично за мене махането на "стика" е глупост
fallback
Последни