Дизеловият двигател датира от 1890 г., когато Рудолф Дизел - германски изобретател и машинен инженер, създава агрегат за използване в търговски приложения за производство на електроенергия. Конструкцията (двигател със запалване чрез компресия) запалва горивото, когато механичната компресия повишава температурата на въздуха в цилиндрите. Дизеловите двигатели не изискват запалителни свещи, използвани в конвенционалните двигатели с вътрешно горене.
През последните 40 години дизеловият двигател се превърна в значителен източник на енергия в камионите и автомобилите. Когато цените на бензина скочиха рязко по време на петролната криза от 70-те години на миналия век, моделите с дизелови двигатели, отличаващи се с нисък гориво, станаха още по-популярни. Въпреки това, те не успяха да се наложат в САЩ, където предпочитаното гориво си остана бензинът.
През последните години продажбите на дизелови автомобили спада, тъй като производителите насърчават продажбите на електромобили и хибридни превозни средства. Въпреки това през 2021 г. продажбите на дизели в Европа все още съставляват повече от 20% от общите продажби.
Кои обаче са най-надеждните дизелови двигатели, създавани някога? Отговор на този въпрос дават експерти от компанията Motor Verso, както и от изданието Slash Gear.
10 от най-надеждните дизелови двигатели (ГАЛЕРИЯ):
Въпреки скандала с манипулираните дизелови двигател, станал известен като „Дизелгейт“, който избухна през 2015 г. и доведе до изтеглянето на милиони дизелови автомобили, Volkswagen TDI (Turbo Direct Injection) все още се счита за един от най-надеждните дизелови двигатели в историята. Неговото първо поколение се предлага във версии със 75, 90 и 110 к.с., всички включващи система за подаване на гориво, използваща ротационна помпа на Bosch. Турбина с променлива геометрия и плаващ маховик (при по-новите модели) допринасят за производителността и надеждността на двигателя.
Предлаган в няколко модела на VAG от 1991 до 2010 г., 1.9 TDI спечели известност с ниския си разход на гориво и отличната си динамика. Въпреки репутацията си за надеждност, двигателят 1.9 TDI страда от прекомерни вибрации и тракане, преобладаващи в по-малките, по-евтини автомобили, които се предават в кабината на волана и педалите. Затова и Volkswagen инсталира на по-късните версии пълни с масло гумени опори на двигателя, които трябваше да помогнат за намаляване на треперенето.